Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2024

Κόρινθος: Κανείς δεν δουλεύει στην ανάπλαση του ΟΣΕ!

Ο σταθμός, η ιστορία, οι ενέργειες αξιοποίησης και το παράδειγμα Αγίων Θεοδώρων.

Τί συμβαίνει με το πολυπόθητο έργο που η ολοκλήρωσή του θα αποδώσει στους Κορίνθιους και τους επισκέπτες ένα πολυμορφικό πάρκο αναψυχής 16.000,00 τ.μ αναβαθμίζοντας παράλληλα την είσοδο της πόλης;

.loutrakiblog.gr

Οι εργασίες για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα στον παλιό σταθμό του ΟΣΕ της Κορίνθου κυλούσαν αργά. Πλέον δεν κυλούν καθόλου! Τις τελευταίες ημέρες παρατηρούμε πως, ουδείς εργάζεται στην ανάπλαση, ένα έργο που δεν θα δώσει στην πόλη ένα πολυμορφικό και μοναδικό πάρκο αναψυχής αλλά θα αναβαθμίσει και την είσοδό της, ένα αίτημα πολλών ετών των κατοίκων της πρωτευούσης!

Έχουν ήδη συμπληρωθεί 2 χρόνια απο την υπογραφή της σύμβασης (Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2022 )με την ανάδοχο “ΕΥΡΥΘΜΟΣ” Δ ΚΡΑΜΠΟΒΙΤΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ. Ήταν 4 Νοεμβρίου 2022 όταν ανακοινώθηκε η υπογραφή της σύμβασης από την δημοτική αρχή του Βασίλη Νανόπουλου και 11 Ιανουαρίου του 2023 που ξεκίνησαν και μάλιστα εντατικά, οι εργασίες ανάπλασης. Το χρονοδιάγραμμα μιλούσε για παράδοση το καλοκαίρι του 2023, ωστόσο δεν τηρήθηκε.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ

Το έργο προυπολογισμού 1.335.000€ εκτελείται απο δημοτικούς πόρους και πόρους ΣΑΤΑ. Στόχος του είναι μια περιοχή 16.000,00 τ.μ να ενταχθεί λειτουργικά και αισθητικά στην πόλη παύοντας να είναι χώρος απομόνωσης και εστία ρύπων.

𝞒𝞘𝞐 𝞣𝞞 𝞢𝞙𝞞𝞟𝞞 𝞐𝞤𝞣𝞞 𝞗𝞐 𝞓𝞖𝞛𝞘𝞞𝞤𝞠𝞒𝞖𝞗𝞞𝞤𝞜

• Στο δυτικό τμήμα του έργου, 𝞟𝞐𝞘𝞓𝞘𝞙𝞖 𝞦𝞐𝞠𝞐 με δάπεδο ασφαλείας και σύγχρονο εξοπλισμό, που θα πληρούν όλες τις προδιαγραφές της ισχύουσας νομοθεσίας.


• 𝞦𝞨𝞠𝞞𝞢 𝞛𝞔 𝞞𝞠𝞒𝞐𝞜𝞐 𝞒𝞤𝞛𝞜𝞐𝞢𝞣𝞘𝞙𝞖𝞢 για εκγύμναση ενηλίκων.


•𝞙𝞞𝞘𝞜𝞞𝞦𝞠𝞖𝞢𝞣𝞞𝞘 𝞦𝞨𝞠𝞞𝞘 χαλάρωσης και ξεκούρασης, με δρόμους περιπάτου και αναψυχής για τους επισκέπτες-περιπατητές του χώρου, με παγκάκια ανάπαυσης ανά κοντινά διαστήματα. Στον χώρο αυτό τοποθετούνται στέγαστρα (πέργκολες) για να υπάρξει σκίαση, πέραν του φυσικού που προσφέρει η ψηλή φύτευση.


• 𝞟𝞞𝞓𝞖𝞚𝞐𝞣𝞞𝞓𝞠𝞞𝞛𝞞𝞘 που για διέρχονται μέσα από τον χώρο ανάπλασης και θα οδηγούν-ενώνονται με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο στο παραλιακό μέτωπο αλλά και της μελλοντικής ανάπλασης μετώπου Κορίνθου-Λουτρακίου. Επίσης θα ενώνεται με τον μελλοντικό ποδηλατόδρομο, που σχεδιάζεται με την ανάπλαση του χώρου των παραχωρημένων σιδηροδρομικών γραμμών από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.


