Έχουμε σοβαρή αδυναμία στις θεαματικές σιδηροδρομικές γέφυρες. Τίποτα δεν ξεπερνά το βουητό σε κοιλάδες και ποτάμια, ενώ απολαμβάνεις θέα στα υπέροχα τοπία που ξεδιπλώνονται από κάτω.
sg.news.yahoo.com
Και δεν είναι πλέον απλά κατορθώματα της μηχανικής – είναι ορόσημα που τοποθετούν προορισμούς στον χάρτη και οπτικές υπενθυμίσεις της εξέλιξης της πολιτικού μηχανικού.
Φέτος, μια από τις πιο εντυπωσιακές στην Ευρώπη, η γέφυρα Forth της Σκωτίας, συμπληρώνει 10 χρόνια από την ανακήρυξή της ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO – μία από τις λίγες σιδηροδρομικές γέφυρες που έλαβαν το βραβείο. Επιπλέον, αυτόν τον μήνα γιορτάζει την 135η επέτειό του.
Αυτή η εμβληματική σιδηροδρομική γέφυρα που βρίσκεται απέναντι από το Firth of Forth, είναι τόσο μέρος της υπερηφάνειας και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Σκωτίας που θα τη βρείτε εικονογραφημένη σε μερικά σκωτσέζικα τραπεζογραμμάτια.
Πώς έχουν αλλάξει οι σιδηροδρομικές γέφυρες με την πάροδο του χρόνου;
Ακριβώς όπως οι ίδιοι οι σιδηρόδρομοι, οι γέφυρες δεν φαίνονται όπως πριν από έναν αιώνα.
«Οι σιδηροδρομικές γέφυρες έχουν εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία 100 χρόνια», λέει ο καθηγητής Luke Prendergast, ειδικός σε θέματα πολιτικού μηχανικού (και συγκεκριμένα στις γέφυρες) στο Πανεπιστήμιο του Nottingham. «Στο παρελθόν, οι τοξωτές γέφυρες ήταν συνηθισμένες», προσθέτει.
Συγγενεύων
«Αυτές οι βαριές πέτρινες κατασκευές έμοιαζαν όμορφα, αλλά τελικά έδωσαν τη θέση τους σε χαλύβδινες γέφυρες με συστήματα ζευκτών».
Αλλά μην κάνετε το λάθος να υποθέσετε ότι οι μεταλλικές γέφυρες δεν μπορούν επίσης να είναι έργα τέχνης.
«Ο χάλυβας επέτρεψε να δημιουργηθούν μεγαλύτερα ανοίγματα», επισημαίνει ο καθηγητής Prendergast.
«Οι νεότερες γέφυρες τείνουν να κατασκευάζονται από οπλισμένο σκυρόδεμα και άλλα σύνθετα υλικά, αλλά όλες αυτές οι κατασκευές μπορεί να είναι αισθητικά ευχάριστες και είναι θέμα προσωπικής γνώμης όταν πρόκειται για το αν το αρχικό στυλ τοιχοποιίας είναι πιο εύκολο στο μάτι!»
Μην κοιτάς κάτω: Πού βρίσκονται οι υψηλότερες σιδηροδρομικές γέφυρες στον κόσμο;
Ενώ οι νεότεροι ουρανοξύστες είναι συχνά οι ψηλότεροι, δεν ισχύει το ίδιο για τις σιδηροδρομικές γέφυρες. Η γέφυρα Mala Rijeka του Μαυροβουνίου έγινε η υψηλότερη σιδηροδρομική γέφυρα στον κόσμο όταν άνοιξε το 1973.
Αυτός ο τίτλος έχει πάρει τώρα μια νεότερη γέφυρα στο Guizhou της Κίνας .
Αλλά τα στατιστικά της οδογέφυρας Mala Rijeka εξακολουθούν να είναι εντυπωσιακά – στο υψηλότερο σημείο της, η γέφυρα μήκους 499 μέτρων αιωρείται 200 μέτρα πάνω από τον ποταμό κάτω. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι μια κατασκευή αυτού του μεγέθους χρειάζεται κάποια σοβαρή υποστήριξη και η μεγαλύτερη κολόνα στηρίζεται σε μια βάση που έχει το ίδιο μέγεθος με ένα γήπεδο τένις.
