Σάββατο 15 Ιουνίου 2024

Μαζεύουν υπογραφές για να γίνει το τρένο στην Κρήτη!

Πιέζει για μέσο σταθερής τροχιά στην Κρήτη η Παγκρήτια Ανοικτή Επιτροπή

Στην έναρξη συλλογής υπογραφών προχωρά η Παγκρήτια Ανοικτή Επιτροπή, που επιθυμεί τη δημιουργία τρένου στην Κρήτη, με σκοπό την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και των επισκεπτών του νησιού.

neakriti.gr

Η συλλογή υπογραφών για την υποστήριξη του αιτήματός της γίνεται μέσω διαδικτύου και, όπως αναφέρεται, η Κρήτη πρέπει και μπορεί να αποκτήσει ένα μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου tram-train ή άλλης υποδομής με σύγχρονα χαρακτηριστικά μετακίνησης, που να συνδέει τις μεγάλες πόλεις και τις πύλες εισόδου της (λιμάνια, αεροδρόμιο). Η Κρήτη, όπως τονίζει η Επιτροπή, πρέπει και μπορεί να στραφεί στα μέσα μετακίνησης που είναι φιλικά στο περιβάλλον, γρήγορα, ασφαλή και προσβάσιμα σε όλες και όλους χωρίς διακρίσεις. Όπως μάλιστα σημειώνει, θετικά στο κάλεσμα έχουν ανταποκριθεί μέχρι σήμερα τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Χανίων, Ρεθύμνης, Ηρακλείου, Χερσονήσου, Αγίου Νικολάου, Μινώα Πεδιάδας και Οροπεδίου Λασιθίου.

Η Επιτροπή είναι αρκετά δραστήρια και έχει ήδη κάνει αρκετά βήματα ενημέρωσης. Πέρυσι είχε παρουσιάσει τη βασική της διεκδίκηση, που είναι πιο αναλυτικά η δημιουργία ενός τρένου-τραμ που να συνδέει το Ηράκλειο με το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Να σημειωθεί πως, μέσω του Κοινοβουλίου, πριν από τρεις μήνες τέθηκε το θέμα στη μόνιμη Επιτροπή της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια, ενώ μακροπρόθεσμος στόχος της ΠΑΕΠ είναι μια συνολική πρόταση που θα ενώνει τις μεγάλες πόλεις της βόρειας Κρήτης, η οποία, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, φιλοξενεί κάθε χρόνο περίπου το 20% των επισκεπτών της χώρας μας, ενώ και πληθυσμιακά δεν είναι αμελητέα.

Στο πρόσφατο παρελθόν έχουν ληφθεί ομόφωνες αποφάσεις για τη δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, από τα Δημοτικά Συμβούλια πόλεων της Κρήτης, δηλαδή Ηρακλείου, Μινώα Πεδιάδος και Αγίου Νικολάου. Η βασική διεκδίκηση τέθηκε επί τάπητος και σε συνάντηση που είχαν τα μέλη της με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, ο οποίος είχε αναφέρει πως βλέπει θετικά την προοπτική δημιουργίας μέσου σταθερής τροχιάς, αλλά και να εντάξει το ζήτημα ως υπό διερεύνηση στον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας Κρήτης.

Η ΠΑΕΠ, από την πλευρά της, σκοπεύει να προχωρήσει σε ανάθεση μελέτης, η οποία «θα καταγράψει όλα τα οικονομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα που τεκμηριώνουν την ανάγκη σύνδεσης του Καστελίου με το Ηράκλειο με τρένο, το οποίο σημειώνεται ότι, εκτός των άλλων, θα αποφορτίσει τις μετακινήσεις των Ι.Χ., θα ενισχύσει την ενδοδημοτική συγκοινωνία και θα συμβάλλει στη συγκράτηση του τοπικού πληθυσμού».

Καλεσμένος στην εκπομπή “Κρήτη Σήμερα” της “ΚΡΗΤΗ TV”, το μέλος της Ανοικτής Παγκρήτιας Επιτροπής Λευτέρης Μιχελακάκης τόνισε πως «είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες ώστε να δημιουργηθεί αυτό το μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη. Τα υπάρχοντα μέσα μεταφοράς δε θα μπορούν στο μέλλον να καλύψουν τη μεγάλη ανάγκη που θα υπάρξει. Αυτήν την υποδομή την έχουν ανάγκη οι Κρήτες και ειδικά η ενδοχώρα, όχι μόνο ο τουρισμός του νησιού. Αυτό που προέχει τώρα είναι να μαζέψουμε όσο γίνεται περισσότερες υπογραφές».

