Τούρκος αξιωματούχος επενδύσεων είπε ότι η Κίνα ενδιαφέρεται να βοηθήσει στην αναβάθμιση περίπου 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας του, το οποίο οι Ευρωπαίοι φορτωτές μπορεί να θεωρήσουν έναν τρόπο να παρακάμψουν τη Ρωσία καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται.
scmp.com
Στη λίστα των βελτιώσεων είναι η ηλεκτροκίνηση, τα νέα δρομολόγια εσωτερικού, μια γέφυρα στην ηπειρωτική πόλη της Κωνσταντινούπολης και μια γραμμή υψηλής ταχύτητας από την Κωνσταντινούπολη προς την εθνική πρωτεύουσα της Άγκυρας, δήλωσε ο Α. Μπουράκ Νταγκλίογλου, πρόεδρος του κυβερνητικού γραφείου προώθησης Invest in Τουρκία.
Η κινεζική εταιρεία κατασκευής εξοπλισμού CRRC Zhuzhou Electric Locomotive έχει ήδη ένα εργοστάσιο στην Τουρκία, είπε ο Daglioglu στη Post τη Δευτέρα, με την εταιρεία να κάνει το ντεμπούτο της στο σύστημα διαμετακόμισης της Κωνσταντινούπολης αυτό που αποκάλεσε το «γρηγορότερο τρένο του μετρό» της χώρας πέρυσι. Άλλοι ανάδοχοι αναμένεται να υποβάλουν προσφορές σε ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού που θα ξεκινήσει σύντομα.
«Ενδιαφέρονται για τα έργα», είπε ο Daglioglu στο περιθώριο του Ασιατικού Χρηματοοικονομικού Φόρουμ στο Χονγκ Κονγκ. «Εφόσον προσφέρουν ανταγωνιστική προσφορά στον διαγωνισμό, είναι ευπρόσδεκτοι να συμμετάσχουν. Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για σιδηροδρομικές επενδύσεις».
Η Κίνα ελπίζει ότι το τουρκικό σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να βοηθήσει στη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη, δήλωσε ο Jayant Menon, ανώτερος συνεργάτης στο Ινστιτούτο ISEAS-Yusof Ishak στη Σιγκαπούρη, προσθέτοντας ότι η σχεδόν 3ετής σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας αποτρέπει τους ευρωπαίους ναυλωτές από τη χρήση πιο άμεσες διαδρομές που διασχίζουν ή κοντά στις δύο εμπόλεμες χώρες.
Ένα μονοπάτι σε όλη την Τουρκία θεωρείται ταχύτερο μέσο για τη σύνδεση του συστήματος China Railway Express με την Ευρώπη.
Ωστόσο, η ευρασιατική χώρα αντιπροσωπεύει έναν «αδύναμο κρίκο» στο σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, εκτός εάν αναπτυχθεί περαιτέρω, είπε ο Menon. "Μια διακοπή στον σύνδεσμο σημαίνει ότι το δίκτυο δεν λειτουργεί."
Τα ευρωπαϊκά εμπορευματικά τρένα εξακολουθούν να μπορούν να διέρχονται νόμιμα από τη Ρωσία, παρά τις εκτεταμένες κυρώσεις στη Μόσχα, αλλά οι εταιρείες logistics επιλέγουν τους σιδηροδρόμους στην Τουρκία, το Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία χωρίς προσοχή, ανέφερε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε μελέτη του 2022.
Το φορτίο που αποστέλλεται με το China-Europe Railway Express μέσω πολλών χωρών έφτασε σε περίπου 1,9 εκατομμύρια ισοδύναμες μονάδες 20 ποδιών το 2023, από 1.400 το 2011, υπολόγισε η εταιρεία έρευνας αγοράς Statista.
Κινέζοι επενδυτές έχουν επίσης ξεκινήσει έργα στον αναπτυσσόμενο τεχνολογικό τομέα της Τουρκίας –κυρίως στα ηλεκτρικά οχήματα– καθώς και στην ενέργεια, είπε ο Daglioglu. Οι κινεζικές επενδύσεις είχαν φτάσει τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε 1.300 εταιρείες από τα μέσα του 2024, ανέφερε η Invest in Turkiye σε δήλωση του Νοεμβρίου.
Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει μια άλλη κινητήρια δύναμη ανάπτυξης για τις δύο χώρες, είπε ο Daglioglu.
Εκτίμησε ότι 300.000 Κινέζοι τουρίστες επισκέφθηκαν το 2024, από 250.000 το 2023, αλλά λιγότεροι από το μισό εκατομμύριο πριν από την πανδημία το 2019. Η Τουρκία τώρα αναζητά περισσότερη συνεργασία με μεμονωμένες κινεζικές επαρχίες για να ευαισθητοποιήσει τους πιθανούς ταξιδιώτες για τη χώρα.
«Θα θέλαμε να διευρύνουμε τη συνεργασία μας και στους τομείς του τουρισμού και των πολιτιστικών δραστηριοτήτων», είπε ο Δαγκλίογλου.