Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025

Επιστολή Πρωθυπουργών / Προέδρων Εσθονίας, Ελλάδας, Ουγγαρίας, Λετονίας, Λιθουανίας, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Σλοβακίας, Ισπανίας και Τσεχίας προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας και τη χρηματοδότησή του

Οι ηγέτες της ΕΕ τονίζουν την ανάγκη χρηματοδότησης των σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ταχύτητας


Η πρωθυπουργός της Λετονίας Evika Siliņa έχει υπογράψει μια επιστολή προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen που κυκλοφόρησε στις 11 Φεβρουαρίου, στην οποία διάφοροι Ευρωπαίοι ηγέτες ζητούν εγγυημένη χρηματοδότηση για σιδηροδρομικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας – η οποία στην περίπτωση των χωρών της Βαλτικής περιλαμβάνει το προβληματικό έργο Rail Baltica.

eng.lsm.lv

Μετά από μια μακρά λίστα πραγμάτων με τα οποία οι ηγέτες συμφωνούν πλήρως με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η επιστολή φτάνει τελικά στο σημείο της λέγοντας: «Θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι η συγχρηματοδότηση αυτών των συνδέσεων από την ΕΕ την επόμενη οικονομική περίοδο είναι απολύτως απαραίτητη και απαραίτητη».

Ο άλλος προφανής σκοπός της επιστολής φαίνεται να είναι η έκκληση για λιγότερες «προϋποθέσεις» που «θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις των συνδέσεων και να εμποδίσουν την ολοκλήρωση του δικτύου ΔΕΔ-Μ εντός των συμφωνημένων προθεσμιών».

Έτσι, με έναν μάλλον μακροσκελείς τρόπο θα μπορούσε να συνοψιστεί ότι ζητούσε περισσότερα χρήματα και λιγότερη γραφειοκρατία. Εάν θέλετε να διαβάσετε ολόκληρη την επιστολή, αναπαράγεται ολόκληρη παρακάτω (το κείμενο έχει ληφθεί αμετάβλητο από την αγγλόφωνη έκδοση στον ιστότοπο της τσεχικής κυβέρνησης ).

Επιστολή Πρωθυπουργών / Προέδρων Εσθονίας, Ελλάδας, Ουγγαρίας, Λετονίας, Λιθουανίας, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Σλοβακίας, Ισπανίας και Τσεχίας προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας και τη χρηματοδότησή του

Αγαπητή κυρία Πρόεδρε,

Σας γράφουμε σχετικά με την ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που αποτελεί την κύρια προϋπόθεση για μια ανταγωνιστική και εύρυθμη εσωτερική αγορά, οικονομική ανάπτυξη και ευημερία. Είναι επίσης ένας από τους βασικούς παράγοντες στις τρέχουσες γεωπολιτικές καταστάσεις και ένα σημαντικό εργαλείο για την υποστήριξη των εταίρων μας που έχουν δεσμευτεί να γίνουν μέρος της ΕΕ.

Η αναθεώρηση της Διευρωπαϊκής Πολιτικής Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), η οποία έχει κρίσιμη στρατηγική σημασία, τέθηκε σε ισχύ το περασμένο καλοκαίρι. Η ανάπτυξη της πολιτικής ΔΕΔ-Μ, ιδίως η ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών εντός των συμφωνημένων προθεσμιών, είναι ο βασικός ακρογωνιαίος λίθος για το βιώσιμο, έξυπνο και ανθεκτικό ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Ο κανονισμός αντιμετωπίζει τον εκσυγχρονισμό ολόκληρου του δικτύου, τα ποιοτικά πρότυπα καθώς και τους χαμένους κρίκους και τα σημεία συμφόρησης στις υποδομές μεταφορών κατά μήκος του δικτύου.

Δεσμευόμαστε πλήρως να υλοποιήσουμε αυτούς τους στόχους και τις απαιτήσεις για τον εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας υποδομής για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων σιδηροδρομικώς. Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι οι νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας συμπεριλήφθηκαν στην λεγόμενη αναθεώρηση του ΔΕΔ-Μ, ιδίως στις περιοχές, όπου αυτές οι συνδέσεις δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί και όπου θα συμβάλουν στην περαιτέρω βελτίωση της συνδεσιμότητας των μεταφορών.

Υποστηρίζουμε τους στόχους της Επιτροπής όπως αναφέρονται στην επιστολή αποστολής του Επιτρόπου Τζιτζικώστα να προετοιμάσει το σχέδιο δράσης για το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που συνδέει τις πρωτεύουσες και τις περιφέρειες, έχοντας υπόψη τη σημασία των διασυνοριακών έργων. Ενθαρρύνουμε την Επιτροπή, μαζί με τα κράτη μέλη, να δώσουν προτεραιότητα στις εργασίες για εμβληματικά έργα με υψηλή ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία.

