Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025

Χρ. Σταϊκούρας : «Χρέος μας να υπάρξει φως, αλήθεια, Δικαιοσύνη"



“Είναι χρέος μας απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και στην ελληνική κοινωνία, να υπάρξει φως, αλήθεια, Δικαιοσύνη» δήλωσε αναφερόμενος στην τραγωδία των Τεμπών ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας μιλώντας στην τηλεόραση της Nαυτεμπορικής και την εκπομπή Rush Hour με τη Νικόλ Λειβαδάρη και τον Παύλο Πανταζόπουλο.

Πηγη: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

 

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «όλα θα τα αξιολογήσει η ελληνική Δικαιοσύνη. Είναι στοιχεία, την αυθεντικότητα και την αξιοπιστία των οποίων θα αξιολογήσει η ελληνική Δικαιοσύνη. Αυτό που εγώ μπορώ να πω, στο κομμάτι της πολιτικής ευθύνης που έχουμε ως ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών , είναι η απάντηση στο ζήτημα της συγκάλυψης, για τις ευθύνες που εμείς έχουμε. Εμείς αναλάβαμε το καλοκαίρι του 2023. Σε ό,τι αφορά το δυστύχημα των Τεμπών, ευθύνη δική μας ήταν να στελεχώσουμε τον Εθνικό Οργανισμό για τη Διερεύνηση Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Στελεχώθηκε. Ζητήθηκε τον Οκτώβριο του 2023 η συνδρομή του ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Άρα, εάν ήθελε κάποιος να κάνει συγκάλυψη, ούτε θα στελέχωνε τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ούτε θα ζητούσε τη συνδρομή των Ευρωπαίων».

Είπε επίσης ότι «το πόρισμα που θα βγει στη δημοσιότητα το επόμενο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με αυτά που λέει ΕΟΔΑΣΑΑΜ, θα βγει από μια τριμελή επιτροπή, εκ των οποίων οι δύο είναι υψηλόβαθμα στελέχη του ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Αντιλαμβάνεστε ότι και αυτό δεν συνάδει με συγκάλυψη». Δήλωσε επιπλέον ότι δόθηκε στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ η πρόσθετη χρηματοδότηση που ζητήθηκε προκειμένου να απευθυνθεί σε ερευνητικά ινστιτούτα του εξωτερικού. «Αν θέλαμε να κάνουμε συγκάλυψη, ούτε αυτό θα κάναμε» σημείωσε.

«Προσπαθώ μέσα από συγκεκριμένα στοιχεία να αποδείξω και να καταδείξω ότι μόνο συγκάλυψη δεν κάνουμε. Το αντίθετο. Οφείλουμε, είναι χρέος μας απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και στην ελληνική κοινωνία, να υπάρξει φως, αλήθεια, Δικαιοσύνη» τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Ερωτηθείς αν μπορεί να τεθεί προς επανεξέταση η σύμβαση με τη Hellenic Train, είπε: «Ποια σύμβαση; Έχουμε τρεις συμβάσεις, του ελληνικού Δημοσίου, του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ με τη Hellenic Train. Σήμερα, προσπαθούμε να καλύψουμε τα κενά του παρελθόντος, γι’ αυτό και πολύ πρόσφατα ολοκληρώσαμε τις υποχρεώσεις μας προς τη Hellenic Train για το 2023, εκ των οποίων το 60% του ποσού επιστρέφει στο ελληνικό Δημόσιο, ένα σημαντικό κομμάτι πάει σε προμηθευτές, πάει στη ΔΕΗ και πάει στους εργαζόμενους για μισθούς της Hellenic Train. Αυτές είναι οι συμβάσεις που σήμερα υλοποιούμε κλείνοντας κεφάλαια του παρελθόντος. Αν τυχόν, μελλοντικά, από τη Δικαιοσύνη, προκύψουν ευθύνες της Hellenic Train, τότε αυτό θα το εκτιμήσουμε και θα το επανεκτιμήσουμε ως ελληνική κυβέρνηση και θα λάβουμε τα αναγκαία μέτρα».

Σε ερώτημα για το τι έχει γίνει προκειμένου να βελτιωθεί η ασφάλεια, είπε ότι «η σηματοδότηση το 2019 ήταν στο 31%, τον Φεβρουάριο του 2023 στο 54%, τον Σεπτέμβριο του 2023 στο 100% από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη». Πρόσθεσε πως «ό,τι σας είπα για τη σηματοδότηση, ισχύει και για την τηλεδιοίκηση που το 2019 ήταν στο 1%. Φτάσαμε στο 100%. Και το ίδιο θα μπορούσα να πω και για τα συστήματα ETCS επί της γραμμής». Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «τον Σεπτέμβριο του 2023 ήρθαν οι καταστροφές της κακοκαιρίας Daniel και σε ένα κομμάτι του δικτύου, από τον Δομοκό περίπου μέχρι τη Λάρισα, έχει καταστραφεί ολοσχερώς το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, αλλά η κίνηση γίνεται με ασφάλεια με τους τρόπους που έχουν επιλέξει οι φορείς».

