Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

Μετρό Θεσσαλονίκης: Επέκταση στα Δυτικά ή σύνδεση με το Αεροδρόμιο Μακεδονία;


Το Mετρό Θεσσαλονίκης θα ταξιδέψει προς τη δύση ή θα επιλεγεί η ένωση του με το αεροδρόμιο, έστω και με αμιγώς επίγεια/υπέργεια τροχιά;

.grtimes.gr

Καυτό ερώτημα που ενώ αρχικά έχει απαντηθεί δείχνοντας στα δυτικά, ωστόσο η κυβέρνηση δέχεται έντονη πίεση για να τραβήξει το έργο πρώτα στον αερολιμένα.

Το δίλημμα προκύπτει, από τον τρόπο με τον οποίο τρέχει μια άλλη εξέλιξη: ο δυτικός προαστικός σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης. Κι επειδή τα πράγματα μπερδεύουν χρειάζεται μια απαραίτητη διευκρίνιση: άλλο ο δυτικός προαστικός και άλλο η επέκταση του Μετρό στα δυτικά.

Ο χάρτης του Μετρό προς Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου»

Μπαίνοντας στην επίσημη ιστοσελίδα του Ελληνικό Μετρό Α.Ε. (www.emetro.gr), βλέπουμε ότι στο σχέδιο ανάπτυξης των γραμμών Μετρό Θεσσαλονίκης υπάρχει μια επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη, σε μια «κυκλική» γραμμή (αρχίζει και τελειώνει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό) μήκους 8 χιλιομέτρων με 9 σταθμούς. Εκεί μάλιστα βλέπουμε ότι ίσως θα μπορούσαν να γίνουν δυο διαφορετικές επεκτάσεις: μια νε αφετηρία τον Σταθμό «Δημοκρατίας» ή «Ν.Σ. Σταθμό» (έτσι δείχνει ο χάρτης) που αφού περάσει από Νεάπολη, Πολίχνη και Σταυρούπολη, μέσω Ευκαρπίας να καταλήγει στο Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» και μια δεύτερη από «Ν.Σ. Σταθμό», και μετά από Επτάλοφο, Μενεμένη, Κορδελιό, Εύοσμο, να καταλήγει στην Ηλιούπολη ή στον Άνω Εύοσμο (με τους υπεραισιόδοξους να οραματίζονται το Ωραιόκαστρο).

Άλλος για το τρένο προς Σίνδο τράβηξε…

Ωστόσο, πιο ώριμο κατασκευαστικά – διάβαζε «τρέχει» πιο γρήγορα από την Πολιτεία- είναι ο δυτικός προαστικός Θεσσαλονίκης, ο οποίος σύμφωνα με την προμελέτη του ΕΡΓΟΣΕ με επίγειο δίκτυο σταθερής τροχιάς και αφετηρία τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό θα έχει αρχικά δυο γραμμές: Γραμμή 1: Ν.Σ.Σταθμός- Μηχανοστάσιο, Μενεμένη, Επτανήσου, Ελ. Κορδελιό, Διαβατά, Καλοχώρι και Σίνδο (Διεθνές Πανεπιστήμιο, πρώην ΤΕΙ), Γραμμή 2: Λιμάνι Θεσσαλονίκης, Παλιός Σταθμός, Κωλέττη, ΚΤΕΛ, Διαβατά, με κοινούς σταθμούς τους: Επτανήσου, Ελ. Κορδελιό, Διαβατά. Μάλιστα, πρόσφατα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας επισήμαναν ότι το έργο έχει ήδη μπει σε… τροχιά, προσδιορίζοντας ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2027.

… κι άλλος στη γραμμή για Αεροδρόμιο

Η εξέλιξη αυτή έχει ανοίξει την όρεξη στον επιχειρηματικό και εμπορικό κόσμο, που αρχίζει τις πρώτες πιέσεις, ώστε με την ολοκλήρωση του δυτικού προαστιακού (αν, εφόσον και όταν) να μπει μπροστά η σύνδεση με αεροδρόμιο και όχι η δυτική επέκταση του Μετρό. Πολλαπλά τα οφέλη λένε, καθώς θα έρθουν τουρίστες στη Θεσσαλονίκη έστω και για μια ολιγόωρη επίσκεψη πριν καταλήξουν στις ακτές της Χαλκιδικής.

Κι ενώ ακόμα το αυλάκι είναι… στεγνό και πρέπει να μπει πολύ νερό μέσα, δηλαδή μιλάμε για σχέδια επί χάρτου, προμελέτες και προθέσεις, έμπειροι μηχανικοί αλλά και οικονομολόγοι, λένε ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα (κρατικά ή/και ευρωπαϊκά) κονδύλια για να γίνουν όλες οι επεκτάσεις. Γι αυτό εκτιμούν ότι η σειρά των έργων σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη θα είναι: Μετρό (βασική γραμμή) – Μετρό (Καλαμαριά) – Προαστικός (προς Σίνδο) – Μετρό/Προαστικός (προς αεροδρόμιο) – Μετρό (Δυτική επέκταση). Όσο για μια γραμμή Μετρό που θα περνούσε από Τσιμισκή – ΧΑΝΘ, ακόμα γελάνε…