Παρασκευή 4 Απριλίου 2025

Μετά από μια αργοπορεία, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας μπορεί τελικά να φτάσει στην Αμερική

Ο πραγματικός σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας δεν έχει φτάσει ακόμη στις ΗΠΑ, αλλά αυτό θα αλλάξει σύντομα. Εδώ είναι τα έργα που αναπτύσσονται αυτήν τη στιγμή.

Το 1965, ο Πρόεδρος Lyndon B. Johnson υπέγραψε έναν νόμο - τον νόμο για τις χερσαίες μεταφορές υψηλής ταχύτητας - που φαινόταν να ανοίγει το δρόμο για ένα εθνικό σιδηροδρομικό σύστημα υψηλής ταχύτητας στις Ηνωμένες Πολιτείες. 

nytimes.com

«Ένας αστροναύτης μπορεί να περιφερθεί γύρω από τη γη πιο γρήγορα από ό,τι ένας άνθρωπος στο έδαφος μπορεί να φτάσει από τη Νέα Υόρκη στην Ουάσιγκτον», θρηνούσε εκείνη την εποχή. Εξήντα χρόνια αργότερα, χρειάζονται ακόμα περίπου τρεις ώρες για να ταξιδέψετε μεταξύ των δύο πόλεων - μια περίοδος περίπου διπλάσια από μια μεμονωμένη τροχιά του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού.

Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας στις Ηνωμένες Πολιτείες απέχει ακόμη χρόνια. Ωστόσο, έργα σε ολόκληρη τη χώρα, από την Πολιτεία της Ουάσιγκτον έως το Τέξας, υποδηλώνουν έναν αυξανόμενο ενθουσιασμό για ταχύτερη εξυπηρέτηση των τρένων. Αυτές οι προσπάθειες είναι σχετικά μέτριες σε μέγεθος, προτείνοντας τη σύνδεση δύο ή τριών πόλεων τη φορά. Αλλά αυτό μπορεί να είναι ακριβώς αυτό που τα κάνει εφικτά.

Υπό την κυβέρνηση Τραμπ, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας είναι απίθανο να λάβει πρόσθετη υποστήριξη από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. «Θα πρέπει να υπάρξει ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα», δήλωσε ο Rick Harnish, εκτελεστικός διευθυντής της High Speed ​​Rail Alliance . «Αλλά υπό τις παρούσες συνθήκες, τα κράτη πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν μόνα τους».

Σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας 101

Ο Andy Kunz, πρόεδρος της Ένωσης Σιδηροδρόμων Υψηλής Ταχύτητας των ΗΠΑ, εκτιμά ότι μόνο περίπου δύο δωδεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν τώρα σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, οι οποίες, όπως είπε, αναφέρονται συνήθως σε συστήματα τρένων που διανύουν τουλάχιστον 186 μίλια την ώρα. Σχεδόν όλοι βρίσκονται στη Δυτική Ευρώπη ή στην Ανατολική Ασία. Ο μόνος σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας στην Αφρική είναι ο Al-Boraq στο Μαρόκο. Δεν υπάρχει ακόμη σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας στην Αμερική.

Οι συνηθισμένες γραμμές δεν μπορούν απλώς να επαναχρησιμοποιηθούν για σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, εξήγησε ο κ. Kunz. Οι ταχύτητες που εμπλέκονται απαιτούν έναν «σφραγισμένο διάδρομο» με διαχωρισμό βαθμού — χαρακτηριστικά όπως υπερβάσεις και υπόγειες διαβάσεις που εμποδίζουν τα αυτοκίνητα και τους πεζούς να πρέπει να περάσουν μπροστά από ένα τρένο με σφαίρες. Ένα τρένο υψηλής ταχύτητας δεν μπορεί να διασχίσει με ταχύτητα το δρόμο του μέσα στο τοπίο — χρειάζεται μεγάλες άμεσες διαδρομές, σταδιακές κλίσεις και ήπιες στροφές.

Τα πιο γρήγορα τρένα στις ΗΠΑ αυτή τη στιγμή

Εικών
Eden Weingart

Αυτήν τη στιγμή, το τρένο Amtrak Acela είναι η ταχύτερη σιδηροδρομική γραμμή στις Ηνωμένες Πολιτείες, με ταχύτητες 150 μιλίων την ώρα. Η Amtrak ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει ενημερωμένα τρένα NextGen Acela κατά μήκος του Βορειοανατολικού Διαδρόμου κάποια στιγμή φέτος. Αλλά η τελική ταχύτητα των νέων τρένων θα είναι μόνο 160 μίλια την ώρα.