Σιδηροδρομική γέφυρα Mala Rijek - Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού του Μαυροβουνίου
Η Viaur Viaduct της Νότιας Γαλλίας μπορεί να μην έχει το ύψος της Mala Rijeka Viaduct, αλλά δεν είναι λιγότερο εντυπωσιακή. Η όμορφη μεταλλική κατασκευή χτίστηκε το 1902.
Διάσημο για τον κομψό σχεδιασμό και τις ψηλές καμάρες του, το μεγαλύτερο άνοιγμα του είναι 220 μέτρα. Ο αρχιτέκτονας Paul Bodin πέτυχε τη χαριτωμένη εμφάνισή του υιοθετώντας μια νέα τεχνική γνωστή ως ισορροπημένες καμάρες, η οποία επέτρεπε τη χρήση λιγότερου μετάλλου και βασιζόταν σε μια τεχνική αντιστάθμισης αντί για επιπλέον υλικά για την παροχή αντοχής.
Η γέφυρα, η οποία βρίσκεται 116 μέτρα πάνω από την κοιλάδα του ποταμού Viaur στο υψηλότερο σημείο της, ήταν πραγματικά μια δουλειά αγάπης, φτιαγμένη με 3.800 τόνους μετάλλου και συγκρατημένη με 160 τόνους ατσάλινα πριτσίνια, τα οποία έπρεπε να σφίξουν όλα με το χέρι.
Θαύματα τοιχοποιίας στη Γαλλία και την Αγγλία
Οι γέφυρες δεν γίνονται πιο όμορφες από την οδογέφυρα Chamborigaud – μια γέφυρα 29 τόξων, μήκους 384 μέτρων, που χτίστηκε στα τέλη του 1800 από τον αρχιτέκτονα Charles Dombre για την εταιρεία σιδηροδρόμων Paris-Lyon-Mediterranean Railway Company.
Μια λιθοδομή γέφυρα που έκανε την περιοχή Cévennes - με τις βαθιές κοιλάδες και τους ψηλούς λόφους - πολύ πιο προσβάσιμη, η οδογέφυρα χαρακτηρίστηκε ιστορικό μνημείο από τη γαλλική κυβέρνηση το 1984.
Ένα άλλο θαύμα τοιχοποιίας είναι η οδογέφυρα Whalley της βόρειας Αγγλίας, που κατασκευάστηκε για να μεταφέρει τη σιδηροδρομική γραμμή Blackburn στο Clitheroe κατά μήκος της κοιλάδας του ποταμού Calder. Αποκαλύφθηκε το 1850, κατασκευάστηκε με έξι εκατομμύρια τούβλα και έχει 48 καμάρες.
Whalley Viaduct - Marketing Lancashire
Αυτή η πανύψηλη κατασκευή έχει συχνά συγκριθεί με καθεδρικό ναό ή μοναστήρι. Υποπτεύεται ότι αυτό ήταν σκόπιμα. Η οδογέφυρα βρίσκεται κοντά στο Whalley Abbey, το οποίο χρονολογείται από το 1200, και ο Terence Woulfe Flanagan, ο μηχανικός πίσω από τη γέφυρα, εμπνεύστηκε από τον εκκλησιαστικό σχεδιασμό του αβαείου.
Ένα άλλο μεγαλοπρεπές έργο τοιχοποιίας είναι η γέφυρα Ouse Valley στο Sussex της Αγγλίας. Όταν κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1840, ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Η σιδηροδρομική γέφυρα 37 τόξων βασίζεται σε αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά γνωστά ως καμάρες με γρύλο για να μειώσει τον αριθμό των απαιτούμενων τούβλων.
