Για περισσότερα από 60 χρόνια, το τρένο υψηλής ταχύτητας της Ιαπωνίας αποτελεί απόδειξη της τεχνολογικής του ικανότητας. Ωστόσο, σε μια άνευ προηγουμένου εξέλιξη, ο κινεζικός σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας (HSR), ο οποίος λειτουργεί μόλις από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, κατάφερε να κάνει ζουμ μπροστά από τον ιαπωνικό Shinkansen.
eurasiantimes.com
Η Ιαπωνία ήταν η πρώτη που κατασκεύασε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας και το Shinkansen, ή το τρένο με σφαίρες, λειτουργεί επί του παρόντος πάνω από 3.000 χιλιόμετρα. Με προηγμένη τεχνολογία και υψηλά πρότυπα ασφάλειας, το ιαπωνικό τρένο με σφαίρες δεν έχει αντιμετωπίσει κανένα θάνατο στο Shinkansen από τα εγκαίνια του το 1964.
Ωστόσο, παρά το αστρικό ρεκόρ του, το ιαπωνικό τρένο είχε λίγους αγοραστές. Από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από περισσότερα από 60 χρόνια, μόνο η Ταϊβάν έχει αγοράσει το ιαπωνικό τρένο με σφαίρες. Ο πρώτος τύπος Shinkansen που πουλήθηκε εκτός Ιαπωνίας ήταν η Σειρά 700T, που διευθύνεται από την Taiwan High-Speed Rail.
Η έλλειψη ενδιαφέροντος από ξένους εταίρους είναι ενδιαφέρουσα, καθώς αρκετές αναπτυσσόμενες χώρες προσπαθούν να εισαγάγουν τρένα bullet για να κάνουν τα εμπορικά ταξίδια πιο γρήγορα.
Σύμφωνα με τους Japan Times, οι κύριοι λόγοι για την έλλειψη ενδιαφέροντος για το Shinkansen είναι η υψηλή τιμή και η έλλειψη ευελιξίας. «Το σύστημα είναι εξαιρετικά ολοκληρωμένο και λιγότερο ευέλικτο από τα μοντέλα που προσφέρονται από ανταγωνιστικά έθνη και έχει σχεδιαστεί για ανοχές που ευθύνονται για τα χειρότερα σενάρια που σπάνια συναντώνται».
Η Ιαπωνία υποστηρίζει ότι το αρχικό κόστος του Shinkansen είναι υψηλότερο από αυτό που προσφέρεται από τους ανταγωνιστές της, επειδή ένα σύστημα Shinkansen χρειάζεται εξειδικευμένες, αποκλειστικές διαδρομές, που σημαίνει ότι πρέπει να αποκτηθεί γη για αυτό. Αντίθετα, οι σιδηροτροχιές υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη, όπως το TGV στη Γαλλία, έχουν κατασκευαστεί για να λειτουργούν σε προϋπάρχουσες γραμμές.
Ωστόσο, το κόστος λειτουργίας του Shinkansen είναι πολύ χαμηλότερο, επειδή αυτά τα τρένα καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και προκαλούν λιγότερη ζημιά στην υποδομή σιδηροδρομικών γραμμών, καθώς είναι ελαφρύτερα από άλλα σιδηροδρομικά τροχαία υλικά υψηλής ταχύτητας.
«Το αρχικό κόστος μπορεί να είναι υψηλό λόγω της υψηλής ποιότητας και τεχνολογίας του συστήματος Shinkansen», δήλωσε στους Japan Times ο Masafumi Shukuri, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων Υψηλής Ταχύτητας (IHRA). «Το αρχικό κόστος γίνεται συχνά ζήτημα. Αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι το κόστος του κύκλου ζωής».
Ιαπωνικό Shinkansen
Η τιμή έχει συχνά απομακρύνει τους ενδιαφερόμενους πελάτες. Επιπλέον, οι διαπραγματεύσεις γίνονται πιο περίπλοκες επειδή απαιτούνται εγκρίσεις υψηλού επιπέδου για την έναρξη ενός έργου Shinkansen.
