Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

Καναδάς: Ανησυχίες για την εφοδιαστική αλυσίδα προκαλεί η διαμάχη μεταξύ εργαζομένων και σιδηροδρομικών εταιριών

Το κλείσιμο θα μπορούσε να διαταράξει το εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες, καθώς και να προκαλέσει σοβαρές οικονομικές συνέπειες στον Καναδά.

Η σιδηροδρομική εμπορευματική κυκλοφορία στον Καναδά σταμάτησε νωρίς την Πέμπτη, καθώς οι δύο κύριες σιδηροδρομικές εταιρείες της χώρας απέκλεισαν περίπου 10.000 υπαλλήλους λόγω εργατικής διαμάχης, μια κίνηση που θα μπορούσε να προκαλέσει διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα στις Ηνωμένες Πολιτείες και σοβαρές οικονομικές συνέπειες στον Καναδά.

Η κίνηση έγινε μετά από μήνες συνομιλιών για το συμβόλαιο που δεν κατόρθωσαν να καταλήξουν σε συμφωνία. Οι δύο εταιρείες, η Canadian National και η Canadian Pacific Kansas City, δήλωσαν πριν από το λουκέτο ότι οι εκτεταμένες δραστηριότητές τους στις Ηνωμένες Πολιτείες θα συνεχίσουν κανονικά, αλλά πολλές επιχειρήσεις εκεί είναι πιθανό να επηρεαστούν.

Περίπου 6.500 εμπορευματοκιβώτια εισέρχονται στις Ηνωμένες Πολιτείες σιδηροδρομικώς από τον Καναδά κάθε μέρα, σύμφωνα με την Ένωση Σιδηροδρόμων του Καναδά, μια ομάδα λόμπι του κλάδου. Αυτό περιλαμβάνει φορτία από την Ασία και την Ευρώπη που αποβιβάζονται σε καναδικά λιμάνια. Θα σταματήσουν επίσης οι σιδηροδρομικές αποστολές στον Καναδά από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για την οικονομία του Καναδά που εξαρτάται από τις εξαγωγές, ένα παρατεταμένο κλείσιμο θα μπορούσε να έχει σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Η ένωση σιδηροδρόμων εκτιμά ότι οι μισές από όλες τις καναδικές εξαγωγές μετακινούνται με τρένα και ότι οι σιδηρόδρομοι μετέφεραν αγαθά αξίας 380 δισεκατομμυρίων δολαρίων Καναδά, περίπου 279 εκατομμύρια δολάρια, κατά τη διάρκεια του 2022.

Η επίδραση στα επιβατικά τρένα υπεραστικών, που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον γραμμές της Canadian National, και στις γραμμές προαστιακού μπορεί να είναι λιγότερο έντονη. Και ενώ οι σιδηρόδρομοι μετακινούν δημητριακά και άλλα προϊόντα για παγκόσμιες εξαγωγές, μεταφέρουν σχετικά λίγα από τα τρόφιμα που βρίσκονται στα καναδικά παντοπωλεία.

Το καναδικό Ειρηνικό Κάνσας Σίτι δήλωσε ότι οι δραστηριότητές του στο Μεξικό, το οποίο χειρίζεται σε μεγάλο βαθμό την κυκλοφορία από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, θα συνεχίσει επίσης κανονικά.

«Δεν νομίζω ότι μπορεί να διαρκέσει πολύ, απλώς και μόνο λόγω του αντίκτυπου στη γενική οικονομία», δήλωσε ο Μπάρι Πρέντις, διευθυντής του ινστιτούτου μεταφορών στο Πανεπιστήμιο της Μανιτόμπα στο Γουίνιπεγκ, πριν από την έναρξη της εργατικής δράσης. «Στο παρελθόν, κάθε φορά που συνέβαιναν τέτοια πράγματα, η κυβέρνηση αναγκαζόταν να ανακαλεί το Κοινοβούλιο και ψήφισε νομοθεσία που έθεσε τους σιδηροδρόμους ξανά σε λειτουργία».

Το 2015, μια διήμερη απεργία 3.000 μηχανικών ατμομηχανών στον Καναδικό Ειρηνικό - όπως ήταν γνωστή η εταιρεία πριν αποκτήσει έναν Αμερικανό ανταγωνιστή, το Kansas City Southern , πέρυσι - έληξε με τις δύο πλευρές να συμφωνούν σε διαιτησία ώρες πριν από την τότε συντηρητική κυβέρνηση εισήγαγε νομοθεσία για την επιστροφή στην εργασία. Το 2019, οι εργαζόμενοι στο Canadian National απεργούσαν για οκτώ ημέρες πριν διαπραγματευτούν μια συμφωνία.

Οι συμβάσεις εργασίας των δύο εταιρειών έληγαν προηγουμένως σε εναλλασσόμενα έτη, γεγονός που απέτρεψε το σχεδόν ολικό κλείσιμο των σιδηροδρομικών μεταφορών. Αλλά για να προσαρμοστεί στους μεταβαλλόμενους ομοσπονδιακούς κανονισμούς, η Canadian National εξασφάλισε παράταση ενός έτους της τελευταίας της συμφωνίας. Τα συμβόλαια και με τις δύο εταιρείες έληξαν στο τέλος του περασμένου έτους. Οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Τα κύρια σημεία διαμάχης για τους σιδηροδρόμους φαίνεται να είναι ο προγραμματισμός, οι ώρες εργασίας και η διαχείριση της κόπωσης. Ο Χάντερ Χάρισον , ένα μακροχρόνιο στέλεχος των αμερικανικών σιδηροδρόμων που διαχειριζόταν και τους δύο σιδηροδρόμους σε ξεχωριστούς χρόνους, εισήγαγε ένα σύστημα που είναι γνωστό ως σιδηροδρομικός προγραμματισμός ακριβείας. Για να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα, έβαλε τα τρένα σε άκαμπτα, συνεπή χρονοδιαγράμματα και μείωσε τον εξοπλισμό και τους υπαλλήλους μέσω βημάτων όπως η εκτέλεση τρένων εξαιρετικά μεγάλης διάρκειας.

Η προσέγγισή του ενίσχυσε τα κέρδη και η κληρονομιά του κ. Χάρισον —ο οποίος δεν ήταν μέρος κανενός συστήματος από τα τέλη του 2009— παραμένει σημαντικά άθικτη και στους δύο σιδηροδρόμους.

Τον Ιούνιο, το Teamsters Canada Rail Conference, το οποίο αντιπροσωπεύει τους εργαζόμενους που τώρα δεν εργάζονται, είπε ότι οι δύο σιδηρόδρομοι «προσπαθούν να αποτρέψουν ακόμη περισσότερη διαθεσιμότητα » από τους εργαζομένους. Είπε ότι αυτό θα σήμαινε ότι «τα πληρώματα των τρένων θα αναγκαστούν να μείνουν ξύπνια ακόμη περισσότερο, αυξάνοντας τον κίνδυνο εκτροχιασμού και άλλων ατυχημάτων».

Χωρίς να προσφέρει λεπτομέρειες, η Canadian National δήλωσε σε πρόσφατη δήλωση ότι είχε προτείνει «μια εκσυγχρονισμένη συμφωνία που βελτίωσε την ασφάλεια, τους μισθούς και την ισορροπία εργασίας/ζωής». Η Canadian Pacific είπε ότι η προσφορά της « διατηρεί το status quo για όλους τους κανόνες εργασίας», προσθέτοντας ότι «συμμορφώνεται πλήρως με τις νέες κανονιστικές απαιτήσεις για ανάπαυση και δεν θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια».

sidirodromikanea.blogspot.com