Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

Ο ΟΣΕ και ΡΑΣ απαντούν σε ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο



Απάντηση στη με αριθμό 5685/08-07-2024 Ερώτησης της Βουλής από την Βουλευτή κ. Ασημακοπούλου Σοφία - Χάιδω

Σχετ.: α) Το με αρ. πρωτ. 153658/09-07-2024/ΥΠΥΜΕ έγγραφο με θέμα: «Καταγγελίες των μηχανοδηγών για προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές επιβατών και εργαζομένων»

β) την με αρ. πρωτ. 9053329/17-07-2024 απάντηση του ΟΣΕ στην ερώτηση της Βουλής 5685/08-07- 2024

γ) Το από 25-9-2024 ηλεκτρονικό μήνυμα της Νομικής Συμβούλου του ΥΠΥΜΕ

δ) Την με αρ. πρωτ. 2566/16-07-2024 απάντηση της ΡΑΣ στην ερώτηση της Βουλής 5685/08-07-2024 ε) Το με αρ. πρωτ. 9070821/30-9-2024 έγγραφο της ΔΙΣΥΓ

Σε απάντηση του (γ) σχετικού ηλεκτρονικού μηνύματος επικαιροποιούμε την απάντηση στην Βουλή με αριθμό

5685/08-07-2024 ως εξής :

1. Εργασίες εκχόρτωσης και κοπής δέντρων πλησίον της σιδηροδρομικής υποδομής / βλάστηση

Στην αντιπυρική περίοδο έτους 2024 ο ΟΣΕ προέβη εγκαίρως σε προγραμματισμό των εργολαβιών εκχορτώσεων, σύμφωνα με τους διατιθέμενους πόρους και είχε ήδη εγκαταστημένους Ανάδοχους στα μέσα Ιουνίου για 14 από τις 19 εργολαβίες που δημοπράτησε σε όλο το εύρος του σιδηροδρομικού δικτύου, κάτι για το οποίο η ΡΑΣ ήταν ήδη ενήμερη. Με τις ως άνω εργολαβίες δόθηκε προτεραιότητα στην αντιμετώπιση βλάστησης στο ενεργό δίκτυο και εν συνεχεία στο δίκτυο σε αναστολή λειτουργίας.

Για τον άνω προγραμματισμό η ΡΑΣ είχε διαρκή ενημέρωση και έλαβε απάντηση σε όλες τις επιστολές που απηύθυνε στον ΟΣΕ.

Συγκεκριμένα :

1. Οι υπ΄αριθμόν 2015/05-07-2023 και 1671/02-06-2023 επιστολές της ΡΑΣ απαντήθηκαν με το υπ΄αριθμόν

9038431/01-08-2023/ έγγραφο ΟΣΕ.

2. Η υπ΄αριθμόν 1486/05-07-2023 επιστολή της ΡΑΣ απαντήθηκε με το υπ΄αριθμόν 9031150/23-04-2024/ έγγραφο ΟΣΕ.

3. Η υπ΄αριθμόν 1285/01-04-2024 επιστολή της ΡΑΣ απαντήθηκε με το υπ΄αριθμόν 9027565/11-04-2024/ έγγραφο ΟΣΕ.

4. Η υπ΄αριθμόν 2031/04-06-2024 επιστολή της ΡΑΣ απαντήθηκε με το υπ΄αριθμόν 9042445/17-06-2024/ έγγραφο ΟΣΕ.

Τα ως άνω απαντητικά έγγραφα του ΟΣΕ συνοδεύονται με Περιγραφικούς Αναλυτικούς Πίνακες των δράσεων του ΟΣΕ για την αντιμετώπιση της βλάστησης και ενημέρωση για την πορεία των 2 μεγάλων διαγωνισμών εκχορτώσεων 2-ετους διάρκειας που θα αντιμετωπίσουν οριστικά το πρόβλημα σε βάθος 2-ετίας, από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.

