Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024

ΟΣΕ και Hellenic train απαντούν σε ερώτηση σχετικά με την σιδηροδρομική σύνδεση του δικτύου με την Θράκη


Η απάντηση του ΟΣΕ: 

Σε απάντηση της υπ' αριθμόν 6683/11-09-2024 Ερώτησης του βουλευτή κ. Κωνσταντίνου Χήτα με θέμα: «Συνεχίζεται η από πενταετίας διακοπή της σιδηροδρομικής συνδέσεως της χώρας με τη Θράκη και παραλλήλως δεν προβλέπεται η λειτουργία τουριστικού τραίνου στη διαδρομή εντός της κοιλάδας του Νέστου και των παρανεστίων οικισμών έως του Τοξότες», σας αναφέρουμε τα εξής:

Οι γραμμές Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη και Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο είναι μέρος του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ και είναι λειτουργικές. Η επαναλειτουργία τους και η κυκλοφορία των συρμών ανατολικά των Σερρών και στο τμήμα Δράμα- Ξάνθη είναι αρμοδιότητα της Hellenic Train.

Ο ΟΣΕ θα προχωρήσει άμεσα στην συντήρηση της γραμμής Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη και άμεσα θα προχωρήσει στην συμβασιοποίηση των συμβάσεων Α.Δ. 2120 «ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ» και η Α.Δ. 2136 «ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΔΡΑΜΑΣ» η υλοποίηση των οποίων θα συμβάλει σημαντικά την λειτουργία της γραμμής.

Τα επιβατικά δρομολόγια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπάγονται στις ρυθμίσεις σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Hellenic Train. Η Σύμβαση αυτή (Σύμβαση Υποχρεώσεων Δημ. Υπηρεσίας) δεν προβλέπει την κυκλοφορία επιβατικών συρμών μεταξύ Σερρών και Κομοτηνής. Η κυκλοφορία εμπορικών αμαξοστοιχιών, που μεταξύ άλλων εξυπηρετούν και εθνικές ανάγκες, συνεχίζεται κανονικά.

Η γραμμή βρίσκεται σε κατάσταση που δεν επιτρέπει ανάπτυξη ταχύτητας και κατά συνέπεια ανταγωνιστικών χρόνων διαδρομής με αποτέλεσμα οι χρόνοι διαδρομής να είναι μη ελκυστικοί.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος
Παναγιώτης Γ. Τερεζάκης



Η απάντηση της Hellenic train

Θέμα: Απάντηση σε Ερώτηση 6683/11.09.2024

Σε απάντηση στο υπ. Αριθμό 182425/12.09.2024 έγγραφό σας και στην υπ. Αριθμό 6683/11.09.2024

Ερώτηση Βουλής, σας ενημερώνουμε ακολούθως.

Ερώτημα 1: Η κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, ειδικά στο συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, δεν μας επιτρέπει τη δρομολόγηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Για το λόγο αυτό, στην παρούσα φάση, τα τακτικά επιβατικά δρομολόγια στο τμήμα Δράμα – Ξάνθη, εκτελούνται με λεωφορείο. Πιο συγκεκριμένα, καθημερινά εκτελούνται: ένα δρομολόγιο από Ξάνθη για Δράμα και 2 δρομολόγια από Δράμα για Ξάνθη (με ενδιάμεσες σταθμεύσεις για την εξυπηρέτηση χωριών των 2 Νομών).

Ερώτημα 2: Η ενεργοποίηση του τουριστικού τρένου Δράμας – Ξάνθης, μπορεί να εξετασθεί σε συνάρτηση με τις δυνατότητες της σιδηροδρομικής υποδομής. Η Hellenic Train, στο πλαίσιο αναβάθμισης των υπηρεσιών της, έχει ως στόχο την ανάπτυξη τουριστικών διαδρομών και την ενεργοποίηση ιστορικών τρένων για την ανάδειξη και προβολή περιοχών με τουριστικό ενδιαφέρον. Μεταξύ των ανωτέρω δράσεων θα μπορούσε να είναι και η δρομολόγηση τουριστικού τρένου Δράμας – Ξάνθης με την προϋπόθεση να είναι τεχνικά υλοποιήσιμη και οικονομικά βιώσιμη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος

Digitally signed by ROBERTO RINAUDO

Roberto Rinaudo


Η ΕΡΩΤΗΣΗ

«Συνεχίζεται η από πενταετίας διακοπή της σιδηροδρομικής συνδέσεως της χώρας με τη Θράκη και παραλλήλως δεν προβλέπεται η λειτουργία τουριστικού τραίνου στη διαδρομή εντός της κοιλάδος του Νέστου και των παρανεστίων οικισμών έως τους Τοξότες»