Ακόμα κι αν η Amtrak ξοδέψει δισεκατομμύρια για αναβαθμίσεις, η Acela δεν θα είναι ποτέ πραγματικά στο παιχνίδι υψηλής ταχύτητας. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι η Acela ταξιδεύει σε αρχαία μονοπάτια που περνούν μέσα από πυκνά κέντρα πληθυσμού γεμάτα με άλλες υποδομές. Παλιές γέφυρες και σήραγγες δημιουργούν σημεία πνιγμού. Οι γραμμές εμπορευμάτων και προαστιακών μετακινούνται για πρόσβαση . «Η Amtrak κατασκευάζει ένα σιδηροδρομικό σύστημα για τη δεκαετία του 1890», δήλωσε ο εκπρόσωπος Seth Moulton, Δημοκρατικός της Μασαχουσέτης.

Η Brightline - η ιδιωτική σιδηροδρομική γραμμή που τρέχει τώρα μεταξύ Ορλάντο και Μαϊάμι - είναι η επόμενη ταχύτερη γραμμή μετά την Acela, με 125 μίλια την ώρα. Επειδή δεν υπάρχει διαχωρισμός βαθμών, τα ατυχήματα έχουν ταλαιπωρήσει τη γραμμή. Αλλά όπως σημειώνει ο Michael Kimmelman , το Brightline έχει γίνει μια δημοφιλής επιλογή για πολλούς κατοίκους της Φλόριντα και τουρίστες.

Σιδηροδρομικά έργα σε εκκρεμότητα

Το 2024, ένα παρακλάδι της εταιρείας που κατασκεύασε τη γραμμή τρένου Ορλάντο-Μαϊάμι άνοιξε το έδαφος στο Brightline West, ένα τρένο 186 μιλίων την ώρα που θα συνδέει το Λας Βέγκας με το Rancho Cucamonga, Καλιφόρνια. Η γραμμή, η οποία αναμένεται να καλύψει 218 μίλια, θα κατασκευαστεί σε μια λωρίδα γης μεταξύ των βορείων και νότων. δαπανηρή διαδικασία διαπραγμάτευσης δικαιωμάτων διέλευσης με ιδιώτες ιδιοκτήτες γης. Οι περιβαλλοντικές αναθεωρήσεις ολοκληρώθηκαν και ολοκληρώθηκαν με το , και η εξυπηρέτηση των επιβατών αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2028.

«Αυτό είναι πολύ εύκολο να κατασκευαστεί, γιατί είναι μια ορθάνοιχτη έρημος», εξήγησε ο κ. Kunz. «Είναι επίπεδο» και λίγοι άνθρωποι ζουν στην σκληρή έρημο περιοχή από την οποία θα περάσει το τρένο.


Σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας Καλιφόρνια

Editors’ Pick
Πίστωση...Eden Weingart


«Η Καλιφόρνια είναι το πρώτο μέρος στη χώρα μας όπου θα δούμε ένα πραγματικό σιδηροδρομικό σύστημα υψηλής ταχύτητας», υποσχέθηκε το 2009 ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, τότε κυβερνήτης της πολιτείας . Η αρχική φάση του έργου, που συνδέει το Σαν Φρανσίσκο με το Λος Άντζελες με ταχύτητα 220 μιλίων την ώρα, υποτίθεται ότι θα είχε ανοίξει το 2020 και θα έφτανε μέχρι το 2027 από το Σακραμέντο στο Σαν Ντιέγκο.

Όμως το προβληματικό έργο απέχει ακόμη πολλά χρόνια από την ολοκλήρωσή του. Προς το παρόν, η πολιτεία επικεντρώνεται σε έναν κορμό 171 μιλίων μέσω της Κεντρικής Κοιλάδας. Και παρόλο που η Καλιφόρνια έλαβε 4 δισεκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Μπάιντεν, παραμένει ένα σημαντικό έλλειμμα στη χρηματοδότηση .

Σε μια πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο βουλευτής Kevin Kiley, Ρεπουμπλικανός βουλευτής από την Καλιφόρνια, περιέγραψε τον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας της Καλιφόρνια ως «τη χειρότερη αστοχία δημόσιας υποδομής στην ιστορία των ΗΠΑ». Ο Τομ Ρίτσαρντς, πρόεδρος της Αρχής Σιδηροδρόμων Υψηλής Ταχύτητας της Καλιφόρνια, είπε ότι τρεις προκλήσεις αποδείχθηκαν επίμονες: η ανάγκη απόκτησης δικαιωμάτων διέλευσης μέσω ιδιωτικής ιδιοκτησίας, το εκπληκτικό κόστος μετακίνησης διαφόρων δημόσιων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και το κόστος που συνεπάγεται η διενέργεια περιβαλλοντικών ελέγχων . Ωστόσο, οι ενισχυτές bullet train λένε ότι οι προκλήσεις είναι υπερβολικές.