Αντίθετα, παρά το γεγονός ότι είναι αρκετά νέος, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας της Κίνας έχει γίνει πολύ δημοφιλής μεταξύ των ενδιαφερόμενων αγοραστών. Αν και η Κίνα ξεκίνησε τις λειτουργίες HSR μόλις το 2008, λιγότερο από δύο δεκαετίες αργότερα, έχει αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στον κόσμο και λειτουργεί μερικά από τα ταχύτερα τρένα στον κόσμο.
Η Κίνα έχει αναδειχθεί ως αντίπαλος του Τόκιο καθώς συνεχίζει να χρησιμοποιεί την επιρροή και το κεφάλαιό της για να εξάγει τον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας στην ασιατική αγορά. Για παράδειγμα, η Ιαπωνία ήταν ένας σοβαρός διεκδικητής για τη σύμβαση σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας της Ινδονησίας. Ωστόσο, η Ινδονησία επέλεξε το κινεζικό HSR το 2015, προκαλώντας ένα τεράστιο τράνταγμα στο Τόκιο. Η Ινδονησία ξεκίνησε τελικά την πρώτη σιδηροδρομική υπηρεσία υψηλής ταχύτητας στη Νοτιοανατολική Ασία το 2023.
Ένα δεύτερο κινεζικό σιδηροδρομικό έργο υψηλής ταχύτητας βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή στην Ταϊλάνδη. Σύμφωνα με αναφορές, η κυβέρνηση της Ταϊλάνδης αναμένει ότι ολόκληρη η γραμμή θα είναι λειτουργική έως το 2028, με σταδιακή εκτόξευση. Αυτό θα συνδέσει το σιδηροδρομικό δίκτυο Λάος-Κίνας με την Μπανγκόκ.
Όταν ολοκληρωθεί η γραμμή, πιθανότατα θα επεκταθεί στη βόρεια Μαλαισία για να συνδεθεί με την Κουάλα Λουμπούρ, την πρωτεύουσα της χώρας. Η διεθνική σιδηροδρομική γραμμή θα μπορούσε τελικά να επεκταθεί στη Σιγκαπούρη.
Τον Ιανουάριο, τόσο εγχώριες όσο και ξένες κοινοπραξίες υπέβαλαν προσφορές για το κερδοφόρο έργο. Ωστόσο, χωρίς επίσημη οικονομική υποστήριξη από τη Μαλαισία, η East Japan Railway Co. αποφάσισε ότι θα ήταν πολύ επικίνδυνη και αποσύρθηκε.Τρένα υψηλής ταχύτητας σχεδιασμένα για ταξίδια 350 km/h για τον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας Jakarta-Bandung βγαίνουν από τη γραμμή συναρμολόγησης στο Qingdao, στην επαρχία Shandong της Ανατολικής Κίνας, στις 5 Αυγούστου 2022. Φωτογραφία: ευγενική προσφορά του China Railway
Το Πεκίνο ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2024 ότι θέλει να διερευνήσει τη σύνδεση της σιδηροδρομικής σύνδεσης East Coast Rail Link (ECRL) της Μαλαισίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων με ήδη υπάρχοντα σιδηροδρομικά έργα που υποστηρίζονται από την Κίνα στην Ταϊλάνδη και το Λάος.
Η κίνηση θα αυξήσει σημαντικά την επιρροή του κινεζικού σχεδίου Belt and Road σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία και θα εδραιώσει το κεντρικό μονοπάτι του προτεινόμενου Πανασιατικού Σιδηροδρόμου, που θα συνδέει τη Σιγκαπούρη και το Κουνμίνγκ της Κίνας, όπως εξηγήθηκε προηγουμένως από τους EurAsian Times.