3β. Ποδηλατόδρομοι (σχεδιασμένοι με κατάλληλο πατητό χώμα) για μικρές ηλικίες, καθώς και χώρο ψυχαγωγίας με ασφαλή κυκλοφορία πολύ μικρών ηλεκτρικών οχημάτων (ποδηλάτων, αυτοκινήτων) καταλλήλων για μικρές ηλικίες.


• 𝞦𝞨𝞠𝞞𝞘 𝞢𝞣𝞐𝞗𝞛𝞔𝞤𝞢𝞖𝞢 απλών και ηλεκτρικών ποδηλάτων.


• Στο εσωτερικό της περιοχής μελέτης, οι διάδρομοι κίνησης θα είναι διαστρωμένοι με σταθεροποιημένο χωμάτινο δάπεδο.


• Στην εν λόγω περιοχή θα τοποθετηθούν 𝜥𝜜𝜣𝜤𝜮𝜯𝜤𝜥𝜜 (παγκάκια) και κατάλληλος λοιπός αστικός εξοπλισμός.


• 𝜥𝜰𝜦𝜤𝜥𝜠𝜤𝜪 𝜧𝜠 𝜜𝜰𝜦𝜠𝜤𝜪 𝜲𝜴𝜬𝜪 καλυμμένο με στέγαστρα (με πέργκολες), για την παραμονή των συνοδών των μικρών παιδιών. Ο αύλιος χώρος του κυλικείου θα είναι επιστρωμένος κατά τμήματα με κυβόλιθους (ψυχρά υλικά).


• Αποξήλωση των υφιστάμενων πλακών πεζοδρομίων και αντικατάσταση με νέες, μπροστά από το κτίριο του ΟΣΕ.


•𝞛𝞞𝞤𝞢𝞔𝞘𝞞 𝞣𝞠𝞐𝞘𝞜𝞞𝞤με τρία βαγόνια και μία ατμάμαξα του 1895, που παραχωρείται για το σκοπό αυτό από τον ΟΣΕ, σε χώρο κατάλληλα διαμορφωμένο και φωτιζόμενο το βράδυ, δυνητικά επισκέψιμο από νηπιαγωγεία, σχολεία, συλλόγους κλπ.


• 𝞔𝞜𝞘𝞢𝞦𝞤𝞢𝞖 𝞣𝞞𝞤 𝞟𝞠𝞐𝞢𝞘𝞜𝞞𝞤 (ψηλή φύτευση, θάμνοι, χλοοτάπητες κλπ) και χρήση του στο σχεδιασμό του χώρου. Τέλος, το στοιχείο της βλάστησης χρησιμοποιείται έτσι ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες μικροκλιματικές και αισθητικές προϋποθέσεις για ένα πιο ευχάριστο περιβάλλον.


• 𝞐𝞜𝞣𝞘𝞙𝞐𝞣𝞐𝞢𝞣𝞐𝞢𝞖 𝞘𝞢𝞣𝞨𝞜 𝞙𝞐𝞘 𝞥𝞨𝞣𝞘𝞢𝞣𝞘𝞙𝞨𝞜 𝞢𝞨𝞛𝞐𝞣𝞨𝞜 με νέα (χαμηλής κατανάλωσης και σύγχρονης τεχνολογίας led), για την ανάδειξη του χώρου και την ασφαλή παραμονή του σε αυτόν.


• 𝞐𝞜𝞐𝞟𝞚𝞐𝞢𝞖 𝞣𝞖𝞢 𝞢𝞖𝞛𝞔𝞠𝞘𝞜𝞖𝞢 𝞐𝞟𝞞𝞑𝞐𝞗𝞠𝞐𝞢 (τσιμεντένιας ράμπας) και μετατροπή της σε υπαίθριο εκθεσιακό χώρο (εικαστικά κ.α.) για συλλόγους, φορείς, ιδιώτες κλπ.


