Η μεγαλύτερη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη στους σιδηροδρόμους παγκοσμίως, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της UIC σε συνεργασία με την McKinsey.
all-about-industries.com
Σε μια νέα μελέτη, η Διεθνής Ένωση Σιδηροδρόμων (UIC) μαζί με την εταιρεία συμβούλων διαχείρισης McKinsey εξέτασαν τις δυνατότητες και τις επιπτώσεις της αυξημένης χρήσης τεχνητής νοημοσύνης(AI) σε σιδηροδρομικές εταιρείες. Για το σκοπό αυτό, οι εμπνευστές της ανάλυσης ερεύνησαν έντεκα σιδηροδρομικές εταιρείες στην Ευρώπη και την Ασία. Επιπλέον, πραγματοποίησαν αναλυτικές συνεντεύξεις με 15 επιλεγμένες εταιρείες του σιδηροδρομικού κλάδου και ΚΑΕ. Οι συμμετέχοντες τελικά συνόψισαν τα αποτελέσματα στη μελέτη "The travel to AI-enabled railway companys", που παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 2024.
Η αναφορά περιγράφει περιπτώσεις χρήσης που χρησιμοποιούνται ήδη σε μεγαλύτερη κλίμακα ή που έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής. Η ρομποτική δεν ελήφθη υπόψη, καθώς εστιάζει κυρίως σε εφαρμογές μηχανικής μάθησης (ML) και βαθιάς μάθησης (DL). Επιπλέον, οι συγγραφείς εξετάζουν την επιρροή του οικοσυστήματος διαφόρων ομάδων ενδιαφερομένων και καταδεικνύουν πώς η χρήση τεχνητής νοημοσύνης σε όλο τον σιδηροδρομικό τομέα θα μπορούσε να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία. Επικεντρώνονται στη μεταφορά επιβατών.
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει μεγάλες δυνατότητες για τους σιδηρόδρομους
Πρώτον, η έκθεση προσδιορίζει τέσσερις βασικούς τομείς κατά μήκος της αλυσίδας αξίας των σιδηροδρόμων όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να υποστηρίξει διαφορετικές επιχειρηματικές δραστηριότητες. Πρόκειται για τομείς που σχετίζονται άμεσα με την παροχή του προϊόντος «σιδηρόδρομος», δηλαδή την ταξιδιωτική εμπειρία. Αυτά θα περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, τον προγραμματισμό ανάπτυξης του πληρώματος αμαξοστοιχίας, τη συντήρηση του τροχαίου υλικού ή την αντιμετώπιση παρατυπιών στη λειτουργία.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η τεχνητή νοημοσύνη έχει επίσης μεγάλες δυνατότητες όσον αφορά τις υποδομές, όπως ο σχεδιασμός, η διαχείριση διαδρομής ή η συντήρηση. Οι επιβάτες θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν, για παράδειγμα μέσω βελτιωμένης επικοινωνίας ή απλούστερων διαδικασιών κράτησης. Ένας τελικός τομέας θα ήταν δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν άμεσα τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, όπως ανθρώπινοι πόροι, χρηματοδότηση ή πληροφορική.
Μία στις τέσσερις σιδηροδρομικές εταιρείες χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη σε μεγάλη κλίμακα
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 25 τοις εκατό των σιδηροδρομικών εταιρειών βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει πιλοτικά έργα. Το 13 τοις εκατό πειραματίζονται με ένα ή περισσότερα έργα και το 38 τοις εκατό έχουν πραγματοποιήσει αρχικές αναπτύξεις σε μεγάλη κλίμακα και αναπτύσσουν εσωτερικές ικανότητες. Τέλος, το 25% χρησιμοποιεί ήδη τεχνητή νοημοσύνη σε μεγαλύτερη κλίμακα και έχει τους δικούς του πόρους για αυτό.
Συνολικά, η μελέτη εντοπίζει περίπου 100 πιθανές περιπτώσεις χρήσης για τεχνητή νοημοσύνη. 20 από αυτά χρησιμοποιούνται ήδη σε διαφορετικά στάδια σε σιδηροδρομικές εταιρείες. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι σήμερα ευρέως διαδεδομένη στην προγνωστική συντήρηση, τη διαχείριση ενέργειας και τις πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο στις διατροπικές μεταφορές. Οι νεότεροι τομείς εφαρμογής περιλαμβάνουν υποβοηθούμενη αυτόματη λειτουργία αμαξοστοιχίας σύμφωνα με την GoA (Grade of Automation) 3 ή digital twins για υποδομή δικτύου. Σε κάθε περίπτωση η μελέτη αναφέρεται σε αντίστοιχα έργα αναφοράς, όπως η ψηφιακή συντήρηση του προαστιακού στο Μόναχο-Στάινχαουζεν (Γερμανία).
Οι κάμερες του ενδοδαπέδιου ρομπότ σαρώνουν το βαγονέτο των προαστιακών τρένων στο εργοστάσιο Munich-Steinhausen (Γερμανία). Στη συνέχεια, ένα AI εντοπίζει οποιαδήποτε πιθανή ζημιά. (Εικόνα:Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αποδίδει οικονομικά
Σύμφωνα με την έκθεση, η αυξημένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα είχε επίσης οικονομικές επιπτώσεις. Έτσι, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε ενδεχομένως να δημιουργήσει μια αξία περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ (περίπου 757 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) ετησίως για μια εταιρεία με τζίρο 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει 13 έως 22 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε δημιουργία αξίας.
Ωστόσο, οι σιδηροδρομικές εταιρείες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Αυτό αφορά τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα των δεδομένων, καθώς και ρυθμιστικά ζητήματα όπως ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, η έλλειψη προτύπων ή ο φόβος απώλειας εμπειρογνωμοσύνης. Επιπλέον, ο σιδηροδρομικός κλάδος είναι παραδοσιακά απεχθής όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες. Για τη σωστή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, οι συντάκτες της εργασίας προτείνουν έξι σημεία στα οποία θα πρέπει να επικεντρωθούν οι σιδηρόδρομοι κατά την εφαρμογή: στρατηγικός οδικός χάρτης, ρόλοι και ικανότητες ειδικά για την τεχνητή νοημοσύνη, μοντέλο λειτουργίας, τεχνολογία, διαχείριση δεδομένων και υλοποίηση και κλιμάκωση.
Τέλος, οι συγγραφείς εξετάζουν τους πιθανούς κινδύνους που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και ρίχνουν φως στον ρόλο του οικοσυστήματος των OEM, των εταιρειών τεχνολογίας, των ερευνητικών ινστιτούτων, της πολιτικής και των βιομηχανικών ενώσεων. Όλα παίζουν ρόλο στη χρήση του AI.
Συνοπτικά, οι εμπνευστές της μελέτης διαπιστώνουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να αλλάξει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο οι σιδηροδρομικές εταιρείες σχεδιάζουν και παρέχουν υπηρεσίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας.
sidirodromikanea.blogspot.com