«Άρα, πρώτο συμπέρασμα, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εγκαταστήσαμε στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη. Δεύτερον, υπάρχουν σήμερα πέντε κέντρα ελέγχου της τηλεδιοίκησης και τέσσερα τμήματα ελέγχου των σηράγγων. Αυτά δεν υπήρχαν. Αυτά είναι πράγματα που έχουμε υλοποιήσει. Δρομολογούμε έναν νέο σιδηροδρομικό φορέα, τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους που είναι μαζί ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ για να υπάρχει ανάληψη ευθύνης από έναν φορέα, ένα σχέδιο δράσης συμφωνημένο με την ΕΕ που παραδίδουμε κάθε δύο μήνες και το οποίο εξελίσσεται ικανοποιητικά – σύμφωνα με τα γραπτά κείμενα της ΕΕ, χρηματοδότηση 1,4 δισ. ευρώ για σημαντικά έργα υποδομής, ανάμεσα στα άλλα και παρεμβάσεις στη Θεσσαλία για το σιδηροδρομικό δίκτυο, 25 εκατ. ευρώ για ισόπεδες διαβάσεις και 140 προσλήψεις στον ΟΣΕ από τον επόμενο μήνα. Με όλα αυτά, σήμερα είναι πιο ασφαλής ο σιδηρόδρομος από ό,τι ήταν πριν από τα Τέμπη. Αλλά υπάρχουν πολλά σημαντικά, χρόνια προβλήματα, τα οποία δεν αντιμετωπίζονται σε 1 και 1,5 έτος. Απόδειξη αυτού είναι ότι στο σχέδιο δράσης με την ΕΕ, υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα ανάληψης πρωτοβουλιών ανά δίμηνο που εκτείνεται περίπου μέχρι το τέλος του 2026, ώστε να αντιμετωπίσουμε σε τρία χρόνια όλα αυτά τα προβλήματα που είχαν συσσωρευτεί τις προηγούμενες δεκαετίες» ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.

Επιπλέον, επικαλούμενος σχετικά στοιχεία για την κίνηση των επιβατών, ανέφερε ότι «υπάρχει ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας που εμπιστεύεται τις μετακινήσεις με τον σιδηρόδρομο, αλλά πράγματι υπάρχει και μια καχυποψία της κοινωνίας, φόβος, προβληματισμός, που δεν επιτρέπει σε αυτό το κομμάτι της κοινωνίας να ταξιδέψει με τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Οφείλουμε διαρκώς να κάνουμε το καλύτερο για να ενισχύουμε την ασφάλεια, ώστε να πείσουμε περισσότερους συμπατριώτες μας να χρησιμοποιούν και αυτό το μέσο μεταφοράς».

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «είναι γεγονός πως, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, αλλά κυρίως στην Ελλάδα, δεν δόθηκε τα προηγούμενα χρόνια λόγω και οικονομικής κρίσης η έμφαση και σημασία που έπρεπε στην ενδυνάμωση του σιδηροδρομικού δικτύου». Όπως είπε, «εκτός των άλλων, για να μιλήσω και με όρους οικονομίας, είναι εξαιρετικά σημαντικό γεωστρατηγικό πλεονέκτημα ο ελληνικός σιδηρόδρομος που μπορεί να συνδέει λιμένες με την Ευρώπη. Πολλές κινήσεις γίνονται από ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις μέσω των ελληνικών λιμένων του σιδηροδρόμου στην Ευρώπη. Αυτό συνεπώς που μας κάνει να πιστεύουμε ότι αλλάζει κάτι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, δεν είναι τι θα κάνουμε, αλλά είναι τι πόρους έχουμε ήδη εξασφαλίσει γι’ αυτό. Έχουμε ήδη εξασφαλίσει και θα τρέξουν οι σχετικές συμβάσεις τις επόμενες εβδομάδες-μήνες 500 εκατ. ευρώ για την κεντρική Ελλάδα – το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τις καθέτους Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα -, άλλα 200 εκατ. ευρώ για να συνδέσουμε το λιμάνι της Καβάλας με τον σιδηρόδρομο, άλλα 500 εκατ. για να ενισχύσουμε το Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, να αποκτήσουμε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση για πρώτη φορά στο Κιάτο μέχρι τα Λιόσια και μια σειρά από άλλα οικονομικά κίνητρα ώστε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα όπως οι ισόπεδες διαβάσεις εξασφαλίζοντας 25 εκατ. ευρώ».

Ερωτηθείς για τις πολιτικές εξελίξεις υπό το βάρος της τραγωδίας των Τεμπών και την Προανακριτική για τη διαχείριση του χώρου του δυστυχήματος, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «η κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί δημόσια και θα τοποθετηθεί στη σχετική διαδικασία που θα γίνει στο ελληνικό Κοινοβούλιο».

Οι αστικές μετακινήσεις

Σε ό,τι αφορά τις αστικές μεταφορές, σημείωσε ότι είναι επιτυχής η λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ ταυτόχρονα έχει αυξηθεί η χρήση των λεωφορείων, με αποτέλεσμα να μειωθεί η κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης τουλάχιστον κατά 10%. «Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου του 2025 θα παραδώσουμε και την επέκταση με πέντε σταθμούς προς την Καλαμαριά» τόνισε, ενώ σημείωσε ότι έχει ανανεωθεί το 50% του στόλου των λεωφορείων και έχει υλοποιηθεί το 20% του Fly Over, με στόχο να παραδοθεί όλο το έργο τον Μάιο του 2027.

Στην Αθήνα, είπε ότι κυκλοφορούν περίπου 300 νέα λεωφορεία και τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες θα προστεθούν άλλα 100, με στόχο μέχρι το τέλος του καλοκαιριού να κυκλοφορούν 950 νέα λεωφορεία. Ταυτόχρονα, όπως συμπλήρωσε, ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για περίπου 300 προσλήψεις οδηγών, ώστε τον Μάρτιο να βγουν αρκετά περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους, ειδικά στις πιο πολυσύχναστες γραμμές. Ανέφερε, τέλος, ότι στη γραμμή 1 του μετρό, δρομολογείται η αποκατάσταση ή και αναβάθμιση 14 συρμών. Επεσήμανε, δε, ότι στόχος είναι στο τέλος του 2026 να υπάρχουν 31 συρμοί στη γραμμή 1 από 22 που υπάρχουν σήμερα.

Πηγη: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