The Ouse Valley Viaduct - Pexels and Unsplash
Η λεπτή δομή του θεωρείται μια από τις πιο κομψές σιδηροδρομικές γέφυρες της Αγγλίας και φημίζεται για τις ποικίλες αποχρώσεις της, χάρη στα σκουριασμένα τούβλα της (11 εκατομμύρια, για την ακρίβεια) και τον κρεμώδη ασβεστόλιθο που προέρχεται από τη Νορμανδία .
Χτίστε το και θα έρθουν: Οι διάσημες γέφυρες γίνονται τουριστικά αξιοθέατα
Μερικές από τις πιο όμορφες γέφυρες της Ευρώπης είναι πλέον προορισμοί από μόνες τους. Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα είναι το Glenfinnan Viaduct της Σκωτίας , το οποίο είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στις ταινίες Χάρι Πότερ .
Το Glenfinnan Viaduct είναι μια εμβληματική σιδηροδρομική γέφυρα στη Σκωτία - Επισκεφθείτε τη Σκωτία
Ο καθηγητής Βασίλης Σαρχώσης, ειδικός στις γέφυρες τοιχοποιίας στο τμήμα πολιτικών μηχανικών του Πανεπιστημίου του Λιντς, είναι μεγάλος θαυμαστής και επισημαίνει ότι δεν είναι μόνο ο κομψός σχεδιασμός του που το ξεχωρίζει.
« Η οδογέφυρα Glenfinnan κατασκευάστηκε πριν από περισσότερα από 100 χρόνια και εξακολουθεί να είναι μια από τις μεγαλύτερες γέφυρες στη Σκωτία», λέει ο καθηγητής Sarhosis.
«Κατασκευάστηκε με χρήση μαζικού σκυροδέματος - πράγμα που σημαίνει ότι δεν περιέχει μεταλλική ενίσχυση, σε αντίθεση με τις περισσότερες σύγχρονες σιδηροδρομικές γέφυρες σήμερα».
Συγγενεύων
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά επιτεύγματα της μηχανικής της βικτωριανής εποχής, αυτή η γέφυρα 21 τόξων, η οποία εμφανίζεται σε ορισμένα τραπεζογραμμάτια της Σκωτίας, έχει μήκος 380 μέτρα. Η καλύτερη θέα είναι από το Glenfinnan Visitor Centre. Είναι το σημείο εκκίνησης για μια σειρά από μονοπάτια που είναι επενδεδυμένα με σημεία παρατήρησης για όσους επιθυμούν να θαυμάσουν αυτό το θαύμα της μηχανικής.
Η προαναφερθείσα από την UNESCO γέφυρα Forth Rail της Σκωτίας είναι ένα άλλο τέτοιο θαύμα, που βρίσκεται στα περίχωρα του Εδιμβούργου. Έχει παρουσιαστεί σε κλασικά βρετανικά κινηματογραφικά έργα, συμπεριλαμβανομένων των The 39 Steps και Carry on Regardless - και σε ένα επεισόδιο του The Simpsons πέρυσι.
Αυτή η γέφυρα με πρόβολο, που αποκαλύφθηκε το 1890, κατασκευάστηκε με 54.000 τόνους χάλυβα και είναι διάσημη για την κόκκινη απόχρωση της σκουριάς. Σήμερα, το χρώμα του οφείλεται στη χρήση κόκκινης βαφής κατά παραγγελία που δημιουργήθηκε για να μιμηθεί το αρχικό κόκκινο χρώμα οξειδίου της γέφυρας όταν άνοιξε για πρώτη φορά.
Οι επισκέπτες θαυμάζουν το Landwasser Viaduct, ένα δημοφιλές αξιοθέατο επισκεπτών στην Ελβετία - Ελβετικό Τουρισμό
Ένας άλλος μαγνήτης για τους λάτρεις των σιδηροδρομικών γεφυρών είναι η οδογέφυρα Landwasser της Ελβετίας, το πιο διάσημο σημείο στον ορεινό σιδηρόδρομο Albula, που έχει περιληφθεί στον κατάλογο της UNESCO. Όταν χτίστηκε η γέφυρα στις αρχές του 1900, η κατασκευή έγινε χωρίς σκαλωσιές. Οι μηχανικοί ήταν ευγνώμονες για την εύκολη πρόσβαση στα υλικά καθώς κατασκευάστηκε με ασβεστόλιθο που είχε παραβιαστεί από τα βουνά των Δολομιτών από τα οποία διέρχεται ο σιδηρόδρομος .