Περαιτέρω και σε ότι αφορά στη σημερινή κατάσταση υλοποίησης του σχεδίου αντιπυρικής προστασίας έτους 2024 αναφέρουμε τα ακόλουθα:

I. ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ 2-ΕΤΗ ΚΑΛΥΨΗ ΑΝΑΓΚΩΝ ΕΚΧΟΡΤΩΣΕΩΝ – ΚΟΠΗΣ ΔΕΝΤΡΩΝ.

Ø Στον ανοικτό ηλεκτρονικό Διαγωνισμό με αντικείμενο: «Εκχορτώσεις & αποκλαδώσεις – κοπές δέντρων στο σιδηροδρομικό δίκτυο δικαιοδοσίας Υπηρεσίας Γραμμής Μακεδονίας - Θράκης, ήτοι των Τμημάτων Γραμμής Έδεσσας, Θεσσαλονίκης, Δράμας και Αλεξανδρούπολης ετών 2023-2024» (Α.Δ.20076), έγινε η κατακύρωση του διαγωνισμού από το Δ.Σ. του ΟΣΕ. Σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες του Ν.4412/16, όπως ισχύει, η υπογραφή της Σύμβασης αναμένεται τον Νοέμβριο του 2024 μετά τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Ø Ο ανοικτός ηλεκτρονικός Διαγωνισμός με αντικείμενο: «Εκχορτώσεις & αποκλαδώσεις – κοπές δέντρων στο σιδηροδρομικό δίκτυο δικαιοδοσίας Υπηρεσίας Γραμμής Κεντρικής και Νοτίου Ελλάδας, ήτοι των Τμημάτων Γραμμής Αθηνών, Πάτρας, Λαμίας, Λάρισας και Βόλου ετών 2023-2024» (Α.Δ.20075), έχει κατακυρωθεί και βρίσκεται στο στάδιο προετοιμασίας και αποστολής Φακέλου για τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες του Ν.4412/16, όπως ισχύει, η υπογραφή της Σύμβασης αναμένεται τον Δεκέμβριο του 2024.

Επισημαίνεται ότι επήλθαν καθυστερήσεις λόγω του χρονοβόρου των ανωτέρω Διαγωνιστικών Διαδικασιών και δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των υπηρεσιών του ΟΣΕ.

ΙΙ. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΕΚΧΟΡΤΩΣΕΩΝ – ΚΟΠΗΣ ΔΕΝΤΡΩΝ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΑΝΑΓΚΩΝ ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2024.

Ø Σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση της βλάστησης εντός της αντιπυρικής περιόδου 2024 έχουν διενεργηθεί διαγωνισμοί και έχουν υπογραφεί 14 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού περί τις 850.000,00€ για το σιδηροδρομικό δίκτυο Κεντρικής & Νοτίου Ελλάδος, οι περισσότερες εκ των οποίων βρίσκονται σε ποσοστό υλοποίησης περί το 80-85%. Λόγω της μεγάλης έκτασης αναγκών, κυρίως κοπής και αποκλάδωσης δέντρων στο τμήμα Αγ. Στέφανος – Δαύλεια, επίκειται η αντιμετώπιση αυτών μέσω τρίτων με αντίστοιχη διαγωνιστική διαδικασία.

Ø Αντίστοιχα, έχουν διενεργηθεί διαγωνισμοί και έχουν υπογραφεί 10 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 593.996,22 € για το σιδηροδρομικό δίκτυο Μακεδονίας – Θράκης, οι περισσότερες εκ των οποίων βρίσκονται σε ποσοστό υλοποίησης περί το 80-85% στα τμήματα γραμμής Θεσσαλονίκης, Δράμας, Αλεξανδρούπολης και Έδεσσας .

ΙΙΙ. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ ΜΕ ΙΔΙΑ ΜΕΣΑ.

