Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024

Τα πολυτελή ταξίδια με τρένο μπαίνουν σε μια άλλη χρυσή εποχή


Φωτογραφίες: Martin Scott Powell/Belmond- Getty

Στις 26 Αυγούστου, ένα ασυνήθιστο σιδηροδρομικό ταξίδι ξεκίνησε από το Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας, με ένα δρομολόγιο που συνδυάζει επτά προϋπάρχουσες γραμμές πολυτελών τρένων σε τέσσερις ηπείρους, ξεκινώντας από τη Βόρεια Αμερική , κάνοντας ζιγκ-ζαγκ μέσω Ευρώπης και Αφρικής , πριν ολοκληρωθεί στην Ασία (με λίγες διεθνείς πτήσεις ενδιάμεσα). Το ταξίδι, που συσκευάστηκε από το εξειδικευμένο ταξιδιωτικό πρακτορείο Railbookers, ξεκίνησε από 113.599 $ ανά άτομο. Και η δημοτικότητά του οδήγησε σε μια λίστα αναμονής περισσότερων από 500 ατόμων προτού οι διευρυμένες προσφορές του 2025 κυκλοφορήσουν αυτόν τον μήνα.

Τα ταξιδιωτικά πακέτα « Aound the World By Luxury Train » είναι εξειδικευμένα, ακόμη και μόνο από άποψη τιμής. Ο μέσος ταξιδιώτης χρειάζεται απλώς να φτάσει από το σημείο Α στο Β αποτελεσματικά και οικονομικά, και το μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής βιομηχανίας εξακολουθεί να καλύπτει αυτές τις ανάγκες. Αλλά η αυξανόμενη ζήτηση για σιδηροδρομικές γραμμές πολυτελείας μιλά για μια μεγαλύτερη μετατόπιση που συμβαίνει στα ανώτερα τμήματα της ταξιδιωτικής αγοράς.

Από τη μία πλευρά, αυτός ο τρόπος ταξιδιού φαίνεται να ανταποκρίνεται στη στιγμή, καθώς οι προτιμήσεις για «αργό ταξίδι» εξακολουθούν να υφίστανται. «Από τότε που ο Covid, υπάρχει μια έκρηξη σε αυτή την επιθυμία να επιβραδύνουμε και να κάνουμε κάτι λίγο διαφορετικό και με διαφορετικό τρόπο», λέει ο Samy Ghachem, γενικός διευθυντής του επερχόμενου La Dolce Vita Orient Express , που προωθείται ως το πρώτο πολυτελές τρένο της Ιταλίας. . Είναι μία από τις πολλές εξελίξεις υπό την επεκτεινόμενη επωνυμία Orient Express από τον Όμιλο Accor και προσφέρει οκτώ ξεχωριστά δρομολόγια μετ' επιστροφής που ξεκινούν από τη Ρώμη το 2025.

Η νοσταλγία είναι σίγουρα ένας παράγοντας στην έκκληση. Μπορεί να είναι δελεαστικό να βλέπεις αυτά τα βελούδινα βαγόνια τρένων ως ένα είδος cosplay της εποχής του χρυσού - σαν να έχουν ζωντανέψει τα σχολαστικά σχεδιασμένα σκηνικά του Wes Anderson (ο σκηνοθέτης σχεδίασε πραγματικά ένα αυτοκίνητο στο βρετανικό Pullman, ένα πολυτελές τρένο κάτω από το χαρτοφυλάκιο Belmond ) . Σε μια εποχή άνθησης πολυτελών ταξιδιών, όπου τα μεγάλα εγκαίνια προωθούν συστηματικά «εμβυθιστικές εμπειρίες» και «αφηγηματικές» έννοιες , δεν προκαλεί έκπληξη το να βλέπεις το Orient Express της Accor να συναλλάσσεται με το θρυλικό καθεστώς του ονόματός του. Στην πραγματικότητα, ένα άλλο αγαπημένο τρένο επίσης, μπερδεμένα, λειτουργεί με το εμβληματικό όνομα: το Venice Simplon-Orient-Express ανήκει στον Belmond και ταξιδεύει περιστασιακά μέσω της Ιταλίας. (Όταν τα τρένα της Accor χτυπήσουν τις γραμμές, να είστε έτοιμοι για τα παιδάκια που ταξιδεύουν με τρένο για να σας υπενθυμίσουν τις διαφορές.)

