Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, τρένα μπλοκ εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να αποστέλλονται από την Κίνα προς το Αζερμπαϊτζάν και την Ευρώπη μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου.
Πρόσφατα, έχει αυξηθεί η ζήτηση για ασφαλή και γρήγορη μεταφορά φορτίου, καθώς και νέες διαδρομές logistics. Σε έναν κατακερματισμένο κόσμο, έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση στις αποστολές εμπορευματοκιβωτίων κατά μήκος της διαδρομής Ανατολής-Δύσης, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον για νέες γραμμές που συνδέουν χώρες και περιοχές.
Ταμίλα Αλίεβα
Πηγή: aze.media
Ο Μεσαίος Διάδρομος, μέρος αυτής της διαδρομής, τραβά την προσοχή λόγω του μεγάλου όγκου κίνησης φορτίου και του σημαντικού δυναμικού ανάπτυξης. Μέσω του Αζερμπαϊτζάν, ενός από τους κύριους κόμβους μεταφορών του Μεσαίου Διαδρόμου, πραγματοποιούνται ήδη επιτυχημένες αποστολές εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγής και διαμετακόμισης από την Κίνα και την Κεντρική Ασία.
Από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, οι Σιδηροδρόμοι του Αζερμπαϊτζάν (ADY) μετέφεραν περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια τόνους διαμετακομιστικού φορτίου, σημειώνοντας αύξηση 15,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στόχος είναι η ανάπτυξη του διαδρόμου, η προσέλκυση περισσότερων φορτίων και η παροχή της πιο συμφέρουσας διαδρομής όσον αφορά την ταχύτητα και την ασφάλεια. Το Αζερμπαϊτζάν κάνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, μετατρέποντας σε σημαντικό κόμβο logistics χάρη σε σημαντικές επενδύσεις και μια σύγχρονη προσέγγιση.
«Το έργο Middle Corridor υποστηρίζεται πλήρως από εμάς και έχει τεράστιες δυνατότητες… Η σύγχρονη υποδομή μεταφορών του Αζερμπαϊτζάν –είτε δεξαμενόπλοια, πλοία, μεγάλο θαλάσσιο λιμάνι ή σιδηρόδρομοι– είναι ενημερωμένη και πληροί όλες τις απαραίτητες απαιτήσεις. Επομένως, παρά το γεγονός ότι το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει πρόσβαση στην ανοιχτή θάλασσα, πιστεύω ότι η χώρα μας μπορεί να γίνει ένα από τα βασικά κέντρα μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης της Ευρασίας», δήλωσε ο Πρόεδρος Ilham Aliyev, συζητώντας για τον Μεσαίο Διάδρομο.
Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, τρένα μπλοκ εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να αποστέλλονται από την Κίνα προς το Αζερμπαϊτζάν και την Ευρώπη μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου. Τον Μάρτιο, ο Πρόεδρος Ilham Aliyev και ο Πρόεδρος του Καζακστάν Kassym-Jomart Tokayev παρατήρησαν την άφιξη ενός τρένου με εμπορευματοκιβώτια που στάλθηκε από το Κέντρο Μεταφορών και Επιμελητείας στο Xi'an της Κίνας στο Μπακού. Αρχικά, παραλαμβάνονταν 10 τρένα με εμπορευματοκιβώτια το μήνα κατά την έναρξη των εργασιών του Μεσαίου Διαδρόμου, αλλά τους επόμενους μήνες ο αριθμός αυτός αυξήθηκε, φτάνοντας τα 20 τρένα τον Μάιο. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, σχεδιάζεται η αποστολή περισσότερων από 200 μπλοκ τρένων εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα, συνολικής χωρητικότητας περίπου 10.000 TEU (ισοδύναμες μονάδες είκοσι ποδιών), ή σχεδόν 150.000 τόνοι φορτίου.
Σε αυτόν τον διάδρομο, τα εμπορεύματα εισαγωγής στη διαδρομή Κίνα-Καζακστάν-Αζερμπαϊτζάν παραδίδονται στο Μπακού σε 8-10 ημέρες. Τα διαμετακομιστικά εμπορεύματα αποστέλλονται στα λιμάνια της Γεωργίας της Μαύρης Θάλασσας εντός 10-12 ημερών. Τα εμπορεύματα εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου παραδίδονται στους προορισμούς τους περίπου τρεις φορές γρηγορότερα σε σύγκριση με τη θαλάσσια διαδρομή, που είναι ο κύριος στόχος της ΑΔΥ όσον αφορά τη γρήγορη μεταφορά φορτίου και τις ευνοϊκές τιμές.
Για να διασφαλιστεί η ευρύτερη εφαρμογή των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης μέσω του Αζερμπαϊτζάν, αντιπροσωπεία της ADY βρίσκεται επί του παρόντος σε επίσημη επίσκεψη στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Κατά τη διάρκεια συναντήσεων με ανώτερους εκπροσώπους των China Railways, δόθηκαν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τα έργα που υλοποιεί το Αζερμπαϊτζάν για την ανάπτυξη αυτού του διαδρόμου, συμπεριλαμβανομένου του εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής γραμμής Μπακού-Τιφλίδα-Καρς (BTK).