Τα Τμήματα Συντήρησης Γραμμής σε συσχετισμό με την προτροπή της ΡΑΣ (δ σχετικό) προβαίνουν σε εργασίες εκχορτώσεων και αποκλαδώσεων με ίδια μέσα και στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό, με προτεραιότητα στην εξασφάλιση ορατότητας των Ισόπεδων Διαβάσεων και στην απομάκρυνση κλαδιών - δέντρων στο περιτύπωμα κυκλοφορίας. Mε ίδια μέσα γίνονται τακτικά εργασίες αποκλαδώσεων στο τμήμα της κύριας γραμμής από Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Πλατέως, στη γραμμή Προαστιακού Πάτρας, και σε ισόπεδες διαβάσεις όλων των τμημάτων συντήρησης γραμμής της ΥΓΚΝΕ.

Αντίστοιχα, με ίδια μέσα έγινε καθαρισμός της γραμμής Θ-Α από Σ.Σ Μουριών ως Σ.Σ. Καστανούσας και της γραμμής Θ-Φ (Πλατύ- Έδεσσα), καθώς και των αντίστοιχων Ισόπεδων Διαβάσεων.

ΙV. ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΣΤΟ ΤΧ3

Αναφορικά με την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στην περιοχή του ΤΧ3, σας γνωστοποιούμε τα παρακάτω:

Στις 14.06.2024 και ώρα 22: 15 υπήρξε βραχυκύκλωμα στη γραμμή επαφής της γραμμής Μηχανοστασίου από διπλή Η/Α στο ύψος του φωτόσημου 307 κοντά στη ΦΙΔ Μυτιληνάκια. Αποτέλεσμα του βραχυκυκλώματος ήταν να προκληθεί μικρή εστία φωτιάς πλησίον της γραμμής, από την δημιουργία σπινθήρων που έκαψε τα ξερά χόρτα. Η φωτιά σβήστηκε από την Πυροσβεστική και επανήλθε η τροφοδοσία ρεύματος. Στην περιοχή του συμβάντος, δεν υπάρχει βλάστηση ( δέντρα ή καλαμιές) στην οποία να οφείλεται η δημιουργία βραχυκυκλώματος. Το βραχυκύκλωμα οφείλεται σε πρόβλημα της διπλής Η/Α.

2. Ενδείξεις φωτισμάτων- Τηλεδιοίκηση

Σε απάντηση ερωτημάτων της εν θέματι επερώτησης Βουλής σας ενημερώνουμε ότι, οι αιφνίδιες στιγμιαίες αλλαγές ή λανθασμένες ενδείξεις χρώματος Φωτοσημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη όπως αναφέρει η Hellenic Train βρίσκονται ακόμη στο στάδιο διερεύνησης, καθώς το έργο Α.Σ. 717/2014 έχει παραληφθεί για χρήση (ΔΠΧ) από τον ΟΣΕ και υπεύθυνη για την συντήρηση, την άρση βλαβών και γενικότερα για την ορθή λειτουργία του είναι η ΕΡΓΟΣΕ και η Ανάδοχος του έργου Κ/Ξ, οι οποίοι έχουν ενημερωθεί σχετικά. Ομοίως σε διερεύνηση βρίσκεται ο προσδιορισμός των αιτιών αιφνίδιας αλλαγής Φωτοσημάτων από το ολιγάριθμο τεχνικό προσωπικό του ΟΣΕ σε τμήματα γραμμής αρμοδιότητάς του.

Έως σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι λήψεις και αξιολογήσεις στοιχείων με αποτέλεσμα να μην έχει σχηματισθεί σχετική τεχνική έκθεση και κατ’ επέκταση η στοχευμένη επέμβαση αποκατάστασης.

Επισημαίνουμε ότι οι αιφνίδιες μεταβολές ένδειξης Φωτοσημάτων δεν σχετίζονται με τις χαραγμένες σηματοτεχνικές διαδρομές που είναι εξασφαλισμένες και ως εκ τούτου ουδείς κίνδυνος επέρχεται στη χαραγμένη σηματοτεχνική διαδρομή των συρμών.

