Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

Η Κίνα επιδιώκει να γίνει ο νέος προστάτης στην Κεντρική Ασία, εκτοπίζοντας τη Ρωσία στις σιδηροδρομικές μεταφορές



Η Ρωσία, η οποία πριν από μια ντουζίνα χρόνια φιλοδοξούσε να είναι ένας σημαντικός μεταφορικός διάδρομος από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό, μετατρέπεται σταδιακά σε έρημο μεταφορών και logistics. Το νέο κοινό σιδηροδρομικό έργο Κίνας-Καζακίας έχει γίνει ένα ακόμη σκαλοπάτι για τον αποκλεισμό της Ρωσίας από τις διηπειρωτικές αλυσίδες logistics. Σε αυτό, η Ρωσία χάνει όχι μόνο την Ευρώπη και την Άπω Ανατολή ως πελάτες και εταίρους: χάνει επίσης τη μόχλευση της στην περιοχή που θεωρούσε το φέουδο της – δηλαδή την Κεντρική Ασία.

besacenter.org

Σύμφωνα με την υπηρεσία Τύπου των σιδηροδρόμων του Καζακστάν, στο πλαίσιο του έργου, το οποίο ξεκίνησε από κοινού με την κινεζική China Railway Container Transport (CRCT), τρένα με εμπορευματοκιβώτια από τη ΛΔΚ θα διέρχονται από το έδαφος του Τουρκμενιστάν, του Καζακστάν, του Ιράν και της Τουρκίας και από εκεί σε ευρωπαϊκές χώρες. Το πρώτο τρένο στο νέο δρομολόγιο αναχώρησε από την κινεζική πόλη Chengdu με τελικό προορισμό το πολωνικό βιομηχανικό κέντρο Lodz, ο εκτιμώμενος χρόνος ταξιδιού είναι σαράντα ημέρες.

Αυτό δεν προμηνύεται καλό για τη Ρωσία. Μέχρι το ξέσπασμα του πολέμου κατά της Ουκρανίας, τα φορτία από την Κίνα προς την Ευρώπη ταξίδευαν κυρίως μέσω του Καζακστάν, της Ρωσίας και της Λευκορωσίας. Ωστόσο, μετά τη ρωσική εισβολή, πολλές εταιρείες αρνήθηκαν να περάσουν από το ρωσικό έδαφος — προφανώς όχι μόνο για ηθικούς και ηθικούς λόγους. Υπάρχουν πραγματικοί φόβοι, αν όχι για φυσική καταστροφή φορτίου, τότε για πολύ πιθανά προβλήματα με τα ρωσικά τελωνεία και άλλες υπηρεσίες ασφαλείας, οι οποίες μπορούν να κρατήσουν αποστολές με τους πιο περίεργους λόγους.

Το 2022, μετά την επιβολή σκληρών διεθνών κυρώσεων, η ρωσική ηγεσία έσπευσε να διακηρύξει δυνατά τον επαναπροσανατολισμό της οικονομίας της προς τη συνεργασία με την Κίνα. Φαίνεται ότι η Ρωσική Ομοσπονδία, ως συνήθως, έχασε το σημείωμα. Έχει εξαρτηθεί πλήρως από την Κίνα, επιτρέποντας στην τελευταία να υπαγορεύει τους όρους της εταιρικής σχέσης, ενώ οι αγορές προτεραιότητας για τις κινεζικές εξαγωγές παραμένουν στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.

Σύμφωνα με τη Eurostat, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αγαθών στον κόσμο: το 2023 εξήγαγε αγαθά αξίας 3.125 δισεκατομμυρίων ευρώ (17,5% των παγκόσμιων εξαγωγών). Ακολουθούν η ΕΕ (2.557 δισ. ευρώ, 14,3%), οι Ηνωμένες Πολιτείες (1.869 δισ. ευρώ, 10,4%), η Ιαπωνία (663 δισ. ευρώ, 3,7%) και η Νότια Κορέα (585 δισ. ευρώ, 3,3%).

Όσον αφορά τις εισαγωγές, η Κίνα βρίσκεται στην τρίτη θέση (2.364 δισ. ευρώ, 12,8%), προηγούνται οι Ηνωμένες Πολιτείες (2.934 δισ. ευρώ, 15,9%) και η ΕΕ (2.523 δισ. ευρώ, 13,7%) και ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο (732 δισ. ευρώ, 4,0%) και η Ιαπωνία (727 δισ. ευρώ), 3. Όπως βλέπουμε, η Ρωσία δεν προηγείται ούτε σε εξαγωγές ούτε σε εισαγωγές. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι από το 2021 έως το 2023, οι εισαγωγές από την Κίνα στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 121 τοις εκατό (σε σύγκριση με τις εξαγωγές από την Κίνα στον υπόλοιπο κόσμο την ίδια περίοδο, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 29 τοις εκατό), σύμφωνα με το Atlantic Council.