«Σε όλους αρέσει να το σκίζουν στον Τύπο, αλλά το έργο είναι περίπου το ένα δέκατο όσο κακό προσπαθούν να το κάνουν να ακούγεται», είπε ο κ. Kunz. «Όταν αυτό το πράγμα τεθεί σε λειτουργία, θα αλλάξει ριζικά τη μεταφορά».

Cascadia

Εικών
Πίστωση...Eden Weingart


Στο Βορειοδυτικό Ειρηνικό, η Microsoft έχει χρηματοδοτήσει εν μέρει τον σχεδιασμό για την Cascadia, μια σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει το Πόρτλαντ, Ore. Σιάτλ; και το Βανκούβερ, στη Βρετανική Κολομβία, με 250 μίλια την ώρα. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Σιδηροδρόμων έχει επίσης συνεισφέρει 49,7 εκατομμύρια δολάρια.

«Είναι πραγματικά οργανωμένοι», είπε ο κ. Kunz.

Αλλά οι μηχανικοί δεν έχουν αποφασίσει ακόμη για μια διαδρομή και ο σχεδιασμός μπορεί να διαρκέσει άλλα πέντε χρόνια . Ο Bob Johnston , ο οποίος έχει καλύψει τον επιβατικό σιδηρόδρομο για δεκαετίες για το περιοδικό Trains, πιστεύει ότι επειδή ο Βορειοδυτικός Ειρηνικός είναι ήδη τόσο γεμάτος με υποδομές, μπορεί να είναι πιο λογικό να βελτιωθούν οι υπηρεσίες στις υπάρχουσες γραμμές Amtrak παρά να κατασκευαστεί ένα εντελώς νέο σύστημα.

«Έχουν τη θέληση, απλώς θα είναι μια δύσκολη μάχη για εκτέλεση», είπε ο κ. Τζόνστον για τους υποστηρικτές της Cascadia.

Texas Central

Εικών
Πίστωση...Eden Weingart


Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, μια εταιρεία που ονομάζεται Texas TGV πρότεινε ένα δίκτυο υψηλής ταχύτητας για την πολιτεία, μόνο για να δει τη χρηματοδότησή της να καταρρέει . Πριν από περίπου μια δεκαετία, το Texas Central αναβίωσε εν μέρει αυτό το σχέδιο με μια προτεινόμενη γραμμή Χιούστον-Ντάλλας.

«Στη συνέχεια χτύπησε η πανδημία και όλα κατέρρευσαν - ουσιαστικά έκλεισαν», είπε ο κ. Τζόνστον. Αλλά πιστεύει ότι η διαδρομή έχει πολλά από τα ίδια πλεονεκτήματα με το Brightline West, αποκαλώντας την περιοχή που θα διέσχιζε η γραμμή «ένα από τα πιο τέλεια μέρη όπου θα μπορούσαν πραγματικά να λειτουργήσουν οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας».

Έχοντας καταλήξει προφανώς στο ίδιο συμπέρασμα, η Amtrak ανέλαβε το 2023. Πέρυσι, το έργο έλαβε ομοσπονδιακή επιχορήγηση 64 εκατομμυρίων δολαρίων και η Amtrak τώρα αναζητά ιδιωτικές εταιρείες για να χορογραφήσουν τη σύνθετη δυναμική της μετατροπής της προβλεπόμενης σιδηροδρομικής γραμμής 240 μιλίων σε πραγματικότητα.

Το όνειρο ενός εθνικού συστήματος

Το όνειρο μιας εθνικής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας διατηρείται ζωντανό από νομοθέτες όπως ο κ. Moulton, ο εκπρόσωπος από τη Μασαχουσέτη. Από το 2020, ο κ. Moulton έχει δρομολογήσει ένα ομοσπονδιακό σιδηροδρομικό σύστημα υψηλής ταχύτητας 205 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα συνδέει ολόκληρη τη χώρα.

Σε μια συνέντευξη, ο κ. Moulton υποστήριξε ότι η σύνδεση δύο μεγάλων πόλεων με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας θα ενθάρρυνε επίσης την καλύτερη σύνδεση μεταξύ των γύρω μικρότερων πόλεων. «Αν κατασκευάζατε σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας μεταξύ Σικάγο και Βοστώνης, δεν θα ήταν υπέροχο μόνο για το Σικάγο και τη Βοστώνη, αλλά θα ήταν απολύτως μεταμορφωτικό για το Κλίβελαντ, για το Μπάφαλο, για τις Συρακούσες, για το Σάουθ Μπεντ, για το Όλμπανι», είπε ο κ. Μούλτον. «Ξαφνικά, είναι προσβάσιμα σε αυτές τις μεγάλες οικονομίες».

Πρότεινε ότι με τη συμπίεση τεράστιων αποστάσεων, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας θα μπορούσε να εκτελέσει το σημαντικό έργο της «πραγματικής συνένωσης της χώρας».