Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2024

Η Ελλάδα είναι ικανοποιημένη με τις μεταφορές και το χαρτοφυλάκιο του τουρισμού, αλλά η ακρόαση του Ε.Κ θα μπορούσε να είναι προκλητική αφου ενδέχεται να εγερθούν θέματα σιδηροδρόμου



Μητσοτάκης χαρακτήρισε το χαρτοφυλάκιο «Βιώσιμες Μεταφορές και Τουρισμός» ως αναβάθμιση για τη χώρα που θα έχει πλέον σημαντικό ρόλο στη «συνδεσιμότητα και τις μεταφορές, ιδιαίτερα προς τα ευρύτερα Βαλκάνια». 

Του Σαράντη Μιχαλόπουλου 
euractiv.com
[Επεξεργασία: Martina Monti]

Αποτύπωμα

Ο κεντροδεξιός Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την κατανομή του χαρτοφυλακίου της Ελλάδας στον τομέα των μεταφορών και του τουρισμού στην επόμενη Επιτροπή. Ωστόσο, ο υποψήφιος για το ρόλο, Απόστολος Τζιτζικώστας, αντιμετωπίζει ένα δύσκολο έργο ενόψει της ακρόασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Μητσοτάκης χαρακτήρισε το χαρτοφυλάκιο «Βιώσιμες Μεταφορές και Τουρισμός» ως αναβάθμιση της χώρας, το οποίο πλέον θα έχει σημαντικό ρόλο στη «συνδεσιμότητα και τις μεταφορές, ειδικά προς τα ευρύτερα Βαλκάνια».

«Μια περιοχή που απαιτεί ακόμη την ενίσχυση των υποδομών της, από την οποία θα ωφεληθεί η χώρα μας, αποκτώντας απρόσκοπτη σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη, τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα», πρόσθεσε ο Μητσοτάκης.

Τα δύο οικονομικά «περιουσιακά στοιχεία» της Ελλάδας

Η Euractiv ανέφερε στις 22 Αυγούστου ότι η Αθήνα είχε ζητήσει το χαρτοφυλάκιο μεταφορών.

Οι πιθανότητες να το πάρει ήταν μεγάλες δεδομένου ότι ο Μητσοτάκης, μαζί με τον Πολωνό Ντόναλντ Τουσκ, πρότειναν την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ως υποψήφια του κεντροδεξιού Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) για δεύτερη θητεία ως πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής .

Η απόκτηση του χαρτοφυλακίου μεταφορών ευθυγραμμίζεται με τις οικονομικές δυνάμεις της Ελλάδας. Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι το πλεονέκτημα της μεσογειακής χώρας, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του συνολικού στόλου που ελέγχεται από την ΕΕ. Επιπλέον, περισσότερο από το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ διενεργείται από τη ναυτιλία.

Ο τουρισμός είναι επίσης ένας τομέας στην Αθήνα που θα μπορούσε να προσφέρει την τεχνογνωσία του.

Ως σημαντικός τομέας της ελληνικής οικονομίας, ο τουρισμός συνεισφέρει πάνω από 10% στο ετήσιο ΑΕΠ της χώρας, με τον αριθμό των επισκεπτών να αυξάνεται σχεδόν κάθε χρόνο. Κυβερνητικές εκθέσεις εκτιμούν ότι το 2024, περίπου 35 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφτηκαν τη χώρα, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 7% σε σύγκριση με τα επίπεδα ρεκόρ του 2023.

Ο περιφερειάρχης της ελληνικής περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και υποψήφιος Επίτροπος Τζιτζικώστας έχει εμπειρία στη διαχείριση κονδυλίων της ΕΕ και τουριστικών έργων στην περιφέρειά του.

Δύσκολες ακροάσεις μπροστά

Ωστόσο, η πολιτική πτυχή του χαρτοφυλακίου των μεταφορών ενδέχεται να αποδειχθεί πρόκληση για τον Τζιτζικώστα στην επόμενη ακρόαση στο Ευρωκοινοβούλιο.

Συγκεκριμένα, στην επιστολή αποστολής της, η von der Leyen ζητά από τον Τζιτζικώστα να καταστρώσει ένα σχέδιο για ένα «φιλόδοξο» ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας. Οι σιδηρόδρομοι, όμως, δεν είναι τομέας εξειδίκευσης για τους Έλληνες.

Η Euractiv ενημερώθηκε ότι αρκετοί νομοθέτες της ΕΕ, κυρίως από την αριστερά και την κεντροαριστερά, αναμένεται να εγείρουν το θέμα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος του 2023 που σκότωσε 57 ανθρώπους – κυρίως νέους – στα Τέμπη. Το περιστατικό είχε βαρύ πολιτικό αντίκτυπο στο εσωτερικό.

Το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ «συμβόλαιο 717» βρίσκεται στο επίκεντρο από τότε. Η σύμβαση, που υπογράφηκε το 2014, στόχευε στην ανακατασκευή και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στα ελληνικά τρένα και, αν είχε εφαρμοστεί, ίσως να είχε αποφευχθεί η συντριβή.

Το θέμα έχει προσελκύσει την προσοχή της Γενικής Εισαγγελίας της ΕΕ Laura Kövesi, η οποία ξεκίνησε έρευνα για το θέμα πριν από το ατύχημα.

Ο Kövesi είπε τον Μάρτιο ότι οι ελληνικές αρχές θέτουν εμπόδια στην «εύρεση της αλήθειας και στην εφαρμογή της δικαιοσύνης» και έστειλε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνοντας ότι οι συνταγματικές διατάξεις της Ελλάδας που παρέχουν ασυλία στους υπουργούς πρέπει να αλλάξουν.

Η ελληνική κυβέρνηση απώθησε, λέγοντας ότι η Kövesi υπερέβη το όριο των αρμοδιοτήτων της και επέμεινε ότι οι πολιτικοί δεν έχουν ποινικές ευθύνες. Στο μεταξύ, η δίκη για το ατύχημα προχώρησε με αργό ρυθμό.

Αν και ο Τζιτζικώστας δεν είχε κανένα ρόλο στη λήψη αποφάσεων σχετικά με αυτό το θέμα, οι δεσμοί του με την ελληνική κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι πιθανό να οδηγήσουν σε έντονο έλεγχο κατά την ακρόασή του.

Επιπλέον, από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας προέρχεται και η επικεφαλής της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ελίζα Βόζεμπεργκ, η οποία θα επιβλέπει την ακρόαση του Τζιτζικώστα.

Αν και οι κανόνες της ΕΕ δεν απαγορεύουν ένα τέτοιο σενάριο, ο Βόζεμπεργκ μπορεί να κληθεί να παραιτηθεί για λόγους πολιτικής δεοντολογίας.

[Επεξεργασία: Martina Monti]