• Όλη η διαδρομή της περιοχής δίπλα στην Λ. Αθηνών θα φυτευτεί με χαμηλού ύψους καλαίσθητους θάμνους (που δεν θα κρύβουν την οπτική προς την θάλασσα) και θα κατασκευαστούν τρείς (3) ράμπες πρόσβασης για ΑΜΕΑ (+1 επιπλέον ράμπα εισόδου από την οδό Δημοκρατίας), καθώς επίσης θα τοποθετηθεί καλαίσθητο κιγκλίδωμα οριοθέτησης (αποτροπής εισόδου ή στάθμευσης οχημάτων κλπ) και προπαντός ασφαλείας για τα παιδιά και γενικά τους περιπατητές), καθ΄ όλη την διαδρομή της Λ. Αθηνών.


•𝞛𝞘𝞙𝞠𝞐 𝞣𝞔𝞦𝞜𝞘𝞙𝞐 𝞐𝞜𝞣𝞘𝞟𝞚𝞤𝞛𝞛𝞤𝞠𝞘𝞙𝞐 𝞔𝞠𝞒𝞐 για την απορροή των όμβριων υδάτων.


Η πλήρης μελέτη εδώ http://dspace.aua.gr/xmlui/handle/10329/7849


Σήμερα, Νοέμβριο του 2024 βλέπουμε να έχει ολοκληρωθεί η παιδική χαρά και να έχουν δημιουργηθεί διαδρομές. Οι εργασίες φαίνεται να έχουν σταματήσει αφού εδώ και αρκετές ημέρες, ουδείς εργάζεται στο χώρο, ούτε μηχανήματα ούτε συνεργεία! Θυμίζουμε εδώ πως η ανάπλαση του χώρου είχε ξεκινήσει με την μεταφορά στο κτίριο του ΟΣΕ των υπηρεσιών της Πολεοδομίας και των Τεχνικών Έργων , από την δημοτική αρχή Πνευματικού το 2015. Η μεταφορά εξοικονόμησε ποσά της τάξεως των 10.000 ευρώ μηνιαίως για το δήμο αφενός και αφετέρου κατέστησε το κτίριο του ΟΣΕ λειτουργικό. Στον Αλέξανδρο Πνευματικό πιστώνεται και το γκρέμισμα της μάντρας που “στοίχειωνε’ στην κυριολεξία την περιοχή!


Η ΙΣΤΟΡΙΑ


Ο σταθμός της Κορίνθου είναι ένας απο τους 153 σταθμούς στο μετρικό και μοναδικό παγκοσμίως δίκτυο της Πελοποννήσου, ένα δίκτυο 750 χιλιομέτρων με πλάτος γραμμής 60 εκ όταν τα διεθνή στάνταρς ήταν 1,43. Στα χρόνια της ακμής του εξυπηρετούσε πλέον του 1,5 εκ επιβατών ενώ τα εμπορεύματα του ξεπερνούσαν τις 251.000 χιλιάδες τόνους ετησίως. Ο σταθμός της Κορίνθου δημιουργήθηκε το 1955 απο τον αρχιτέκτονα / μηχανικό Αντώνη Δραγούμη σε αντικατάσταση του κτιρίου που επλήγη ανεπανόρθωτα από τον μεγάλο σεισμό του 1928. Αποτελεί υπόδειγμα σύγχρονης σιδηροδρομικής αρχιτεκτονικής και παρ ότι δεν εντάσσεται στο ΦΕΚ του 1985, δεν αποτελεί δηλαδή “Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομίας” είναι από τους ελάχιστους που έχουν αξιοποιηθεί, σε ένα βαθμό τουλάχιστον αφού τα έργα όπως προείπαμε, φαίνεται να είναι βαλτωμένα. Το έργο οραματίστηκε και ξεκίνησε ο Αλέξανδρος Πνευματικός διεκδικώντας και λαμβάνοντας το υπο κατάρρευση και κατάληψη κτίριο του ΟΣΕ από την ΓΑΙΑ ΟΣΕ, έναντι μικρού αντιτίμου. Αυτή η διορατικότητα του τότε δημάρχου θα έλεγε κανείς γλίτωσε την πόλη απο ένα πραγματικό γκέτο, μια εστία μόλυνσης και παραβατικότητας που συνεχώς γιγάντωνε.


