Ο παλαιότερος σταθμός του μετρό της Αθήνας και η παλαιότερη σιδηροδρομική γραμμή της χώρας.
Τρένο του ηλεκτρικού στο Θησείο | Eurokinissi
Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα και κατ' επέκταση το μετρό, παρά την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια, αποτελεί κομβικής σημασίας μεταφορικό μέσο που εξυπηρετεί δεκάδες χιλιάδες κόσμου καθημερινά και συμβάλλει τα μέγιστα στην εμπορευματική κίνηση.
reader.gr
Ποια είναι όμως η παλαιότερη γραμμή στην Ελλάδα και ποιος ο παλαιότερος σταθμός;
Η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα δεν είναι άλλη από το τμήμα του ηλεκτρικού Πειραιάς - Θησείο, με σκοπό να εξυπηρετεί τη μεταφορική σύνδεση της πρωτεύουσας με το λιμάνι. Έχει μήκος 8,8 χιλιόμετρα και δόθηκε στην κυκλοφορία το 1869.
Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1857 και απαιτήθηκαν 12 ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωσή του. Ο σιδηρόδρομος τότε ήταν ατμοκίνητος και θα περνούσαν 35 ολόκληρα χρόνια, έως το 1904, προκειμένου να ηλεκτροδοτηθεί και αποκληθεί από τους κατοίκους της πρωτεύουσας ως ο «Ηλεκτρικός».
Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, το 1869 ιδρύονται από Βρετανούς επιχειρηματίες οι Σιδηρόδρομοι Αθηνών-Πειραιώς (ΣΑΠ). Το 1875 η Εταιρεία πέρασε σε ελληνικά συμφέροντα και το 1895, η Γραμμή επεκτάθηκε έως την Ομόνοια, η οποία όμως εξυπηρετούνταν από έναν άγνωστο σε πολλούς σιδηροδρομικό σταθμό που υπάρχει «κρυμμένος» μέχρι σήμερα στην υπόγεια Αθήνα.
Τις εποχές εκείνες, ο σιδηρόδρομος αποτελούσε τη μόνη εναλλακτική λύση για τη μετάβαση από τον Πειραιά στην Αθήνα αντί της μετακίνησης με τα πόδια ή με ιππήλατο αμάξι. Πλέον, σήμερα ο ηλεκτρικός έχει ενταχθεί στο δίκτυο του μετρό, αποτελώντας τη Γραμμή 1 ή κατά κόσμον «Πράσινη» Γραμμή.
Οι πιο παλιοί σταθμοί του μετρό
Έτσι, η παλιότερη σιδηροδρομική γραμμή της Ελλάδας διαθέτει και τον παλιότερο εν ενεργεία σταθμό του μετρό ή καλύτερα των δύο παλαιότερων σταθμών του συγκεκριμένου μέσου.
Πρόκειται φυσικά για τον σταθμό «Θησείο» και τον σταθμό «Πειραιάς», οι οποίοι λειτουργούν αδιάκοπα επί 155 ολόκληρα χρόνια, καθώς ξεκίνησαν τη λειτουργία τους με το πρώτο δρομολόγιο του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, στις 27 Φεβρουαρίου 1869.
Ο σταθμός του ΗΣΑΠ στον Πειραιά | Eurokinissi
Βέβαια, η εξέλιξη των μεταφορών και οι νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν επέβαλαν την αναβάθμιση των σταθμών και της ίδιας της γραμμής. Παρεμβάσεις έγιναν στον σταθμό στο Θησείο.
Ο σταθμός ΗΣΑΠ στο Θησείο | Eurokinissi
Ο σταθμός του Πειραιά ανακατασκευάστηκε πλήρως την περίοδο 1926-1928.Ο σταθμός του ΗΣΑΠ στον Πειραιά | Eurokinissi
sidirodromikanea.blogspot.com