Συνέντευξη παραχώρησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» και τη δημοσιογράφο Μαριάνα Τζάννε.
Η αξιοπιστία του σιδηροδρόμου δεν φαίνεται να έχει αποκατασταθεί παρά τα όσα μεσολάβησαν μετά τα Τέμπη και τα συνεχή κρούσματα ατυχών περιστατικών που δείχνουν ανθρώπινες παραλείψεις δεν βοηθούν σε αυτό. Τελικά, τι δεν έχει πάει καλά στα τρένα;
Ο ελληνικός σιδηρόδρομος αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, που έχουν σωρευθεί από τις περασμένες δεκαετίες, και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Χωρίς να ωραιοποιώ καταστάσεις, κινούμαστε, με ευθύνη, προς τη σωστή κατεύθυνση σε πολλά διαφορετικά επίπεδα.
Όπως ενημέρωσα πρόσφατα και τη Βουλή των Ελλήνων, αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές με σημαντικούς – για πρώτη φορά – ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα, ενισχύθηκε ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ, προχωρά η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού φορέα.
Παράλληλα, μέσα από το σχέδιο δράσης για την εφαρμογή της ασφάλειας και της διαλειτουργικότηταςτου σιδηροδρόμου, που υπεβλήθη τέλος Σεπτεμβρίου στους ευρωπαϊκούς φορείς, υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις και χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, τη βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης, την ενίσχυση του εθνικού φορέα διερεύνησης, την προώθηση γνώσης και κουλτούρας, καθώς και την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για τα συστήματα ERTMS.
Πέρα όμως απ’ όλα αυτά, απαιτείται από όλους τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργουνα επιδεικνύουν υψηλότερη ατομική και συλλογική ευθύνη, ώστε συμπληρωματικά με τις νέες τεχνολογίες, να ενισχύεται η ασφάλεια των μεταφορών και να αναβαθμίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η θεσμική πρωτοβουλία να κατατεθούν μηνυτήριες αναφορές στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, σχετικά με ανησυχητικά περιστατικά που έχουν λάβει χώρα στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Περιστατικά που βλάπτουν και τον σιδηρόδρομο και τη χώρα μας και τα οποία πρέπει να διερευνηθούν αρμοδίως, γιατί κανείς μας δεν είναι υπεράνω αξιολόγησης, ελέγχου και εφαρμογής του νόμου.
Κάποιοι ερμηνεύουν τη στάση σας να επισκεφτείτε την εισαγγελέα ως μια προσπάθεια να μεταφέρετε τις αδυναμίες του σιδηροδρόμου στη Δικαιοσύνη. Ποια είναι τα στοιχεία που καταθέσατε;
Στην εισαγγελέα δεν πήγα για να δώσω στοιχεία και να πω ότι δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Πήρα όλα τα πορίσματα και τα διαθέσιμα στοιχεία για όλα τα συμβάντα που έχουν γίνει από τον Δεκέμβριο του 2023 και μετά και δείχνουν ανθρώπινα λάθη και αμέλειες και τα παρέδωσα στην εισαγγελέα. Μέχρι ενός σημείου μπορεί κανείς να ελέγξει τι συμβαίνει στους συγκοινωνιακούς φορείς. Αν υπάρχουν περιστατικά με πορίσματα των ίδιων των εταιρειών που αποδεικνύουν ότι, για παράδειγμα, ο μηχανοδηγός παραβιάζει δύο φωτεινούς σηματοδότες (σ.σ.: ανακοίνωση του ΟΣΕ) ή ότι ο σταθμάρχης επιδεικνύει αμέλεια, αυτά τα στοιχεία χρειάζεται να σταλούν στη Δικαιοσύνη ώστε κάποιοι να στριμωχτούν και να δείξουν μεγαλύτερη υπευθυνότητα στους τομείς ευθύνης τους.
Δηλώσατε στη Bουλή ότι δεν υπάρχουν «λεφτόδεντρα» για να γίνουν νέα έργα για την επέκταση του σιδηρόδρομου. Ωστόσο, για πάνω από ένα χρόνο καθυστερούν ακόμη και τα βασικά έργα για την αποκατάσταση των βλαβών που προκλήθηκαν στην υποδομή λόγω του «Daniel». Ποιοι είναι οι λόγοι αυτής της καθυστέρησης; Και εν πάση περιπτώσει, πιστεύετε ότι ύστερα από έναν χρόνο δικαιολογείται το υπουργείο να προχωρήσει σε fast track διαδικασίες για την ανάθεση των έργων;
Το μέγεθος των παρεμβάσεων για την αποκατάσταση των οδικών, σιδηροδρομικών και σχολικών υποδομών μετά τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία είναι πρωτόγνωρο. Το κόστος υπολογίζεται σε 1,4 δισ. ευρώ.
Το στοιχείο αυτό από μόνο του συνεπάγεται ότι απαιτείται εξαιρετικά ακριβής προετοιμασία για την εύρεση και σωστή κατανομή των πόρων και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως επίσης και πολυεπίπεδη συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενδεικτικά, θα αναφέρω ότι στο οδικό δίκτυο μιλάμε για παρεμβάσεις σε περισσότερα από 1.000 σημεία, και μάλιστα σε έξι Περιφερειακές Ενότητες!
Το Υπουργείο, με τις αρμόδιες Υπηρεσίες, θα προχωρήσει προσεχώς στη δημοπράτηση των εργολαβιών και τη δρομολόγηση των απαραίτητων ενεργειών για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάθεσης έργων.
sidirodromikanea.blogspot.com