Η δημοτική αρχή Πνευματικού, όπως ο ίδιος ο Αλέξανδρος Πνευματικός κατέθετε σε τηλεοπτικό αφιέρωμα της εκπομπής “ΓΗ ΤΟΥ ΠΕΛΟΠΑ” το 2017, κατόρθωσε να συντηρήσει και να διασώσει το κτίριο μεταφέροντας εκεί το σύνολο της πολεοδομίας και των τεχνικών υπηρεσιών και παράλληλα, δημιουργώντας, έναν εξαιρετικό εκθεσειακό χώρο! Στόχος ήταν το 2017 η ανάπλαση να αγγίξει και τα υπόλοιπα κτίρια του σταθμού, αντλιοστάσια και δεξαμενές ύδατος κατασκευασμένα την περίοδο 1910-1916, ένα μηχανοστάσιο του 1932 αλλά και κοιτώνες όπου διέμεναν σιδηροδρομικοί και εργάτες της κατασκευάστριας εταιρίας. Η απομάκρυνση του τροχαίου υλικού απο τον ΟΣΕ αποτελούσε προυπόθεση της ανάπλασης, μετά απο αίτημα του δήμου Κορινθίων παρέμεινε μονάχα ένα βαγόνι το οποίο θα λειτουργήσει μουσειακά!


Ο σταθμός, το κυρίως κτίριο, τα αντλιοστάσια, τα βοηθητικά κτίρια, οι δεξαμενές, αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο βιομηχανικής αρχαιολογίας με βαθιά ιστορικά στοιχεία αφού κατά την περίοδο έναρξης κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής τον Ιούλιο 1884 από την εταιρία “ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ / ΑΘΗΝΩΝ / ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ Α.Ε” ξεκίνησε και η ταχεία ανάπτυξη της πόλης της Κορίνθου και της παραλιακής Κορινθίας


Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΓΚΙΩΝΗ


Στις 4 Αυγούστου 2016 ο δήμος Λουτρακίου / Περαχώρας / Αγίων Θεοδώρων ανακοίνωνε την παραχώρηση στο δήμο του σταθμού ΟΣΕ των Αγίων Θεοδώρων. Ενός απο τους 4 που έχουν χαρακτηριστεί ως Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομίας στο δίκτυο της Κορινθίας, Πιτσά ,Λυγιά και Δερβένι είναι οι έτεροι τρείς. Ο Σταθμός των Αγίων Θεοδώρων είναι ο μοναδικός εκ των τεσσάρων που έτυχε διάσωσης και αξιοποίησης, ένας σταθμός μοναδικός, κατασκευασμένος απο Ιταλούς εργάτες με πέτρα και κεραμμύδια , με σχήμα τοξωτό στις πόρτες και τα παράθυρά του, ένα πραγματικό κόσμημα αρχιτεκτονικής!


Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΕΩΣ ΤΗΝ ΠΑΤΡΩΝ


Η γραμμή της Πελοποννήσου ανέστειλε την λειτουργία της το 2010. 580 απο τα 750 χιλιόμετρα της παραμένουν ανενεργά. 79 απο τους 153 σταθμούς έχουν χαρακτηριστεί ΜΝΗΜΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ. Οι περισσότεροι από τους σταθμούς αυτούς βυθίζονται στην εγκατάλειψη αφού μόλις 5 άνθρωποι έχουν την ευθύνη της προστασίας των κτιρίων αυτών από το 2011! Και όμως, το δίκτυο αυτό ήταν το μεγαλύτερο τεχνικό έργο που εκτελούσε το ελληνικό κράτος τον 19ο αιώνα! Δήμοι όπως των Κορινθίων και του Λουτρακίου δείχνουν τον δρόμο αρκεί βέβαια, να προσπελαστούν και οι όποιες αγκιλώσεις καθυστερούν


Η νέα δημοτική αρχή, λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, ανακοίνωσε την ανάπλαση της γραμμής του ΟΣΕ από την Δαμασκηνού έως την Πατρών , ένα έργο κυρίως με πράσινο και ποδηλατόδρομους. Η εξέλιξη είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο του 2024 μετά απο συνάντηση του Δημάρχου Νίκου Σταυρέλη και του Αντιπεριφερειάρχη Κορινθίας Τάσου Γκιολή. Και αυτό το έργο…αγνοείται αφού καμία εργασία δεν έχει ξεκινήσει παρ ότι το χρονοδιάγραμμα του είναι συγκεκριμένο και στενό, επειδή τα χρήματα δίδονται απο το Πράσινο Ταμείο, η παρέμβαση πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2025.


sidirodromikanea.blogspot.com