Οι Τσεχικοί Σιδηρόδρομοι εγκαινίασαν το πρώτο τους τρένο με μπαταρίες, που αναπτύχθηκε από τον Όμιλο Škoda, σηματοδοτώντας μια νέα φάση στις σιδηροδρομικές μεταφορές για τις μη ηλεκτροκίνητες γραμμές της χώρας.
Το τρένο παρουσιάστηκε στο σιδηροδρομικό σταθμό Ostrava-střed στις 15 Δεκεμβρίου και έκτοτε ξεκίνησε τακτικά δρομολόγια στη γραμμή S8 στην περιοχή Μοραβίας-Σιλεσίας.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν πολλές εξέχουσες προσωπικότητες, όπως ο Υπουργός Μεταφορών Martin Kupka, ο Διευθύνων Σύμβουλος των Τσεχικών Σιδηροδρόμων Michal Krapinec, ο Κυβερνήτης της Περιφέρειας Μοραβίας-Σιλεσίας Josef Bělica και ο Αντιπρόεδρος του Ομίλου Škoda Tomáš Ignačák.
Το τρένο που λειτουργεί με μπαταρίες βασίζεται στην καθιερωμένη πλατφόρμα RegioPanter του Ομίλου Škoda, η οποία χρησιμοποιείται ευρέως στην Τσεχική Δημοκρατία και στο εξωτερικό. Είναι εξοπλισμένο με μπαταρίες οξειδίου λιθίου-τιτανίου (LTO), επιτρέποντας τη λειτουργία σε μη ηλεκτροδοτημένες γραμμές. Οι μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν με ρεύμα DC ή AC, με πλήρη φόρτιση που απαιτεί 25–30 λεπτά, ανάλογα με την τάση.
Ο Μάρτιν Κούπκα, υπουργός Μεταφορών της Τσεχικής Δημοκρατίας δήλωσε:
«Ο τσεχικός σιδηρόδρομος υφίσταται μια ποιοτική αλλαγή, η οποία περιλαμβάνει την ανάπτυξη σύγχρονων οχημάτων σε περισσότερες γραμμές. Η αύξηση της άνεσης και η μείωση του χρόνου ταξιδιού συχνά δεν είναι δυνατή χωρίς ηλεκτροδότηση. Όχι παντού, ωστόσο, είναι δυνατό να ηλεκτροδοτηθούν οι γραμμές στο άμεσο μέλλον ή, για παράδειγμα, λόγω του φυσικού περιβάλλοντος γύρω από τις γραμμές, οι γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας δεν μπορούν να εντοπιστούν εύκολα. και εδώ υπάρχει χώρος για τρένα με μπαταρία».
Το τρένο μπορεί να ταξιδέψει έως και 80 χιλιόμετρα με ισχύ μπαταρίας και να επιτύχει ταχύτητες έως και 120 km/h σε μη ηλεκτροκίνητα τμήματα. Σε ηλεκτροκίνητες διαδρομές, μπορεί να φτάσει τα 160 km/h. Αυτή η ευελιξία επιτρέπει στο τρένο να λειτουργεί σε ένα συνδυασμό ηλεκτροκίνητων και μη δρομολογίων.
Σε σύγκριση με τρένα που κινούνται με ντίζελ, το τρένο με μπαταρία προσφέρει ταχύτερη επιτάχυνση, πιο αθόρυβη λειτουργία και μηδενικές τοπικές εκπομπές.
Το όχημα είναι επίσης εξοπλισμένο με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS), διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τα σύγχρονα πρότυπα ασφαλείας.
Για τους επιβάτες, το τρένο παρέχει επιβίβαση σε χαμηλό όροφο, φαρδιές πόρτες και καθορισμένους χώρους για αναπηρικά καροτσάκια, καροτσάκια και ποδήλατα. Άλλες παροχές περιλαμβάνουν ευρύχωρες τουαλέτες, Wi-Fi και ηλεκτρικές πρίζες για τη φόρτιση μικρών συσκευών.
Ο Tomáš Ignačák, Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου Škoda δήλωσε:
«Το νέο μας τρένο με μπαταρία είναι ένα τεχνολογικό ορόσημο που συνεχίζει τη μακρά παράδοση καινοτομίας μας στις μεταφορές. Ήδη στη δεκαετία του 1930 – σε μια εποχή που οι περισσότεροι άνθρωποι μόλις άρχιζαν να σκέφτονται παρόμοιες τεχνολογίες – κατασκευάσαμε την πρώτη ατμομηχανή με μπαταρία. Έχουμε χτίσει πάνω σε αυτά τα θεμέλια στη σύγχρονη εποχή – από τραμ με μπαταρίες έως τρόλεϊ μέχρι αυτό το τρένο. Είναι ένα ακόμη βήμα στο δρόμο για φιλικές προς το περιβάλλον, ευέλικτες και βιώσιμες μεταφορές και απόδειξη ότι η τσεχική βιομηχανία μπορεί να είναι στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας. Οι επιβάτες μπορούν να προσβλέπουν σε μια άνετη βόλτα με ένα σύγχρονο όχημα. Χαμηλό πάτωμα επιβίβασης με φαρδιές πόρτες, χώρο για ορθοπεδικά αναπηρικά καροτσάκια, καροτσάκια και ποδήλατα, μια ευρύχωρη τουαλέτα και, φυσικά, Wi-Fi ή πρίζες για τη φόρτιση μικρών ηλεκτρονικών.