Η Γερμανία πλήρωσε το SNCB/NMBS για να απελάσει 25.843 Εβραίους και 351 Ρομά από στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης.

Μια ομάδα εργασίας εμπειρογνωμόνων συνέστησε στον εθνικό σιδηρόδρομο SNCB /NMBS να ζητήσει συγγνώμη για τον ρόλο που έπαιξε στις απελάσεις Εβραίων στα στρατόπεδα θανάτου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
jns.org
Η ομάδα των 12 ατόμων δημιουργήθηκε από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση στον απόηχο μιας ιστορικής μελέτης. Τα έγγραφα δείχνουν ότι η SNCB έλαβε σχεδόν 51 εκατομμύρια βελγικά φράγκα τη δεκαετία του 1940 με τη μορφή έκπτωσης φόρου.
«Όσον αφορά την αναγνώριση των θυμάτων, το SNCB δεν πρέπει μόνο να εκφράσει τη λύπη του, αλλά και να ζητήσει επίσημη συγγνώμη για τον ρόλο που έπαιξαν τότε οι Βελγικοί Σιδηρόδρομοι στην οργάνωση των σιδηροδρομικών συνοδειών απέλασης», ανέφερε μια από τις συστάσεις της ομάδας με επικεφαλής την Françoise Tulkens, πρώην αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Ζητείται επίσης από την εταιρεία να υλοποιήσει διάφορες πρωτοβουλίες μνήμης και να οργανώσει μια ημέρα μνήμης για την ανάμνηση της τραγωδίας των απελάσεων, για παράδειγμα, μέσω ανακοίνωσης σε σιδηροδρομικούς σταθμούς.
Γίνεται επίσης σύσταση στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και σε όλες τις δημόσιες διοικήσεις και φορείς να ενσωματώσουν τα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι παράγοντες της εποχής στην εκπαίδευση των διευθυντών, των δημοσίων υπαλλήλων, των δικαστών, της αστυνομίας και του στρατιωτικού προσωπικού.
«Είναι μια ερώτηση που είναι πιο επίκαιρη από ποτέ», είπε η Tulkens καθώς παρουσίαζε την έκθεση, «Οι βελγικοί σιδηρόδρομοι και οι απελάσεις κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», στην Επιτροπή Θεσμικών Υποθέσεων της Βελγικής Γερουσίας στο Κοινοβούλιο.
Πρέπει να συσταθεί επιτροπή παρακολούθησης για την παρακολούθηση της εφαρμογής και των επιπτώσεων αυτών των συστάσεων.
Η ομάδα εμπειρογνωμόνων ζήτησε μια ευρύτερη δέσμευση για την καταπολέμηση του αντισημιτισμού, του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας. Όχι μόνο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αλλά και άλλα επίπεδα διακυβέρνησης και ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να συμμετέχουν.
Ενώ η ομάδα έχει δεσμευτεί για αποκατάσταση, δεν έχει ζητήσει αποζημίωση για τα θύματα, 80 χρόνια μετά τα γεγονότα.
Ο Michael Freilich, ο μοναδικός Εβραίος βουλευτής του Βελγικού Κοινοβουλίου και ειδικός απεσταλμένος στην Ευρωπαϊκή Εβραϊκή Ένωση, δήλωσε: «Είναι αξιέπαινο το γεγονός ότι αυτή η ιστορική έρευνα ολοκληρώθηκε επιτέλους, αν και έχει καθυστερήσει πολλά χρόνια. Για πάρα πολύ καιρό, δόθηκε πολύ λίγη προσοχή στον ρόλο των βελγικών σιδηροδρόμων κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτή η έκθεση φέρνει στο φως κρίσιμα νέα στοιχεία και μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να μάθουμε από το παρελθόν».
Αλλά η αναγνώριση δεν αρκεί, πρόσθεσε. «Η κυβέρνηση πρέπει να αποδεχθεί την ευθύνη της και να λάβει συγκεκριμένα μέτρα, όπως προτείνει η έκθεση. Απαιτεί απτές πρωτοβουλίες, όπως έργα εκπαίδευσης και μνήμης, και περισσότερη υποστήριξη για τα επιζώντα θύματα και τις οικογένειές τους».
Ο Freilich υποστηρίζει την κατάσχεση των χρημάτων που χρησιμοποιήθηκαν για τις απελάσεις, καθώς είναι πλέον γνωστό ότι οι Γερμανοί πλήρωσαν στους βελγικούς σιδηρόδρομους για να απελάσουν 25.843 Εβραίους και 351 Ρομά από το Βέλγιο σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης.
«Αυτό το ποσό -που ισοδυναμεί με περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ [15,7 εκατομμύρια δολάρια] σήμερα- θα πρέπει να κατασχεθεί από το κράτος, όπως συμβαίνει συνήθως με κεφάλαια που αποκτώνται μέσω εγκληματικής δραστηριότητας», είπε.
«Αυτό θα έστελνε ένα σημαντικό μήνυμα στους επιζώντες και τις οικογένειες των θυμάτων. Αυτά τα κονδύλια θα μπορούσαν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση του ρατσισμού, του αντισημιτισμού και των τρεχουσών απειλών κατά της εβραϊκής κοινότητας. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι τα διδάγματα του παρελθόντος μεταφράζονται αποτελεσματικά σε πολιτική», είπε ο Freilich.
Δημοσιεύτηκε αρχικά από τον European Jewish Press .