Είναι σχετικά σύντομη σε σύγκριση με τις άλλες σιδηροδρομικές γέφυρες που έχουμε παραθέσει εδώ – διαθέτει έξι τόξα και έχει μήκος μόλις 142 μέτρα. Η σφιχτή καμπύλη του και ο τρόπος με τον οποίο το ένα άκρο απλά εξαφανίζεται σε ένα βουνό – το οποίο ήταν σχεδόν αδύνατο να πλοηγηθεί κανείς πριν από την κατασκευή της γέφυρας – το καθιστούν μοναδικό.
Το Sitter Viaduct στην Ελβετία έχει ένα κεντρικό ζευκτό με «κοιλιά ψαριού» - Swiss Tourism
Εξίσου εντυπωσιακή είναι η Sitter Viaduct της Sittertal Valley, που χτίστηκε το 1910 και η σιδηροδρομική γέφυρα υψηλότερου προτύπου εύρους στην Ελβετία. Διάσημο για το αποκαλούμενο κεντρικό ζευκτό με κοιλιά ψαριού (ένα μη υποστηριζόμενο κεντρικό τμήμα που βασίζεται στη δύναμη που παρέχεται από καμπύλες δοκούς κάτω από τη γέφυρα), υπερασπίστηκε καινοτόμες τεχνικές κατασκευής και χαιρετίστηκε ως ένα θαύμα της μηχανικής παγκοσμίως.
Γέφυρα Luis στο Πόρτο, Πορτογαλία - Associação de Turismo do Porto e Norte, AR
Περαιτέρω απόδειξη ότι οι γέφυρες μπορούν να είναι από μόνες τους αξιοθέατα είναι η γέφυρα Luís I στο Πόρτο της Πορτογαλίας. Μία από τις πιο περίτεχνες σιδηροδρομικές γέφυρες στον κόσμο, διαθέτει λιθοδομή διακοσμημένη με το οικόσημο της Πορτογαλίας. Στο επάνω κατάστρωμα, λάμπες λούζουν τη γέφυρα με χρυσό φως μετά τη δύση του ηλίου.
Συγγενεύων
Ο Gustave Eiffel, η ιδιοφυΐα πίσω από τον Πύργο του Άιφελ, κόντεψε να γίνει ο σχεδιαστής του, αν και τελικά τα σχέδιά του απορρίφθηκαν και το έργο τέθηκε στα χέρια του Γερμανού μηχανικού Théophile Seyrig.
Μια καινοτόμος γέφυρα σε ένα χιονοδρομικό κέντρο χωρίς αυτοκίνητα
Τέλος, μια ματιά μπροστά, πιο συγκεκριμένα, σε μια από τις πιο καινοτόμες σιδηροδρομικές γέφυρες στον κόσμο.
Θα βρείτε τη σιδηροδρομική γέφυρα τελεφερίκ Stoos των Ελβετικών Άλπεων σε ένα τελεφερίκ που συνδέει το Schwyz με το χιονοδρομικό κέντρο Stoos χωρίς αυτοκίνητα. Είναι το πιο απότομο τελεφερίκ στον κόσμο.
Τελεφερίκ Σιδηροδρομική Γέφυρα Stoos - Ελβετικός Τουρισμός
Οι επιβάτες σε αυτόν τον ορεινό σιδηρόδρομο - που έχει τρένα που μοιάζουν με κομψές γυάλινες σφαίρες - περνούν μέσα από τρεις σήραγγες και δύο γέφυρες. Η πιο εντυπωσιακή γέφυρα είναι αυτή που εκτείνεται στον ποταμό Muota. Αν και μάλλον δεν είναι για τους παραδοσιακούς, αξίζει να συμπεριληφθεί στο αφιέρωμα μας στις πιο όμορφες σιδηροδρομικές γέφυρες του κόσμου.