Κύριε Υπουργέ,

Την 17η Ιουλίου ανακοινώσατε την εξασφάλιση 518.865.020 € κοινοτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, τα οποία θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία. Στις 4 συγκεκριμένες προτάσεις δε συμπεριλαμβάνεται η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου Δράμας - Ξάνθης («Ημερήσια» 17/07/2014 11:47), αν και θα δημοπρατηθεί το σιδηροδρομικό έργο της γραμμής Νέας Καρβάλης - Τοξότες (Α.Π.Ε. - Μ.Π.Ε., 18/07/2024). Παραλλήλως, ανακοινώθηκε ότι τροχοδρομούνται τουριστικά τραίνα σε Πελοπόννησο και Γοργοπόταμο (tourismtuday.gr 14/07/2024, 10:13), ενώ αυτολεξεί αναγράφεται ότι «ταφόπλακα έβαλαν προς 7 έτη περίπου οι Ιταλοί της Hellenic Train στο τραινάκι του Νέστου». Προ πενταετίας η “TΡΑΙΝΟΣΕ A.E.” ανακοίνωσε ότι από 31/07/2019 τα δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη και αντιστρόφως θα διακόπτονταν και θα αναχωρούσαν από τη Δράμα, αποκόπτοντας σιδηροδρομικά τον εθνικά ευαίσθητο θρακικό χώρο. Συμπληρώνεται μια πενταετία και δεν υπάρχει ουδεμία ενημέρωση για ποια είναι αυτά τα ανυπέρβλητα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου Δράμας – Ξάνθης, τα οποία χώρισαν την Ελλάδα στα δυο, αν έχουν εκπονηθεί μελέτες αποκαταστάσεως, τον λόγο για τον οποίον δεν τελειοφόρησαν, το κόστος της επαναλειτουργίας της συγκεκριμένης γραμμής, το χρονοδιάγραμμα αποκαταστάσεως αν έχει εκπονηθεί ή όχι, αν υπάρχουν μελέτες για τις επιπτώσεις του πενταετούς αποκλεισμού ανά τομέα στη Θράκη και άλλα. Γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον για την αποκατάσταση του συγκεκριμένου τμήματος με αντίστοιχα σαφή χρονοδιαγράμματα και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για πενταετία; («Χρόνος», 26/07/2024, 08:00). Έχουμε υποβάλει και στους προκατόχους και σε εσάς πλέον των 7 ερωτήσεων για τα συγκεκριμένα δυο αυτά θέματα και συγκεκριμένες απαντήσεις δε λάβαμε, κάτι το οποίο καθίσταται από προβληματικό έως υποτιμητικό. Ο διεκδικούμενος από την Τουρκία χώρος της Θράκης είναι υψίστης σημασίας για την εθνική μας επιβίωση και η αποκοπή του από το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας τείνει να εκληφθεί ως εθνική ύβρις. Παραλλήλως, ανακοινώνεται και ορθώς η έναρξη λειτουργίας τουριστικών τραίνων σε Πελοπόννησο και Γοργοπόταμο, αποκλειομένου

παντελώς του ίδιου αιτήματος των κατοίκων της Δράμας και της Ξάνθης. Η διαδρομή της όχθης του Νέστου στις υπάρχουσες γραμμές και μέσω των παρανεστίων οικισμών είναι από τις ωραιότερες της χώρας. Πλέον τούτου, η περιοχή μαστίζεται από υπογεννητικότητα, μετανάστευση, με πληθυσμό υπερηλίκων στη συντριπτική πλειοψηφία, αφού η περιοχή δεν μπορεί λόγω της μορφολογίας του εδάφους να παράγει αγροτικά οτιδήποτε βιώσιμο, δεν υπάρχει οικονομική δραστηριότητα για να απασχοληθούν οι νέοι, οι συγκοινωνίες είναι ελάχιστες και τα Σαββατοκύριακα μηδενικές κλπ. Ελλάδα είναι και η Πελοπόννησος και ο Γοργοπόταμος και η ξεχασμένη και απομονωμένη σιδηροδρομικά Θράκη. Η λειτουργία ενός τουριστικού τραίνου, πάγιο αίτημα των κατοίκων, θα ωθούσε τουρίστες στους μαγευτικούς μαιάνδρους του Νέστου και θα βοηθούσε την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, η οποία μαστίζεται από τη φτώχεια και την ανέχεια.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Προτίθεσθε να μας απαντήσετε συγκεκριμένα, μετά πλειάδα ερωτήσεων στο Υπουργείο σας, αν υπάρχει χρονοδιάγραμμα και πότε θα λειτουργήσει η σιδηροδρομική γραμμή Δράμας – Ξάνθης, για να συνδεθεί σιδηροδρομικά η Θράκη με την υπόλοιπη Ελλάδα;

2. Προτίθεστε να μας απαντήσετε αν υπάρχει προγραμματισμός να λειτουργήσει το τουριστικό τραίνο Δράμας - Παρανεστίου - Τοξοτών και πότε; Είναι η τρίτη ερώτηση που κάνουμε και για το συγκεκριμένο θέμα εις βάθος χρόνου. Σε αρνητική απάντηση, να μας εκθέσετε τους ακριβείς λόγους.

Ο ερωτών Βουλευτής 

ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ


sidirodromikanea.blogspot.com