Η Ιαπωνία είναι αισιόδοξη για μια πιθανή συμφωνία με την Ινδία για το φιλόδοξο έργο του διαδρόμου Mumbai-Ahmedabad Rail High-Speed (MAHSR). Ωστόσο, παρά τις πολυετείς διαπραγματεύσεις, δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση. Εκτός από την Ινδία, το Τόκιο ελπίζει να εξασφαλίσει συμβόλαιο με την Αυστραλία, η οποία καταβάλλει συντονισμένες προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και αποκάλυψε το πρωτότυπο ενός νέου τρένου υψηλής ταχύτητας στα τέλη του περασμένου μήνα, θέτοντας έτσι μια άλλη πρόκληση για το ιαπωνικό τρένο.
Έρχεται το νέο τρένο υψηλής ταχύτητας της Κίνας
Το πιο πρόσφατο μοντέλο τρένου υψηλής ταχύτητας της Κίνας, το πρωτότυπο τρένου υψηλής ταχύτητας CR450 EMU (ηλεκτρικές πολλαπλές μονάδες), έκανε το ντεμπούτο του στο Πεκίνο στις 29 Δεκεμβρίου. Αναμένεται να ξεπεράσει τα 400 χιλιόμετρα/ώρα όταν είναι σε λειτουργία, καθιστώντας το το ταχύτερο υψηλό στον κόσμο - τρένο ταχύτητας.
Αυτό έρχεται τρία χρόνια αφότου το CR450 Technology Innovation Project ξεκίνησε το 2021 για τη δημιουργία τρένων που είναι «ασφαλέστερα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον, πιο ενεργειακά αποδοτικά και πιο έξυπνα».
Η China State Railway Group Co (China Railway) ισχυρίζεται ότι το τρένο θα είναι το ταχύτερο στον κόσμο και θα μειώσει περαιτέρω τον χρόνο ταξιδιού και θα βελτιώσει τη σύνδεση, καθιστώντας το ταξίδι πιο αποτελεσματικό και εύκολο για τη μεγάλη επιβατική βάση της χώρας.
Το πρωτότυπο CR450 φέρεται να έθεσε ένα νέο παγκόσμιο πρότυπο σε βασικές μετρήσεις απόδοσης, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργικής ταχύτητας, της κατανάλωσης ενέργειας, του εσωτερικού θορύβου και της απόστασης φρεναρίσματος, αφού έφτασε σε δοκιμαστική ταχύτητα 450 χιλιομέτρων την ώρα. Από το πλάι, το τρένο CR450 μοιάζει με βέλος. Σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, ζυγίζει περίπου 10 τόνους, καθιστώντας το περισσότερο από 10% ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του, Fuxing.Ένα πρωτότυπο του CR450-China Railway/Global Times
Σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, τα νέα τρένα θα είναι σημαντικά ταχύτερα από το CR400 της σειράς τρένων υψηλής ταχύτητας «Fuxing», η οποία σήμερα λειτουργεί με 350 χιλιόμετρα/ώρα. Εάν το νέο τρένο λειτουργήσει όπως έχει προγραμματιστεί, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ της πρωτεύουσας Πεκίνου και της Σαγκάης από 4,5 σε 3,3 ώρες.
Η China Railway ανακοίνωσε ότι η απόδοση του πρωτοτύπου θα αξιολογηθεί μέσω μιας σειράς δοκιμών και αξιολογήσεων. Η εταιρεία δεν ανακοίνωσε χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία των αμαξοστοιχιών, αλλά σημείωσε ότι θα προσπαθήσει να τα θέσει σε εμπορική λειτουργία το συντομότερο δυνατό. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές εικασίες ότι το τρένο μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του ήδη από το 2025.
Ωστόσο, η παρουσίαση του νέου πρωτότυπου καθιέρωσε για άλλη μια φορά την Κίνα ως παγκόσμιο ηγέτη στους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας. Σύμφωνα με το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, η Κίνα διαθέτει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στον κόσμο, με 47.000 χιλιόμετρα γραμμής ήδη σε λειτουργία και 2.000 χιλιόμετρα προστέθηκαν μόνο τον τελευταίο χρόνο.