Υπενθυμίζουμε την γνωστή και σημαντικότατη έλλειψη προσωπικού του Δ.Υ. η οποία δυσκολεύει την ολοκλήρωση της ως άνω διερεύνησης για όσα τον αφορούν, καθώς το προσωπικό είναι μονίμως απασχολημένο με τις καθημερινές εργασίες συντήρησης και άρσης βλαβών των Συστημάτων σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Θα απαιτηθεί εύλογη χρονική περίοδος για να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα.

Σχετικά με την λειτουργία της Τηλεδιοίκησης της Σηματοδότησης βόρεια του Σ.Σ. Λάρισας και μέχρι τον Σ.Σ. Πλατέως, σας ενημερώνουμε ότι λειτουργεί κανονικά.

Τον τελευταίο μήνα δεν έχουν παρουσιαστεί ουσιαστικά προβλήματα στην λειτουργία της, συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος μεταξύ των Σ.Σ. Λεπτοκαρυάς – Λιτοχώρου, το οποίο μνημονεύει η ΡΑΣ.

Στα πλαίσια της πρόσκλησης του CEF II για υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης ,ο ΟΣΕ τον Ιανουάριο 2024 υπέβαλε πρόταση για την χρηματοδότηση του έργου :

«ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΝΕΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ, ETCS L1 ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΠΛΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ», προϋπολογισμού 52.000.000€

Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε. και ολοκληρώνεται επιτυχώς και η διαδικασία υπογραφής της συμφωνίας επιχορήγησης βρίσκεται σε εξέλιξη. Επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη η σύνταξη και έγκριση των τευχών διακήρυξης.

Διευθύνων Σύμβουλος
Παναγιώτης Γ. Τερεζάκης

Απάντηση της ΡΑΣ

Σε συνέχεια του υπ. αριθμ. πρωτ. 153658/09.07.2024 εγγράφου σας (σχετ. 8), της συνημμένης σε αυτό ερώτησης Βουλής της βουλευτή κας Σοφίας-Χάιδως Ασημακοπούλου (ερώτηση 5685/08.07.2024), και στο πλαίσιο των καθηκόντων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ως Εθνική Αρχή Ασφάλειας


(ΕΑΑ) για τους σιδηροδρόμους σε εφαρμογή του άρθρου 68 του ν.4632/2019 (Α’ 159), σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Η ΡΑΣ, ιδίως βάσει του καθήκοντος της εποπτείας του Διαχειριστή Υποδομής (ΔΥ) ΟΣΕ σύμφωνα με το άρθρο 69 του ν.4632/2019, έχει ήδη προβεί σε μια σειρά ενεργειών και παρεμβάσεων, με στόχο τη λήψη και υλοποίηση μέτρων από το ΔΥ ΟΣΕ για την επίλυση των ζητημάτων που θίγονται στην προαναφερθείσα ερώτηση βουλής.

Ειδικότερα:

1.       Εργασίες εκχόρτωσης και κοπής δέντρων πλησίον της σιδηροδρομικής υποδομής / βλάστηση

Στη σχετική με το θέμα επικοινωνία με τον ΔΥ ΟΣΕ η ΡΑΣ (σχετ. 2, πρόκειται για το τελευταίο έγγραφο της Αρχής για το συγκεκριμένο ζήτημα) ζήτησε την άμεση λήψη μέτρων και ενεργειών, με την εκτέλεση εργασιών εκχόρτωσης και κοπής δέντρων πλησίον της σιδηροδρομικής υποδομής, για την αντιμετώπιση του θέματος της βλάστησης που δημιουργεί προβλήματα ασφάλειας στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σύμφωνα με το ΔΥ (σχετ. 1) υπάρχουν δύο (2) συμφωνίες-πλαίσιο (Κεντρικής & Νοτίου Ελλάδας και Μακεδονίας – Θράκης), οι οποίες βρίσκονται στο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να έχει επιτευχθεί έως σήμερα η ανάθεση και η συμβασιοποίησή τους. Επίσης, υπάρχουν εργολαβίες εκχορτώσεων σε τμήματα της γραμμής, που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Η ΡΑΣ επισήμανε ότι η διαδικασία ανάθεσης τόσο των συμφωνιών-πλαίσιο όσο και των εργολαβιών/συμβάσεων, εξελίσσεται με ρυθμό βραδύτερο από τον αναμενόμενο, δείγμα μη ορθού προγραμματισμού από πλευράς του ΟΣΕ. Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εντός της αντιπυρικής περιόδου 2024, θα έπρεπε οι εργολαβίες εκχορτώσεων να βρίσκονται ήδη στο στάδιο της υλοποίησης, κάτι το οποίο δεν έχει επιτευχθεί, όπως προαναφέρθηκε.