Η προσπάθεια συλλογής υπογραφών “Διεκδικούμε - υπογράφουμε για μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη” από την κοινωνία, με σκοπό η Επιτροπή να κλιμακώσει την πίεση προς την κυβέρνηση για την επίτευξη του αιτήματος αυτού, γίνεται διαδικτυακά, με ηλεκτρονική ψηφοφορία.

Γιατί τρένο στην Κρήτη

Την ίδια στιγμή, στο ερώτημα «Γιατί μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη;», η Επιτροπή δίνει τις παρακάτω απαντήσεις:

«Γιατί αποδεδειγμένα τα μέσα σταθερής τροχιάς περιορίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Γιατί αποδεδειγμένα συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, του θορύβου και μειώνουν τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Γιατί αποδεδειγμένα βελτιώνουν τη δημόσια υγεία. Γιατί είναι μέσα γρήγορα και ασφαλή.

Γιατί αποδεδειγμένα βελτιώνουν την οδική ασφάλεια. Γιατί αποδεδειγμένα αποτελούν τα πλέον οικονομικά μέσα μετακίνησης. Γιατί αποδεδειγμένα τα μέσα σταθερής τροχιάς αποτελούν μέσα δημοκρατικά και προσβάσιμα σε όλους, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη, το φύλο, την ηλικία ή την εθνικότητα κ.ά.

Γιατί αποδεδειγμένα τα μέσα σταθερής τροχιάς περιορίζουν την αστική διάχυση και την ανάγκη για άναρχη και εκτός σχεδίου δόμηση. Γιατί υπάρχουν τεκμηριωμένες προβλέψεις για αύξηση της επισκεψιμότητας στο νησί και σχεδιάζονται συστηματικά νέες υποδομές (αεροδρόμιο, μαρίνες, καταλύματα) χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη ουσιαστική πρόβλεψη για κρίσιμες επενδύσεις σε σύγχρονα μέσα μεταφοράς και δίκτυα ασφαλούς και μαζικής προσπέλασης.

Γιατί η Ευρώπη επενδύει πλέον μόνο στις σύγχρονες, πράσινες καινοτόμες μεταφορές, που μέσα σε αυτές ανήκουν τα μέσα σταθερής τροχιάς. Γιατί η αναγκαιότητα αυτή για την Κρήτη έχει διατυπωθεί σε κεντρικούς σχεδιασμούς του κράτους ήδη από το 1911 και συστηματικά “κόβεται” με ανεπαρκή τεχνικά και οικονομικά επιχειρήματα. Γιατί το ζήτημα των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών σε όλα τα σύγχρονα κράτη (περιλαμβανομένων και νησιών με ανάλογο πληθυσμό ή σχετική επισκεψιμότητα) επιλύεται στη βάση του με συλλογικά μέσα ΜΑΖΙΚΗΣ μεταφοράς και κυρίως με μέσα σταθερής τροχιάς, που συνδέουν τους βασικούς αστικούς πόλους με τις πύλες εισόδου- εξόδου (αεροδρόμια, λιμάνια).

Στη Βουλή ξανά το θέμα - Σύνδεση με λιμάνι και αεροδρόμιο

Στο μεταξύ, την ανάγκη εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας για τη βιωσιμότητα κατασκευής ενός μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη επανέφερε στη Βουλή ο τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας σχετική ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνυπογραφή 8 ακόμη βουλευτών.

«Προτίθεται η κυβέρνηση να διερευνήσει τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα ανάπτυξης ενός μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, που να συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης; Σε αυτό το απλό ερώτημα καλούμε για μια ακόμη φορά τον αρμόδιο υπουργό να δώσει ξεκάθαρη απάντηση», αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας:

«Στις σημερινές συνθήκες, η κλιματική κρίση υποχρεώνει την Πολιτεία να εξετάσει εναλλακτικά μοντέλα διαχείρισης της ενέργειας και των υποδομών μεταφοράς. Τα ενεργοβόρα νησιά της Μεσογείου βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της αναζήτησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Ειδικά δε στην Κρήτη, πρέπει να γίνουν ενέργειες για την περαιτέρω ανάδειξη του λιμανιού στο Ηράκλειο, την ομαλή εμπορική λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου, που αναμένεται να εκκινήσει το 2027, αλλά και να εξεταστεί ουσιαστικά ένα δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της Κρήτης».

sidirodromikanea.blogspot.com