Αλλά η λαμπερή στιγμή του σιδηροδρομικού ταξιδιού στον ήλιο, θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς, δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με την αναβίωση του παρελθόντος όσο την εύρεση καινοτόμων τρόπων για να είσαι παρόν. Και ωθεί την αγορά πολύ πέρα ​​από τις πιο πολυσύχναστες διαδρομές , με τις γραμμές που θα ξεκινήσουν σύντομα να κατευθύνονται σε λιγότερο επισκέψιμους προορισμούς και να σταματούν συχνά για εξατομικευμένες εκδρομές εκτός τρένου.


Το Maharajas' Express, μια πολυτελής υπηρεσία τρένου που λειτουργεί από τους Ινδικούς Σιδηροδρόμους, φέρνει στο νου μια περασμένη εποχή ταξιδιών με τρένο.Εξπρές των Μαχαραγιών

Αυτή ήταν μια χρονιά «ρεκόρ» για τις κρατήσεις τρένων

Μια μέρα στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο Andrew Channell ήπιε τον καφέ του βλέποντας την ανατολή του ηλίου καθώς διέσχιζε τις περουβιανές Άνδεις σε περίπου 14.000 πόδια πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ήταν στο αποκλειστικό Andean Explorer , το οποίο μεταφέρει το πολύ 70 επισκέπτες σε 32 καμπίνες. Ήταν ένα ταξίδι που επιβεβαίωσε πολλούς από τους λόγους που πιστεύει ότι τα ταξίδια με τρένο έχουν μια στιγμή: «Με το τρένο, το ταξίδι είναι το ταξίδι», μου λέει ο Channell. «Δεν πρόκειται απλώς για την αναδημιουργία κάποιου ιστορικού έπους. Έχει να κάνει με την επιβράδυνση και την απόλαυση της κάθε στιγμής».

Πολλοί άνθρωποι φαίνεται να επιβιβάζονται επίσης. Η Railbookers, όπου ο Channell είναι ανώτερος αντιπρόεδρος προϊόντων, περιγράφει το 2024 ως «ρεκόρ» για τις πωλήσεις, οι οποίες αυξάνονται κατά 30% από έτος σε έτος. Τα ταξίδια πολυτελείας, ειδικότερα, έχουν σημειώσει αύξηση 43% σε σύγκριση με το 2023. «Αυτή η τεράστια αύξηση δεν είναι μόνο σε ένα μέρος. Δεν καθοδηγείται από κανέναν προορισμό ή καμία εκστρατεία», παρατηρεί. "Οφείλεται στη ζήτηση για τέτοιου είδους εμπειρίες παντού."

Στην εποχή μετά την πανδημία, οι Railbookers αποδίδουν την άνοδο στην επιθυμία για σύνδεση με προορισμούς με τρόπους που μόνο τα τρένα μπορούν να κάνουν. «Αυτή η αίσθηση της ιδιαιτερότητας, της αποκλειστικότητας, της σπανιότητας και [κάτι] που συμβαίνει μια φορά στη ζωή—αυτό είναι που το οδηγεί», λέει ο Channell. Αυτή η γενιά τρένων ύπνου μεταφέρει την τυπική δυσαρέσκεια της μετάβασης από το ένα μέρος στο άλλο - και, σαφώς, η πτήση είναι συχνά το πιο αγχωτικό μέρος κάθε ταξιδιού - και το κάνει ευχάριστο. «Το να απολαμβάνεις το σύνολο του ταξιδιού σου από άκρη σε άκρη».

Αυτή η ανάπτυξη εκτείνεται πέρα ​​από τα τυπικά εύπορα δημογραφικά στοιχεία σε μια ομάδα που ονομάστηκε από τον Matt Foy, ανώτερο διευθυντή σιδηροδρόμων και μεταφορών της Railbookers, ως «ο μικρός ταξιδιώτης πολυτέλειας». Αυτοί οι ταξιδιώτες επιλέγουν τα τμήματα των πολυτελών σιδηροδρομικών μεταφορών σε μια κατά τα άλλα μέτριας τιμής διακοπές, εξηγεί: «Μετά την πανδημία, η ζήτηση για «λίγη πολυτέλεια» έχει αυξηθεί και βρίσκεται σε μια διαρκώς ανοδική καμπύλη».

Η ζήτηση δεν είναι νέα, αλλά αυτού του είδους τα ταξίδια βρίσκονται στις λίστες ολοένα και περισσότερων ανθρώπων. Αυτό περιλαμβάνει σίγουρα εμβληματικά ταξίδια όπως το Rovos Rail της Νότιας Αφρικής , το Rocky Mountaineer του Καναδά και το Maharajas' Express της Ινδίας . Όλο και περισσότερο, η εστίαση εστιάζεται επίσης σε νεότερες γραμμές που μεταφέρουν τους ταξιδιώτες σε προορισμούς που δεν είχαν επισκεφτεί προηγουμένως πολυτελή τρένα, από τη Νότια Αμερική και την αγροτική Ιαπωνία σε νέα δρομολόγια μετ' επιστροφής που πλέκουν αργά γύρω από την Ιταλία.


