Να ξεκινήσουμε με ένα από τα βασικά αντικείμενα του χαρτοφυλακίου σας, τα μεγάλα έργα. Ακούμε συχνά τον πρωθυπουργό να λέει ότι αξιοποιώντας τα ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και άλλα εργαλεία προχωρούν έργα που είχαν λιμνάσει επί χρόνια. Πού βρισκόμαστε όσον αφορά στα μεγάλα έργα;
«Κυρία Σκιτζή, δεν είναι λόγια, αλλά πραγματικότητα, η οποία επιβεβαιώνει πως ολοκληρώνουμε και παραδίδουμε έργα τα οποία περίμεναν χρόνια οι πολίτες. Πριν από λίγες εβδομάδες, παραδώσαμε, μαζί με τον πρωθυπουργό, στην κυκλοφορία, ενιαίο το τμήμα Λαμία – Καλαμπάκα του οδικού άξονα Ε65. Νωρίτερα, είχαμε εγκαινιάσει τους οδικούς άξονες Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο και Άκτιο – Αμβρακία στην Αιτωλοακαρνανία, όπου πριν από λίγες ημέρες παραδώσαμε και τη νέα Γέφυρα στον Εύηνο. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, με στόχο να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025. Για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης αναμένεται η ανακήρυξη οριστικού Αναδόχου για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος το επόμενο διάστημα. Στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη οργανώνονται τα εργοτάξια. Στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες. Ταυτόχρονα, προχωρούν τα οδικά έργα Ιωάννινα – Κακαβιά και Μπράλος – Άμφισσα, τα έργα ύδρευσης στους Νομούς Πρέβεζας, Άρτας, Λευκάδας, και το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο. Ως προς τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο μετροπόντικας “Αθηνά” ξεκίνησε από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό και αναμένεται να ολοκληρώσει τα περίπου 5 χλμ. στα μέσα του 2025. Ο μετροπόντικας “Νίκη” κάνει τη διάνοιξη 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου, επίσης προς τον Ευαγγελισμό, και προβλέπεται να έχει υλοποιήσει τις εργασίες μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026. Συγχρόνως, εκτός από τα μεγάλα δημόσια έργα, προχωράμε στην υλοποίηση πιο μικρών έργων, δημιουργώντας σύγχρονες, βιώσιμες, ανθεκτικές υποδομές, που αναβαθμίζουν κάθε γωνιά της Ελλάδας, ενισχύοντας την περιφερειακή ανάπτυξη. Αυτή η στρατηγική, άλλωστε, αποτελεί μία από τις κεντρικές πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Με μεγάλα και μικρά έργα “χτίζουμε” την Ελλάδα του 2030. Γι’ αυτό, άλλωστε, αυξάνουμε από φέτος τη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κατασκευή βιώσιμων υποδομών».
Υπάρχει συγκεκριμένη ημερομηνία λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης; Ξέρουμε ότι θα είναι προς το τέλος του χρόνου, αλλά υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο; Οι Θεσσαλονικείς έχουν ξεπεράσει τα όριά τους συγκοινωνιακά, και τώρα προστέθηκαν και τα έργα για το Fly Over.
«Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να λειτουργήσει το Νοέμβριο. Αυτή τη στιγμή γίνονται δοκιμαστικά δρομολόγια, ενώ πλατείες και δρόμοι της πόλης που παρέμεναν αποκλεισμένοι, έως και 17 χρόνια, απελευθερώνονται. Θα παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης τη βασική γραμμή με 13 σταθμούς, κάτι που πρόκειται να βελτιώσει άρδην την καθημερινότητά τους. Στο δεύτερο εξάμηνο του 2025, θα παραδοθεί η επέκταση προς την Καλαμαριά, ενώ δρομολογείται και η επέκταση προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Τώρα, όσον αφορά στο Fly Over τα έργα εξελίσσονται μέσα στα χρονοδιαγράμματα, και όταν περατωθούν, το 2027, ο νέος περιφερειακός οδικός άξονας θα δώσει μία τεράστια ανάσα στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης».
