Ο μηχανισμός CEF II αναμένεται να ανεβάσει τους πόρους για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο στα 800 εκατ. ευρώ. Αρχίζει εντός των ημερών ο μειοδοτικός διαγωνισμός για το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες».
Όλγα Κλώντζα
.businessdaily.g
Το «πράσινος φως» για χρηματοδότηση που θα κινηθεί πέριξ των 500 εκατομμυρίων ευρώ αναμένει σήμερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το πακέτο των έξι σιδηροδρομικών έργων που έχει υποβάλλει προς χρηματοδότηση στο CEF II. Εντωμεταξύ, εντός των επόμενων ημερών, θα βγάλει στον αέρα τον διαγωνισμό για το τμήμα «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», που αποκόπηκε από τα έργα της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, προκειμένου να μη χαθεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Όπως αποκάλυψε, εχθές, κατά την εφ’ όλης της ύλης ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για τα πεπραγμένα του τελευταίου έτους, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σήμερα θα γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις για τις εγκρίσεις χρηματοδότησης από τον μηχανισμό CEF II. Εκτίμησε, δε, ότι η χώρα μας θα λάβει ένα σημαντικό τμήμα εκ των συνολικά 915,9 εκατ. ευρώ που αιτήθηκε για έξι έργα, το οποίο θα φτάσει στα 500 εκατ. ευρώ.
Στον φάκελο που κατατέθηκε τον περασμένο Ιανουάριο περιλαμβάνονται νέα έργα, καθώς και η αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών. Πρόκειται για δύο από τα έργα του μεγάλου πακέτου 4 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ, που προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 2021, δηλαδή η κατασκευή της σιδηροδρομικής υποδομής από το Ρίο ως το λιμάνι της Πάτρας και η κατασκευή δεύτερης γραμμής στα τμήματα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο και Πύθιο – Ορμένιο.
Περιλαμβάνονται, ακόμη, η αναβάθμιση και πιστοποίηση του τμήματος Αχαρνές – Οινόη, η ανάταξη της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο Άνω Λιόσια – Κιάτο και την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας, όλα με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργω της ελληνικής πρότασης ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ.
Αναφερθείς στους νέους ευρωπαϊκούς διαδρόμους, ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε πως σε αυτό το πεδίο αναζητούνται τα εργαλεία χρηματοδότησης για νέες επενδύσεις στον σιδηρόδρομο. «Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι δεν είμαστε μόνοι μας και δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε όλους τους πόρους», επισήμανε. Επίσης, προσδιόρισε τους πόρους που εξασφαλίσθηκαν μέσα στο 2024 στα 800 εκατ. ευρώ, προσθέοτας στα περίπου 500 εκατ. του CEF II, τη χρηματοδότηση 211 εκατ. ευρώ για το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» και των περίπου 100 εκατ. του Ταμείου Ανάκαμψης για τον προαστιακό Δυτικής Αττικής.
Ξεκινά το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες»
Ακόμα και μέσα στη εβδομάδα θα προκηρυχθεί το τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας που τέθηκε σε προτεραιότητα, μιας και ήταν το μοναδικό που εξασφάλισε χρηματοδότηση από τον προηγούμενο κύκλο του CEF. Επί της ουσίας, η χώρα μας εξαιτίας κυρίως του αντίκτυπου του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, δεν κατάφερε να πείσει την Ευρώπη να «κλειδώσει» χρήματα για τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Τώρα, το υπουργείο τρέχει για να μην χαθούν τα 211 εκατ. που εγκρίθηκαν από τον προηγούμενο φάκελο. Το τμήμα που αποσπάσθηκε από τη μεγάλη εργολαβία, ύψους 1,68 δισ. ευρώ, για το μεγάλο έργο «Θεσσαλονίκη – Τοξότες» μήκους 206 χλμ, έχει προϋπολογισμό 239,56 εκατ. ευρώ. Η προκήρυξη για τα 37 χλμ. νέας μονής γραμμής που θα συνδέσει το υπό ανάπτυξη εμπορευματικό λιμάνι της Νέας Καρβάλης με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στους Τοξότες της Ξάνθης, θα γίνει με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε ο κ. Σταϊκούρας, οι οικονομικές προσφορές τοποθετούνται την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, ώστε να πέσουν υπογραφές μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Στο αντικείμενο της αυτοτελούς σύμβασης δεν περιλαμβάνονται η ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, που μένουν προίκα στο «παλιό» διαγωνισμό. Δεδομένου ότι προκηρύχθηκε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, υπάρχει ευελιξία ως προς τη διαμόρφωση του φυσικού αντικειμένου. Ο μεγάλος διαγωνισμός δεν ακυρώνεται, παρόλα αυτά στο στρατηγικό πλάνο του νέου ΟΣΕ μετατίθεται σε ορίζοντα 20ετίας. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν οι: ΑΒΑΞ – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος.
sidirodromikanea.blogspot.com