Το 2025, το La Dolce Vita Orient Express, που προωθείται ως το πρώτο πολυτελές τρένο της Ιταλίας, θα προσφέρει οκτώ ιταλικά δρομολόγια μετ' επιστροφής από τη Ρώμη.Patrick Locqueneux/La Dolce Vita Orient Express

Το πολύ καθυστερημένο τρένο La Dolce Vita αποτελεί παράδειγμα για πολλές αλληλεπικαλυπτόμενες τάσεις. Το ένα είναι αργό: αντί του σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας , που δίνει προτεραιότητα στην αποτελεσματική σύνδεση προορισμών, αυτό το νέο κύμα εκδρομικών τρένων ταξιδεύει με περίπου 80 χιλιόμετρα την ώρα—ή περίπου 50 μίλια την ώρα. Ένα άλλο είναι η εστίαση στον εντοπισμό. «Είναι το πρώτο πολυτελές τρένο αργής κρουαζιέρας του είδους του στην Ιταλία», υποστηρίζει ο Ghachem, υπογραμμίζοντας ότι όλα τα ταξίδια του La Dolce Vita ξεκινούν και τελειώνουν στη Ρώμη. Αυτό είναι ένα σημείο διαφοροποίησης με το υπάρχον Venice Simplon-Orient-Express της ηπείρου από το Belmond, το οποίο συνδέει πολλά διαφορετικά σημεία σε όλη την Ευρώπη.

Για περισσότερα σχετικά με τα ταξίδια με τρένο που μπορείτε να ζήσετε (σε διάφορα σημεία τιμών), κατευθυνθείτε στο The World's Most Iconic Train Journeys , ένα επίκεντρο στις πιο θρυλικές σιδηροδρομικές περιπέτειες στον κόσμο, από πολυτελή τρένα που προκαλούν αίγλη του παλιού κόσμου μέχρι ιστορικές διαδρομές που έχουν ξαναχτισμένα έθνη.

Η ιδέα της εκδρομής αντανακλά τη δημοτικότητα πολλών πολυτελών τρένων που κυκλοφόρησαν στη διάρκεια της δεκαετίας του 2010 στην Ιαπωνία. Αν και η χώρα είναι διάσημη στους λάτρεις των τρένων για τα γρήγορα τρένα της, έχει επίσης το πολυτελώς αργό Seven Stars του JR Kyushu, το οποίο απέκτησε παγκόσμια βάση θαυμαστών μετά την κυκλοφορία του το 2013 . Είναι γνωστό για τις ευρύχωρες άμαξες, γεμάτες με χειροποίητα ιαπωνικά έπιπλα και το κυκλικό δρομολόγιό του. Το Seven Stars κυκλώνει το νησί Kyushu για τέσσερις ημέρες και τρεις νύχτες, με στάσεις σε onsens, ιερά και περισσότερους πολιτιστικούς χώρους.

Το La Dolce Vita απηχεί πολλές από τις ίδιες ιδέες που έκαναν το Seven Stars διάσημο. Μια «όλα τα πράγματα» ιταλική οπτική έρχεται μέσα στη σχεδιαστική κληρονομιά που η εταιρεία αρχιτεκτονικής εσωτερικών χώρων του Μιλάνου Dimorestudio ενσωμάτωσε σε κάθε βαγόνι, ανακυκλωμένο από vintage τρένα της δεκαετίας του 1970. Η προσοχή στον υπερυψωμένο σχεδιασμό και τα πιο ευρύχωρα δωμάτια είναι επίσης το κλειδί για την εμπειρία—ναι, αυτό σημαίνει ιδιωτικά μπάνια και ντους για κάθε καμπίνα. Σημαίνει επίσης, από μεγαλειώδεις αρχιτεκτονικές χειρονομίες μέχρι και επιλογές μαχαιροπήρουνων, ότι κάθε λεπτομέρεια αποτίει φόρο τιμής στην ιταλική εποχή «La Dolce Vita» του 20ου αιώνα, με εσωτερικούς χώρους που παραπέμπουν στα έργα σχεδιαστικών εικονιδίων της περιόδου.