Για την άμεση λήψη μέτρων ιδίως στις περιοχές με έντονη βλάστηση, ο ΔΥ ανέφερε ότι «προβαίνει και με ίδια μέσα, στο μέτρο του δυνατού, σε ενέργειες για την αντιμετώπιση της βλάστησης». Η ΡΑΣ έχει ζητήσει ενημέρωση για τον προγραμματισμό των εργασιών εκχόρτωσης/κοπής δέντρων ανά τμήμα γραμμής, με ίδια μέσα, καθώς και για τη διαθεσιμότητα προσωπικού για την εκτέλεση των εργασιών αυτών. Εκκρεμεί η ενημέρωση από τον ΔΥ.

2.       Ενδείξεις φωτοσημάτων

Η ΡΑΣ, σε σχετικό έγγραφό της (σχετ.3), αναφέρει ότι φωτοσήματα του σιδηροδρομικού δικτύου (γίνεται αναλυτική αναφορά σε κάθε συμβάν στο εν λόγω έγγραφο) αλλάζουν ένδειξη χρώματος ή παρουσιάζουν λανθασμένη ένδειξη χρώματος. Ζήτησε από τον ΔΥ την αποστολή στη ΡΑΣ και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ των πορισμάτων εσωτερικής διερεύνησης των συγκεκριμένων περιστατικών, σε εφαρμογή της σχετικής διαδικασίας του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ). Υπενθύμισε στον ΔΥ ότι στις εν λόγω εκθέσεις αναμένεται να προσδιορίζονται και να αναλύονται οι βαθύτερες αιτίες που προκάλεσαν τα συμβάντα, και να προτείνονται μέτρα/συστάσεις για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον. Επίσης, στο πλαίσιο της άσκησης των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ και με γνώμονα την ασφάλεια της κυκλοφορίας, ζήτησε ενημέρωση το συντομότερο δυνατόν σχετικά με μέτρα/ενέργειες στις οποίες ο ΔΥ έχει ήδη προβεί ή σκοπεύει να προβεί για την αποτροπή τέτοιων περιστατικών. Αναμένονται τα πορίσματα, καθώς και τα μέτρα αντιμετώπισης του ζητήματος.

Επίσης, ζήτησε από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ να εξετάσει τα συμβάντα που αναφέρονται στο σχετ.1, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 42 του ν.5014/2023 (Α’ 14), προκειμένου να αποφασίσει τη διερεύνηση ή όχι των συμβάντων αυτών.


3.       Τηλεδιοίκηση

Η ΡΑΣ, με σχετικό έγγραφό της (σχετ.4), ζήτησε από τον ΔΥ ενημέρωση για την τρέχουσα κατάσταση λειτουργίας της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης μεταξύ Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ιδίως στο τμήμα υποδομής μεταξύ Λεπτοκαρυάς Λιτοχώρου. Σημειώνεται ότι πρώτη φορά περιήλθε εις γνώση της Αρχής ότι η τηλεδιοίκηση στο τμήμα υποδομής μεταξύ Λεπτοκαρυάς – Λιτοχώρου παρουσίαζε προβλήματα.