Επιπλέον, υποστηρίζουμε τα ευρήματα των εκθέσεων του Enrico Letta και του Mario Draghi για την Ενιαία Αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ανταγωνιστικότητας ότι η έλλειψη σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας και ο κίνδυνος ατελείας των διασυνοριακών συνδέσεων μεταξύ μεγάλων πόλεων διαφορετικών χωρών θεωρούνται σημαντικό εμπόδιο για την καλή λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Εσωτερικής Αγοράς.

Επιπλέον, η ολοκλήρωση των Ευρωπαϊκών Διαδρόμων Μεταφορών μέσω της ανάπτυξης των νέων σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας που συνδέουν τις πρωτεύουσες και τις μεγάλες πόλεις σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση θα συμβάλει σημαντικά στην απελευθέρωση του τομέα των μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ άλλων για τις ανάγκες της Στρατιωτικής Κινητικότητας.

Για να υλοποιήσουμε τους κοινούς μας στόχους και να μετατρέψουμε τα σχέδια σε κατασκευαστική φάση μεγάλης κλίμακας, με σημαντική συμμετοχή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, απαιτούνται επαρκείς οικονομικοί πόροι και ανάπτυξη νέων μέσων, όπως η χρηματοδότηση γεφυρών. Πολλά από τα έργα μας βρίσκονται ήδη στη φάση κατασκευής ή στο τελικό στάδιο προετοιμασίας που πρόκειται να εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια, στις αρχές του επερχόμενου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου, προκειμένου να συμβάλουμε στους στόχους του 2030 που ορίζονται στον κανονισμό ΔΕΔ-Μ.

Η έκθεση Ντράγκι υπογραμμίζει την πρόκληση της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων σε μεγάλα έργα υποδομής λόγω των μακρών χρόνων παράδοσης και της μεγάλης αναμονής για απόδοση επένδυσης. Διερευνούμε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης και βασιζόμαστε στην ισχυρή υποστήριξη της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την επίτευξη των στόχων μας. Ωστόσο, και χωρίς να προδικάζουμε το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι η συγχρηματοδότηση από την ΕΕ αυτών των συνδέσεων κατά την επόμενη οικονομική περίοδο είναι απολύτως απαραίτητη και απαραίτητη.

Ως εκ τούτου, ας τονίσουμε ότι η χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας που συνδέουν τις πρωτεύουσες και τις μεγάλες πόλεις σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδίως μεταξύ διαφορετικών κρατών μελών, και η ανάπτυξη της υποδομής μεταφορών αυτή καθαυτή είναι μία από τις προτεραιότητές μας για το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Υποστηρίζουμε σθεναρά την ισχυρή κεντρική διαχείριση CEF III για αυξημένες οικονομικές φιλοδοξίες που θα ήταν καταλύτης για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου Δικτύου ΔΕΔ-Μ, συμπεριλαμβανομένων των ελλειπόντων σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας και της ολοκλήρωσης μεγάλων διασυνοριακών έργων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να διατηρήσουμε τις συνέργειες στον τομέα των μεταφορών, της ενέργειας, του ψηφιακού και του αμυντικού τομέα.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στη συνεχή εργασία για τη μείωση του διοικητικού φόρτου και σε κάθε περίπτωση να αποφύγουμε την επιβολή υπερβολικών όρων για την υλοποίηση αυτών των έργων, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης. Η ανάπτυξη μεγάλων και διασυνοριακών έργων απαιτεί σημαντικές διαδικαστικές απαιτήσεις και μεταρρυθμίσεις. Απαιτεί αποτελεσματικό συντονισμό και συγχρονισμένα χρονοδιαγράμματα μεταξύ των συμμετεχόντων κρατών μελών, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία της ενιαίας αγοράς. Η απαίτηση πρόσθετων όρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις των συνδέσεων και να παρεμποδίσει την ολοκλήρωση του δικτύου ΔΕΔ-Μ εντός των συμφωνημένων προθεσμιών.

Με εκτίμηση

Πετρ Φιάλα

Πρωθυπουργός της Τσεχίας

Κρίστεν Μιχάλ

Πρωθυπουργός της Εσθονίας

Κυριάκος Μητσοτάκης

Πρωθυπουργός της Ελλάδας

Βίκτορ Όρμπαν

Πρωθυπουργός της Ουγγαρίας

Εύικα Σιλιόνα

Πρωθυπουργός της Λετονίας

Gitanas Nausėda

Πρόεδρος της Λιθουανίας

Λουίς Μαυροβούνιο

Πρωθυπουργός της Πορτογαλίας

Klaus Werner Iohannis

Πρόεδρος της Ρουμανίας

Ρόμπερτ Φίκο

Πρωθυπουργός της Σλοβακίας

Πέδρο Σάντσεθ

πρωθυπουργός της Ισπανίας