Ένα άλλο παρόμοιο βασικό στοιχείο με το La Dolce Vita είναι η εστίασή του στο να πηγαίνει σε περιοχές της Ιταλίας όπου οι υπηρεσίες τρένων υψηλής ποιότητας δεν έχουν πάει πραγματικά στο παρελθόν. Συνολικά, τα δρομολόγια ξεπερνούν τα 9.941 μίλια διαδρομής, αγγίζοντας πιο απομακρυσμένους προορισμούς, όπως η αρχαία πέτρινη αρχιτεκτονική στην απόκρημνη πόλη Matera στη Basilicata καθώς και το Palena, ένα χωριό στο Abruzzo. Και για ένα πραγματικά άνευ προηγουμένου ταξίδι στο νησί της Σικελίας , οι επιβάτες παρακολουθούν καθώς το τρένο αποσυνδέεται και φορτώνεται σε ένα πορθμείο για να διασχίσει το στενό της Μεσσήνης πριν ξανασυναρμολογηθεί για να συνεχίσει το ταξίδι στην άλλη πλευρά. Υπάρχει ακόμη και ένα δρομολόγιο αφιερωμένο στις τρούφες .


Στο Venice Simplon-Orient-Express, το οποίο συνεχίζει να επεκτείνει τα δρομολόγιά του, οι επισκέπτες παρασύρονται σε έναν κόσμο διαχρονικής αίγλης.Φωτογραφίες: Martin Scott Powell/Belmond

Η αργή τάση ταξιδιού συνεχίζει να ανεβάζει ταχύτητα

Σε μια χώρα που κατακλύζεται από υπερτουρισμό , η αποκλειστική φύση του La Dolce Vita σημαίνει ότι μια άλλη έλξη για τους επιβάτες είναι ότι είναι μια απόδραση από τα πλήθη, «μια ευκαιρία να διπλασιάσουμε την ιταλική εμπειρία και να αποκτήσουμε πρόσβαση σε μέρη της Ιταλίας που συνήθως δεν εξετάζουν». λέει ο Ghachem. Η επεκτεινόμενη Orient Express της Accor θα στοιχηματίσει στη ζήτηση για αυτήν την εμπειρία πολύ πέρα ​​από την Ιταλία το 2025, με ίσως την πιο αναμενόμενη από όλες τις επερχόμενες εκδόσεις: τη σειρά « the Orient Express» της Accor . Ο αρχιτέκτονας Maxime d'Angeac ανασταίνει μερικές παλιές άμαξες Nostalgie Istanbul Orient Express από τις δεκαετίες του 1920 και του '30, που σύντομα θα ακολουθήσουν μια παρόμοια διαδρομή με το ιστορικό πρωτότυπο από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη .

Με άλλα λόγια, οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου στοιχηματίζουν ότι η συγκεκριμένη φυλή αργών ταξιδιών κάθε άλλο παρά επιβραδύνει. Οι νέες γραμμές Orient Express της Accor θα ανταγωνιστούν τη Venice Simplon-Orient-Express της Belmond , η οποία συνεχίζει να διαφοροποιεί τα ευρωπαϊκά της δρομολόγια. Εν τω μεταξύ, άλλοι τοπικοί παίκτες, όπως η East Japan Railway Company, βοήθησαν να προωθηθεί η εμπειρία αργής σιδηροδρομικής διαδρομής σε νέα ύψη με την Train Suite Shiki-Shima , που κυκλοφόρησε το 2017, την οποία οι επισκέπτες μπορούν να υποβάλουν αίτηση για κράτηση και να λάβουν εισιτήριο για να ταξιδέψουν μέσω κλήρωση για μία από τις 34 θέσεις του.

Σε έναν κόσμο όπου ακόμη και τα πολυτελή ταξίδια μπορούν να αισθάνονται ομογενοποιημένα, υπάρχει μια ορισμένη πίεση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών ταξιδιών υψηλών προδιαγραφών που είναι ιδιοσυγκρασιακά — και σκόπιμα όχι υψηλής ταχύτητας. «Η αυξανόμενη τάση για πολυτέλεια επιβραδύνεται, παίρνει μια βαθύτερη αναπνοή, βλέπει περισσότερα και απολαμβάνει το ταξίδι», καταλήγει η Ghachem της La Dolce Vita. Και ενώ η λεγόμενη «χρυσή εποχή» των ταξιδιών με τρένο μπορεί να είναι υπερβολικά ρομαντική στο μάρκετινγκ, η αναβίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών φαίνεται ότι μπορεί, στην πραγματικότητα, να συναγωνιστεί τον μύθο.

sidirodromikanea.blogspot.com