Είδαμε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία να εμφανίζονται στους δρόμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Ο στόλος, όμως, παραμένει γερασμένος. Πότε θα έχουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό αξιόπιστων και σύγχρονων και περιβαλλοντικά μη επιβαρυντικών μέσων;
«Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν τα δρομολόγια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία –140 και 110, αντίστοιχα, στις δύο πόλεις– δρομολογούνται για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες. Τα χρονοδιαγράμματα τηρήθηκαν, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί, παρά τις πολλές δυσκολίες. Έχουμε κάνει, όμως, και άλλα σημαντικά βήματα. Υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την προμήθεια 300 λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα οποία εκτιμούμε ότι θα παραλάβουμε έως το τέλος του 2025. Στο προσεχές διάστημα σχεδιάζεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για επιπλέον λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ώστε να ανανεώσουμε τον στόλο με νέα οχήματα έως το τέλος της τετραετίας. Ταυτόχρονα, εφαρμόζουμε και μία σημαντική ψηφιακή μεταρρύθμιση. Την υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ευελπιστούμε, έως το τέλος του 2024, οι πολίτες της Αττικής να χρησιμοποιούν την τραπεζική κάρτα ή το κινητό τηλέφωνο για να μετακινούνται με όλα τα μέσα μεταφοράς, αποφεύγοντας τη χρονοτριβή στα εκδοτήρια εισιτηρίων. Στις πρώτες 15 ημέρες της πιλοτικής εφαρμογής στις λεωφορειακές γραμμές του Αεροδρομίου, η χρήση καρτών ξεπέρασε το 3% των επικυρώσεων».
Με τον σιδηρόδρομο, ο οποίος είναι εδώ και ένα χρόνο στην επικαιρότητα με αφορμή την τραγωδία των Τεμπών, πού βρισκόμαστε;
«Οφείλουμε να είμαστε ρεαλιστές. Υπάρχουν προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες, και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική και πολύχρονη προσπάθεια, αλλά και υψηλότερο αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης από όλους τους εμπλεκόμενους. Υποστηρίζω, όμως, ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Τους τελευταίους μήνες υλοποιήσαμε 15 παρεμβάσεις και ενέργειες, εφαρμόζοντας ένα συγκροτημένο σχέδιο για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του. Ενδεικτικά αναφέρω κάποιες εξ αυτών: Την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, εκτός από τη διαδρομή από τη σήραγγα Όθρυος προς Λάρισα, που καταστράφηκε από τον “Daniel”, την εγκατάσταση συστήματος ETCS στους συρμούς, την τοποθέτηση 300 καμερών παρακολούθησης του δικτύου, την εξασφάλιση χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων και, βέβαια, το διορισμό της νέας Διοίκησης του ΟΣΕ. Ταυτόχρονα με τις παραπάνω δράσεις, που αποσκοπούν στην ανάταξη του σιδηροδρομικού τομέα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες, σε διεθνές επίπεδο, για τη δημιουργία νέων εμπορευματικών διαδρόμων που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του δικτύου, ενώ, παράλληλα, έχουν υποβληθεί αιτήματα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του ελληνικού σιδηρόδρομου».
Τι θα αλλάξει με το νέο ΚΟΚ; Πώς θα μπει η ψηφιακή εποχή και στον τομέα αυτό; Μπορείτε να μας δώσετε κάποιες παραμέτρους;
«Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα προβλέπει την αναμόρφωση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Οι ποινές θα αφορούν, κυρίως, στον οδηγό και όχι στο όχημα, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, που ενδέχεται να έχουν και ποινικές κυρώσεις. Θα υπάρξει επικαιροποίηση των διατάξεων του ΚΟΚ, ώστε να είναι προσαρμοσμένες στις σύγχρονες ανάγκες ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων. Θα υπάρξει ιδιαίτερη μέριμνα για τους ευάλωτους χρήστες της οδού και επέκταση των παραβάσεων που ενέχουν αντικοινωνική συμπεριφορά, με διαχωρισμό παραβάσεων σε 4 κατηγορίες και ανάλογες ποινές. Παράλληλα, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα δημιουργηθεί μία νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις κλήσεις, ώστε να υπάρχει άμεση ενημέρωση για τις παραβάσεις και δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής των προστίμων. Πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε αναλυτικά το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος θα εφαρμοστεί από το 2025».