Η Ρωσία που έχει βαρύνει τις κυρώσεις, με τον γερασμένο και φτωχό πληθυσμό της, θα συνεχίσει να παραμένει στην περιφέρεια του ισοζυγίου εξωτερικού εμπορίου της Κίνας ακόμη και με πλήρη εξάρτηση από την Κίνα. Ταυτόχρονα, η Κίνα θα επιδιώξει να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους της σε άλλες αγορές αποκλείοντας τη Ρωσία από τις αλυσίδες logistics. Οι χώρες της Κεντρικής Ασίας γίνονται φυσικοί εταίροι της Κίνας από αυτή την άποψη, και όχι μόνο για καθαρά γεωγραφικούς λόγους. Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, σημαντικός αριθμός ευρωπαϊκού πληθυσμού, κυρίως αστικού πληθυσμού, εγκατέλειψε την περιοχή, γεγονός που, μεταξύ άλλων, προκάλεσε κύμα αστικοποίησης του γηγενούς πληθυσμού. Δεδομένου του υψηλού ποσοστού γεννήσεων και της φυσικής αύξησης του πληθυσμού, η οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα συνεχιστεί μέχρι τα μέσα αυτού του αιώνα, οι τοπικές αγορές γίνονται το επίκεντρο της προσοχής μεγάλων εμπορικών δυνάμεων, κυρίως της Κίνας.

Ωστόσο, η Ρωσία χάνει ραγδαία επιρροή στην περιοχή. Οι κυβερνήσεις της Κεντρικής Ασίας παρακολουθούν επίσης στενά την αποδυνάμωση του CSTO (ο τρόπος με τον οποίο η Ρωσία αρνήθηκε ευθαρσώς να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της προς την Αρμενία κατά τον Δεύτερο πόλεμο του Καραμπάχ δεν θα ξεχαστεί σύντομα). Η κατάφωρα μεροληπτική πολιτική της Ρωσίας απέναντι στους εργάτες μετανάστες από την Κεντρική Ασία δεν ενισχύει ούτε τις σχέσεις με τις χώρες αυτής της περιοχής. Οι κυρώσεις, ο πόλεμος και η οικονομική στασιμότητα τους αναγκάζουν επίσης να στραφούν προς πιο αξιόπιστους, κερδοφόρους και πολλά υποσχόμενους εταίρους. Ως αποτέλεσμα, οι χώρες της Κεντρικής Ασίας και η Κίνα κοιτάζουν όλο και περισσότερο η μία την άλλη και απομακρύνονται από τη Ρωσία.

Φυσικό επακόλουθο αυτού είναι η επέκταση της εταιρικής σχέσης μεταξύ Κεντρικής Ασίας και Κίνας και η έναρξη νέων έργων μεταφορών και logistics. Εκτός από την προαναφερθείσα νέα διαδρομή από το Τσενγκντού, στις αρχές Μαρτίου έγινε γνωστό για την έναρξη μιας κοινοπραξίας στο Αλμάτι μεταξύ της JSC Kedentransservice, του μεγαλύτερου χειριστή τερματικού σταθμού logistics στη Δημοκρατία του Καζακστάν, και της China Xinjiang trade logistics (Group) Co. Ltd. έτος. Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης την κατασκευή σιδηροδρομικού τερματικού σταθμού, αποθήκης και ζωνών πολλαπλών θερμοκρασιών, ανοιχτών χώρων για μηχανοκίνητα οχήματα, καθώς και χώρων για χύδην φορτία και εγκαταστάσεις αποθήκευσης σιτηρών.

Και δεν είναι μόνο αυτό: επιπλέον, η Κίνα αναπτύσσει δύο ακόμη σιδηροδρομικά έργα μέσω χωρών της Κεντρικής Ασίας, παρακάμπτοντας τη Ρωσία. Η πρώτη, η Trans-Caspian International Transportation Route (TITR), συμφωνήθηκε το καλοκαίρι του 2023. Θα διέρχεται από το Καζακστάν, την Κασπία Θάλασσα, το Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία.

Το δεύτερο αφορά την κατασκευή σιδηροδρόμου μέσω Κιργιζίας και Ουζμπεκιστάν προς την Κασπία Θάλασσα, από όπου τα φορτία θα παραδίδονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω Τουρκίας. Το έργο θα υλοποιηθεί από την China Railway International.

Όσο για τη Ρωσία, θα παραμείνει στην περιφέρεια αυτού του νέου Δρόμου του Μεταξιού, έχοντας τελικά χάσει την επιρροή της στην περιοχή και παραχώρησε τις παραδοσιακές σφαίρες επιρροής της στον νέο προστάτη. Εν τω μεταξύ, η ρωσική ηγεσία θα συνεχίσει να λέει στον πληθυσμό της για τη στροφή προς την Ανατολή και τον αγώνα κατά των μεταναστών από την Κεντρική Ασία, τους οποίους αντιπαθεί τόσο το ρωσικό κοινό. Μια ακόμη προειδοποιητική ιστορία για την πτώση των αυτοκρατοριών.