Επίσης, ζήτησε ενημέρωση για τυχόν μέτρα/ενέργειες στις οποίες έχει ήδη προβεί ή σκοπεύει να προβεί ο ΔΥ για την εξασφάλιση της ασφάλειας της κυκλοφορίας στο προαναφερθέν τμήμα υποδομής. Αναμένεται η απάντηση του ΔΥ.

Επίσης, η Αρχή με το σχετ.5 ζήτησε από τον ΔΥ την υποβολή σχεδίου δράσης στο οποίο θα τεκμηριώνονται οι σχετικές απαιτούμενες δράσεις οι οποίες θα αναληφθούν από μέρους του ΔΥ για την αποκατάσταση της λειτουργίας της σηματοδότησης, των τοπικών πινάκων χειρισμών στους σταθμούς, καθώς και της τηλεδιοίκησης στο τμήμα Λιόσια Κιάτο. Μετά την απάντηση του ΔΥ (σχετ.6) με τα μέτρα που ήδη έχουν ληφθεί για την ασφάλεια της κυκλοφορίας στο τμήμα υποδομής «Άνω Λιόσια Κιάτο», καθώς και την υποβολή των ενεργειών που πρόκειται να αναληφθούν από τον ΔΥ για την αποκατάσταση της λειτουργίας του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και ETCS στο εν λόγω τμήμα γραμμής, η ΡΑΣ με το σχετ. 7 έγγραφό της ζήτησε από το ΔΥ ΟΣΕ την κατάρτιση και υποβολή ενός ολοκληρωμένου και πλήρους σχεδίου δράσης, όπου θα γίνεται μεταξύ άλλων αναφορά σε σχετικές δράσεις και προθεσμίες. Ο ΔΥ οφείλει να καταρτίσει το εν λόγω σχέδιο δράσης σύμφωνα με την παρ. 4 «Κατάρτιση σχεδίου δράσης» του Παραρτήματος «Διαδικασία Παρακολούθησης» του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1078/2012. Αναμένεται η απάντηση του ΔΥ.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε επιπρόσθετη διευκρίνιση ή πληροφορία.

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΡΑΣ

ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΙΑΠΑΡΙΚΟΥ

Η ΕΡΩΤΗΣΗ

«Καταγγελίες των μηχανοδηγών για προβλήματα στο σιδηροδρομικό

δίκτυο που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές επιβατών και εργαζομένων»

Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,

Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, για ακόμη μία φορά οι μηχανοδηγοί προειδοποιούν με αναρτήσεις τους για νέο σοβαρό δυστύχημα αν δεν παρθούν μέτρα της ίδιας γνωστής κατάστασης από το 2022. Μιλούν για μηχανοδήγηση «στα τυφλά» καθώς από την πυκνή βλάστηση, έχουν κρυφτεί ενδείξεις σημάτων και οι θέσεις και η διάσχιση σημείων θυμίζουν περισσότερο ζούγκλα παρά σιδηροδρομικό δίκτυο. Με νέο εξώδικο προς τον διαχειριστή υποδομής του ΟΣΕ, αλλά και την HELLENIC TRAIN, προειδοποιούν για νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα εάν δε ληφθούν μέτρα. Παράλληλα σημειώνουν ότι συχνά καλούνται να κάνουν τους πυροσβέστες, όταν σε σημεία του δικτύου με έντονη βλάστηση πιάνει φωτιά, όπως συνέβη την περασμένη εβδομάδα. Ενημερώνουν επίσης ότι δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση σε ορισμένες περιοχές και η κυκλοφορία εξακολουθεί να ρυθμίζεται με τηλεγραφήματα.

