Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025

Εγκαινιάστηκε το ανακατασκευασμένο τμήμα του μελλοντικού σιδηροδρόμου Σκοπίων – Σόφιας




Ο Πρωθυπουργός Hristijan Mickoski εγκαινίασε το πρώτο τμήμα μιας μελλοντικής σιδηροδρομικής διαδρομής μεταξύ των Σκοπίων και της Σόφιας που αναπτύσσεται ως μέρος του πανευρωπαϊκού Διαδρόμου VIII για τη σύνδεση της Αδριατικής και της Μαύρης Θάλασσας.

Railway Gazette International

Το τμήμα της γραμμής που εγκαινιάστηκε στις 17 Ιανουαρίου ξεκινά από το Κουμάνοβο στην κύρια γραμμή του Διαδρόμου Χ μεταξύ των Σκοπίων και του Βελιγραδίου και εκτείνεται 30,8 χλμ. μέχρι το Μπελιάκοβτσε. Περιλαμβάνει τρεις μεγάλους και έξι μικρούς σταθμούς, πέντε γέφυρες και ένα τούνελ.

Αρχικά άνοιξε το 1956, αλλά η κυκλοφορία σταμάτησε το 1994 λόγω της κακής κατάστασης των υποδομών. Οι εγχώριες εταιρείες διορίστηκαν για την αποκατάσταση της γραμμής το ίδιο έτος, αλλά αυτή η εργασία σημείωσε μικρή πρόοδο και οι παρτίδες ανανεώθηκαν αργότερα. Η Strabag ανέλαβε συμβόλαιο 40 εκατομμυρίων ευρώ το 2022.

Το έργο αποκατάστασης ύψους 78 εκατομμυρίων ευρώ χρηματοδοτήθηκε από την εθνική κυβέρνηση, την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.


«Αυτή η γραμμή δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής, αλλά μια νέα ευκαιρία για οικονομική ανάπτυξη, καλύτερη συνδεσιμότητα και ευημερία για ολόκληρη την περιοχή», είπε ο Μίτσκοσκι.

Ο Matej Zakonjšek, Διευθυντής της Μόνιμης Γραμματείας Μεταφορών της Κοινότητας, μιας πολυεθνικής υπηρεσίας για τα Δυτικά Βαλκάνια που υποστηρίζεται από την ΕΕ, δήλωσε στο Railway Gazette International ότι η επαναλειτουργία του «είναι σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση των βιώσιμων μεταφορών και της περιφερειακής συνδεσιμότητας. Όπως δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, η γραμμή θα λειτουργεί αρχικά με δρομολόγια δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα. Πιστεύουμε ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης της χωρητικότητας του στόλου, κάτι που θα βοηθούσε στην απελευθέρωση του πλήρους δυναμικού της γραμμής».

Η περιορισμένη παροχή υπηρεσιών οφείλεται εν μέρει στο ότι μεγάλο μέρος του στόλου της εθνικής εταιρείας ŽRSMT δεν χρησιμοποιείται.


Το 2022, η τουρκική εταιρεία Gülermak ανέλαβε σύμβαση 155 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του επόμενου τμήματος 33,9 χιλιομέτρων από το Beljakovce έως την Kriva Palanka και ορισμένα έργα έχουν πλέον ολοκληρωθεί.

Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν επίσης στα 23,4 km από την Κρίβα Παλάνκα έως το συνοριακό πέρασμα Deve Bair, όπου η γραμμή θα συναντήσει μια επέκταση του βουλγαρικού δικτύου κοντά στο Gyueshevo.

Τα πρώτα σχέδια για τη γραμμή εμφανίστηκαν το 1869, αλλά δεν κατασκευάστηκε τίποτα. Ο σχεδιασμός ξεκίνησε ξανά το 1910 και το 1912, αλλά η πρόοδος διακόπηκε από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η κατασκευή από το Gyueshevo στο Kumanovo ξεκίνησε το 1942 αλλά σταμάτησε στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το 1945 με 29 από τις 53 προγραμματισμένες σήραγγες να ολοκληρώθηκαν μερικώς.