Ο Πρόεδρος της ADY Rovshan Rustamov συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της China Railway Corporation, Liu Zhenfang, και σημείωσε ότι ο όγκος των μεταφορών εμπορευμάτων μέσω του Middle Corridor αυξήθηκε κατά 35% τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023. Με τη σειρά του, ο επικεφαλής της China Railways τόνισε τις σημαντικές δυνατότητες του διαδρόμου και εξέφρασε ενδιαφέρον για κοινά έργα για την υλοποίησή του. Επιπρόσθετα, τονίστηκε η αποκατάσταση της μεταφοράς φορτίου στη σιδηροδρομική γραμμή BTK και η αύξηση της χωρητικότητάς της σε 5 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Επιπλέον, η αντιπροσωπεία της ADY, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της συνεργασίας Αζερμπαϊτζάν-Κίνας στη μεταφορά εμπορευμάτων Ανατολής-Δύσης, διεξήγαγε εκτενείς διαπραγματεύσεις με την ηγεσία της China Railway Container Company, της China International Railway Company, της Xi'an Free Trade Port Construction and Operation Company, και Lianyungang Port Group. Ως αποτέλεσμα αυτών των συναντήσεων, επετεύχθη συμφωνία για αποστολή φορτίου στο Αζερμπαϊτζάν μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου από το Lianyungang, έναν από τους μεγαλύτερους θαλάσσιους λιμένες στην ανατολική Κίνα.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, το πρώτο δοκιμαστικό τρένο μπλοκ εμπορευματοκιβωτίων θα σταλεί από τον Ιούνιο. Στη συνέχεια, ο αριθμός των τρένων θα αυξηθεί. Σημειωτέον, το Λιμάνι Lianyungang χειρίζεται όχι μόνο προϊόντα κινεζικής προέλευσης αλλά και προϊόντα που παράγονται στη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Η επίσκεψη της αντιπροσωπείας της ADY στην Κίνα και οι συμφωνίες που επετεύχθησαν για άλλη μια φορά καταδεικνύουν ότι οι εμπορευματικές επιχειρήσεις που πραγματοποιούνται μέσω του Αζερμπαϊτζάν μπορούν να φέρουν τις περιφερειακές χώρες πιο κοντά και να εξασφαλίσουν ταχύτερη και αποτελεσματικότερη παράδοση αγαθών στην Ευρώπη όχι μόνο από την Κίνα αλλά και από την Άπω Ανατολή γενικότερα . Η εμπλοκή της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας σε αυτή τη διαδρομή θα αυξήσει σημαντικά την ελκυστικότητα και τον κύκλο εργασιών φορτίου του Μεσαίου Διαδρόμου. Με άλλα λόγια, οι συμφωνίες που επετεύχθησαν στην Κίνα καταδεικνύουν την επιτυχή εφαρμογή της στρατηγικής της ADY για είσοδο σε νέες αγορές.
Ο σιδηρόδρομος Μπακού-Τιφλίδα-Καρς χρησιμοποιείται ευρέως για την παράδοση διαμετακομιστικού φορτίου από το Αζερμπαϊτζάν στους αντίστοιχους προορισμούς τους. Στις 20 Μαΐου, μετά τον εκσυγχρονισμό που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, ξεκίνησαν εκ νέου οι εργασίες φορτίου στο BTK, το οποίο αποτελεί μέρος του Μεσαίου Διαδρόμου. Η αναβαθμισμένη γραμμή BTK προσφέρει στους φορτωτές στην Ανατολή περισσότερες ευκαιρίες πρόσβασης στις ευρωπαϊκές αγορές. Η χωρητικότητα της γραμμής είναι 5 εκατομμύρια τόνοι ετησίως και η άμεση σύνδεσή της με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Τουρκίας την καθιστά ελκυστική εναλλακτική λύση για γρήγορη παράδοση φορτίου στις ευρωπαϊκές αγορές και αντίστροφα στις αγορές της Κίνας και της Κεντρικής Ασίας. Τα τρένα στη γραμμή Μπακού-Τιφλίδα-Καρς μήκους 826 χιλιομέτρων φτάνουν από την Κίνα στην Ευρώπη 2-3 φορές πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές θαλάσσιες διαδρομές, καθιστώντας τη χρήση του Μεσαίου Διαδρόμου στη διασταύρωση Ανατολής-Δύσης πιο αποτελεσματική επιλογή. Η επανέναρξη των εργασιών της BTK με αυξημένη χωρητικότητα ως κλάδος του έργου Middle Corridor ενισχύει τη σημασία και την ελκυστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή και αυξανόμενων απειλών για τη ναυτιλία.
Το Αζερμπαϊτζάν και οι περιφερειακοί του εταίροι εργάζονται από κοινού για τη μετατροπή του Μεσαίου Διαδρόμου σε μία από τις κύριες αρτηρίες μεταφοράς για αποστολές εμπορευματοκιβωτίων. Ο πρωταρχικός στόχος της εταιρείας Middle Corridor Multimodal, που ιδρύθηκε από το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και το Καζακστάν το 2023, είναι να διασφαλίσει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Middle Corridor με βάση την αρχή του ενιαίου παραθύρου.
Το κύριο πλεονέκτημα του Middle Corridor δεν είναι μόνο η ταχύτητα αλλά και η ασφάλεια της παράδοσης του φορτίου, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη – τα αγαθά παραδίδονται έγκαιρα και με ασφάλεια, μειώνοντας τα έξοδα προϋπολογισμού του ιδιοκτήτη. Με άλλα λόγια, ο Μεσαίος Διάδρομος είναι η βέλτιστη διαδρομή που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
sidirodromikanea.blogspot.com