Όταν η Ρωσία ξεκίνησε την πλήρη εισβολή της στην Ουκρανία το 2022, η εθνική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ουκρανίας, Ukrzaliznytsia, ανέλαβε τεράστια στρατηγική σημασία στην πολεμική προσπάθεια.
Του Maxim Edwards
foreignpolicy.com
Μετέφερε στρατεύματα στην πρώτη γραμμή και πρόσφυγες μακριά τους . Μετέφερε εκατοντάδες διπλωματικές αντιπροσωπείες στο Κίεβο . Αποκατέστησε γρήγορα τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με αποκατεχόμενες περιοχές, όπως το Kherson και το Izyum . Και όταν τα ρωσικά πολεμικά πλοία έκαναν τις θάλασσες πολύ επικίνδυνες για να εξάγουν ουκρανικά αγαθά, οι σιδηρόδρομοι σήκωσαν τη χαλάρωση. Η Ukrzaliznytsia , η οποία είναι καταξιωμένη στο εσωτερικό και στο εξωτερικό , συμβολίζει την ουκρανική ανθεκτικότητα και επινοητικότητα απέναντι στην κρίση.
Αλλά η ιστορία των σιδηροδρόμων της Ουκρανίας εν καιρώ πολέμου δεν είναι μόνο ιστορία επιβίωσης, είναι επίσης ιστορία επέκτασης. Καθώς η Ρωσία κατασκευάζει τις δικές της γραμμές προς τα πρόσφατα κατεχόμενα ουκρανικά εδάφη, η Ουκρανία παίρνει την κατάσταση στα χέρια της. Με τη βοήθεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από διεθνείς οργανισμούς - συμπεριλαμβανομένου ενός δανείου 200 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης πέρυσι - η Ουκρανία κατασκευάζει και αποκαθιστά εμπορευματικές και επιβατικές γραμμές, δημιουργώντας την υποδομή για να εμβαθύνει τους δεσμούς της με Ευρώπη με τρόπους που μπορεί να διαρκέσουν περισσότερο από την εισβολή της Ρωσίας.
Αλλά υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα: η σιδηροδρομική υποδομή της Ουκρανίας είναι κληρονομιά μιας εποχής που το πολιτικό και οικονομικό κέντρο βάρους της περιοχής βρισκόταν στη Μόσχα. Το περιτύπωμα σιδηροδρόμων της χώρας, το οποίο διαφοροποιεί το πλάτος των σιδηροτροχιών σε πολλά μετασοβιετικά κράτη από εκείνα της υπόλοιπης Ευρώπης, σημαίνει ότι η διασυνοριακή διέλευση διαρκεί περισσότερο από το συνηθισμένο. Τα τελευταία χρόνια κατέστησαν σαφές ότι ο παλιός προσανατολισμός της Ουκρανίας προς τη Ρωσία δεν είναι πλέον βιώσιμος. Εάν οι ευρωπαϊκές της φιλοδοξίες εξαρτώνται από την ικανότητά της να συνδεθεί με τους γείτονές της στα δυτικά, τότε η διαφορά του εύρους των σιδηροδρόμων θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για αυτό το μέλλον.
sidirodromikanea.blogspot.com