«Κάθε λίγο και λιγάκι υπάρχει ένα συμβάν με πτώση δέντρου. Σε όλο το δίκτυο της γραμμής, σε όλη την Ελλάδα, όπου κι αν γυρίσουμε το βλέμμα μας πέφτουμε πάνω σε έντονη βλάστηση. Αυτό είναι το τρίτο κατά σειρά συμβάν από τις αρχές του 2024».
Δήμητρα Τριανταφύλλου
kathimerini.gr
Ο Αλέξανδρος Ιορδανίδης, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης, περιγράφει το τοπίο μέσα στο οποίο κινούνται οι μηχανοδηγοί, με αφορμή το χθεσινό περιστατικό με την αμαξοστοιχία 1547 που εκτελούσε το δρομολόγιο Χαλκίδα – Αθήνα και προσέκρουσε σε πεσμένο δέντρο επί της γραμμής στο ύψος του Αγίου Στεφάνου, με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή της.
Το συμβάν σημειώθηκε γύρω στις 13:30 και δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός. Οι επιβάτες παρέμειναν επί 80 λεπτά στα βαγόνια, ενώ καθυστερήσεις σημειώθηκαν σε πολλά δρομολόγια, μέχρι να απομακρυνθεί η εν λόγω αμαξοστοιχία μέσω ζεύξης με άλλη μηχανή. Από την πρόσκρουση, όπως φαίνεται και σε φωτογραφίες της «Κ», έσπασε το παρμπρίζ της καμπίνας του μηχανοδηγού.
«Είναι πολλά τα καμένα δέντρα από το 2021 που δεν έχουν ακόμα κοπεί, ενώ το σωματείο των μηχανοδηγών στέλνει αδιαλείπτως γραπτές εκκλήσεις προς τον ΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών για το θέμα των δέντρων και της βλάστησης εκατέρωθεν των γραμμών σε όλο το δίκτυο».
Εξηγώντας τι ακριβώς συνέβη, ο κ. Ιορδανίδης ανέφερε ότι ένα δέντρο το οποίο είχε καεί στις πυρκαγιές της Πάρνηθας το 2021 κατέρρευσε κι έπεσε πάνω στο δίκτυο. Μάλιστα τονίζει πως «είναι πολλά τα καμένα δέντρα από το 2021 που δεν έχουν ακόμα κοπεί, ενώ το σωματείο των μηχανοδηγών στέλνει αδιαλείπτως γραπτές εκκλήσεις προς τον ΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών για το θέμα των δέντρων και της βλάστησης εκατέρωθεν των γραμμών σε όλο το δίκτυο, χωρίς όμως να έχει λάβει προς το παρόν ουσιαστική απάντηση».
Φωτ. kathimerini.gr
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στα τρένα ο ΟΣΕ δεν ελέγχει τακτικά ως οφείλει την κατάσταση της βλάστησης δίπλα από τις γραμμές. «Ο πρώτος που θα εντοπίσει το πεσμένο δέντρο, με τον κακό τρόπο, είμαστε δυστυχώς εμείς οι μηχανοδηγοί» σημειώνει ο κ. Ιορδανίδης. Κατά τον ίδιο το κομμάτι των ελέγχων, το οποίο είναι και πιο δύσκολο να συμβαίνει τις ώρες που τα δρομολόγια είναι σε εξέλιξη, μπορεί να γίνεται τις βραδινές ώρες, έτσι ώστε να προγραμματίζονται έπειτα οι παρεμβάσεις.
Είναι πολύ λίγα αυτά που μπορούμε να κάνουμε. Πατάμε πολύ δυνατά το φρένο και απομακρυνόμαστε από το παρμπρίζ για να μην πέσουν πάνω μας γυαλιά και θραύσματα.
Οσο για τα περιθώρια αντίδρασης των μηχανοδηγών απέναντι σε τέτοια συμβάντα, είναι περιορισμένα. Περιγράφοντας ένα περιστατικό που βίωσε τον περασμένο Φεβρουάριο σε δρομολόγιο λίγο έξω από τις Σέρρες, ο κ. Ιορδανίδης λέει τα εξής: «Είναι πολύ λίγα αυτά που μπορούμε να κάνουμε.
Πατάμε πολύ δυνατά το φρένο και απομακρυνόμαστε από το παρμπρίζ για να μην πέσουν πάνω μας γυαλιά και θραύσματα. Στο περιστατικό που μου έτυχε πριν από δύο μήνες, ένα δέντρο από τον δυνατό αέρα πλάγιασε πολύ κοντά στη γραμμή και έπεσε στο τρένο. Είχαμε θραύση παρμπρίζ, ενώ παρασύραμε το δέντρο. Μαζί με έναν συνάδελφο πήγαμε προληπτικά στο νοσοκομείο».
Τι απαντά ο ΟΣΕ
Σύμφωνα με πηγές του ΟΣΕ που μίλησαν στην «Κ», ο οργανισμός έχει καταρτίσει ένα συνολικό πλάνο, για μια μεγάλη εργολαβία, για να υπάρξουν οι απαραίτητες εκκαθαρίσεις δέντρων σε όλο το μήκος του δικτύου, ένθεν και ένθεν των γραμμών. Οπως όμως σημειώνουν «αυτό δεν μπορεί να γίνει εύκολα, μιας και υπάρχουν δέντρα αλλά και ένα κομμάτι της βλάστησης, τα οποία δεν βρίσκονται μέσα στα όρια των γραμμών, οπότε και χρειάζονται άδειες κοπής είτε από δασαρχεία είτε από ιδιώτες».
Για το συγκεκριμένο σημείο της γραμμής όπου σημειώθηκε το χθεσινό περιστατικό, ανέφεραν πως υπάρχει μια έκταση με καμένα δέντρα, πολλά από τα οποία βρίσκονται πιο μακριά από τις γραμμές. Για αυτό που έπεσε χθες, σημειώνουν πως βρισκόταν ψηλά, σε πλαγιά στο πλάι των γραμμών και πως αρχικά το καμένο δέντρο έπεσε πάνω σε ηλεκτροφόρα καλώδια, ενώ ένα μεγάλο κλωνάρι, το οποίο βρισκόταν πιο χαμηλά, ήταν αυτό που διαπέρασε το παρμπρίζ της καμπίνας.
Υπάρχουν δέντρα αλλά και ένα κομμάτι της βλάστησης, τα οποία δεν βρίσκονται μέσα στα όρια των γραμμών, οπότε και χρειάζονται άδειες κοπής είτε από δασαρχεία είτε από ιδιώτες.
Τέλος, ανέφεραν ότι μικρότερες εργολαβίες που κάνουν εκκαθαρίσεις βλάστησης και δέντρων (εκχορτώσεις) «τρέχουν» ήδη μέσα στο δίκτυο, με την προτεραιότητα να έχει δοθεί στο κομμάτι της Θεσσαλίας όπου το αποτύπωμα των δύο κακοκαιριών του περασμένου φθινοπώρου ήταν πολύ έντονο.
sidirodromikanea.blogspot.com