Ας πάμε στα πιο πολιτικά. Είμαστε μία ανάσα από τις Ευρωεκλογές. Ο πρωθυπουργός απευθύνει έκκληση στους πολίτες να μην επιλέξουν τη «χαλαρή ψήφο» ή την αποχή. Τι θα κριθεί, τελικά, στην ευρωκάλπη; Οι πολιτικοί σας αντίπαλοι έχουν προσδώσει, όπως και το κόμμα σας, χαρακτηριστικά εθνικής κάλπης στις Ευρωεκλογές. Αν το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που προσδοκάτε, τι σκηνικό θα αντιμετωπίσουμε στις 10 Ιουνίου;
«Οι εκλογές της 9ης Ιουνίου είναι κρίσιμες για την πορεία της χώρας. Δεν αποτελούν ευκαιρία ούτε για αποχή ούτε για επιπόλαιες ψήφους διαμαρτυρίας. Το διακύβευμα της κάλπης είναι η πολιτική σταθερότητα. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, εφαρμόζοντας ένα ρεαλιστικό σχέδιο ανάταξης και βιώσιμης ανάπτυξης της Οικονομίας, καθώς και υλοποίησης μεταρρυθμίσεων, έχει βάλει τη χώρα σε σταθερή αναπτυξιακή τροχιά, γκρεμίζοντας παθογένειες δεκαετιών. Οι μισθοί σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, όπως και οι συντάξεις, αυξάνονται. Οι επενδύσεις πολλαπλασιάζονται. Η στήριξη της μεσαίας τάξης και των ευάλωτων νοικοκυριών είναι συνεχής. Η χώρα διαχειρίστηκε με επιτυχία σειρά από εξωγενείς κρίσεις την τελευταία πενταετία, από την πανδημία και το Μεταναστευτικό, έως τις συνέπειες των πολεμικών συγκρούσεων σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή. Οι πολίτες πρέπει να κρίνουν και να συγκρίνουν. Καλούμε τους πολίτες να δώσουν ένα μήνυμα για συνέχιση και επιτάχυνση στην υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων, παρεμβάσεων και έργων σε όλους τους τομείς».
«Φτιάχνουμε ασπίδα προστασίας στη Βόρεια Ελλάδα»
Σας βλέπουμε να περιοδεύετε σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Ποια είναι η στρατηγική της κυβέρνησης για αυτές τις εθνικά ευαίσθητες περιοχές;
«Προτεραιότητά μας είναι να φτιάξουμε μία ασπίδα προστασίας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αναβαθμίζει και ισχυροποιεί τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε στεριά, αέρα και θάλασσα. Επεκτείνει τον φράχτη στον Έβρο, για να μη γίνουμε ποτέ ξανά “ξέφραγο αμπέλι”, όπως στο πρόσφατο παρελθόν. Παράλληλα, στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε τη γεωγραφία της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης, με ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για αυτή την περιοχή, που αποτελεί σταυροδρόμι πολιτισμών. Να στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα, να προσελκύσουμε επενδύσεις, να δημιουργήσουμε νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη εξελίσσονται σε σημαντικό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών και ενεργειακών δικτύων για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Τα Λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας αποκτούν γεωπολιτική υπεραξία. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμβάλλει καθοριστικά σε αυτή την προοπτική, υλοποιώντας δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα υποδομών στη συγκεκριμένη Περιφέρεια».
sidirodromikanea.blogspot.com