Η μεγάλη αδιαφορία των αρμοδίων για τις προδιαγραφές ασφαλείας, εγκυμονεί κινδύνους για νέο δυστύχημα. Παρά τις εκκλήσεις των μηχανοδηγών για αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του τροχαίου υλικού, αλλά και της σιδηροδρομικής υποδομής, γίνονται καθημερινά μάρτυρες σε διαφορά περιστατικά βλαβών, τα οποία θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα τόσο των επιβατών όσο και των ίδιων των μηχανοδηγών. Την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024, όπως αναφέρουν, σημειώθηκε νέα πυρκαγιά στην περιοχή του ΤΧ3, λόγω του ότι πέριξ της σιδηροδρομικής υποδομής, η βλάστηση συνεχίζει να μην καθαρίζεται, γεγονός το οποίο εγκυμονεί κινδύνους για την απώλεια ανθρώπινων ζωών, πόσο μάλλον τους θερινούς μήνες, και εν μέσω καύσωνα, με ιδιαίτερα αυξημένες θερμοκρασίες και ιδιαίτερα στην Βόρεια Ελλάδα που κινείται καθημερινά πλήθος εμπορικών συρμών. Η φωτιά ήταν πέριξ των γραμμών και δεν εξαπλώθηκε λόγω της άμεσης παρέμβασης των μηχανοδηγών. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος από την έντονη βλάστηση που καλύπτει τις ενδείξεις σημάτων ή ακόμη χειρότερα κρύβει την θέση αυτών, αυξάνοντας περαιτέρω τον κίνδυνο τραγικού συμβάντος. Το χειρότερο είναι πως όλα αυτά έχουν επισημανθεί πολλάκις αλλά οι υπεύθυνοι συνεχίζουν να αδιαφορούν .

Σε προηγούμενο εξώδικο από τον Μάιο του 2023 η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) είχε επισημάνει ότι: «Πέραν όλων των άλλων, οι συνάδελφοι μηχανοδηγοί τελούν και χρέη «καθαρισμού» της σιδηροδρομικής γραμμής από δέντρα και κορμούς, για τα οποία η Διοίκηση του ΟΣΕ κωφεύει με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα ακόμη και η ζωή των συναδέλφων αλλά και των επιβατών των συρμών. Καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με κλαδιά και κορμούς δέντρων που εμποδίζουν την ασφαλή μηχανόδηγηση και ανά πάσα στιγμή μπορούν να προκαλέσουν θανατηφόρο δυστύχημα εκ νέου!». Οι μηχανοδηγοί εφιστούν επίσης την προσοχή των υπευθύνων στα: «φωτοσήματα στην περιοχή του ΣΚΑ» (διαρκείς ξαφνικές εναλλαγές που αναγκάζουν τους μηχανοδηγούς να ενεργοποιούν την άμεση πέδη προκαλώντας ανησυχία στο επιβατικό κοινό). Όσον αφορά την τηλεδιοίκηση μεταξύ Αθηνών - Θεσσαλονίκης αποκαλύπτουν ότι εκτός του τμήματος Αγ. Στέφανος - Λάρισα - Ευαγγελισμός, που βρισκόταν εκτός λειτουργίας, «πλέον δε λειτουργεί και στο τμήμα μεταξύ Λεπτοκαρυάς - Λιτοχώρου ενώ σε πλείστες περιπτώσεις μηχανοδηγοί καλούνται να υπερβούν ερυθρά φωτοσήματα με τηλεγραφήματα». Οι μηχανοδηγοί καλούν επίσης τον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, ο οποίος διερευνά την τραγωδία των Τεμπών να ζητήσει βίντεο, στο οποίο έχει καταγραφεί με λεπτομέρειες η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου ήδη από το φθινόπωρο του 2022, δηλαδή αρκετούς μήνες πριν το δυστύχημα και να το εντάξει στην δικογραφία.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1.    Προτίθεσθε να παρέμβετε άμεσα, ώστε να αποκατασταθούν τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου να μην έχουμε εκ νέου απώλειες ανθρώπινων ζωών;

2.    Προτίθεσθε να παρέμβετε ώστε το βίντεο, στο οποίο έχει καταγραφεί με λεπτομέρειες η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου πριν την τραγωδία των Τεμπών να παραδοθεί στις αρμόδιες αρχές;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ - ΧΑΪΔΩ

sidirodromikanea.blogspot.com