Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

Η ιστορία των σιδηροδρόμων στη Γερμανία



Μια βόλτα στην ιστορία των σιδηροδρόμων στη Γερμανία

Η καρδιά του Μουσείου DB είναι μια μεγάλη έκθεση για την ιστορία των σιδηροδρόμων στη Γερμανία. Σε δύο ορόφους σας μεταφέρουμε σε ένα ταξίδι σε περισσότερα από 200 χρόνια ιστορίας των σιδηροδρόμων - με όλες τις συνδέσεις με την τεχνολογία και τις επιχειρήσεις, την κοινωνία και τον πολιτισμό.

dbmuseum.de

Ένας αιώνας κάτω από τον ατμό 1835 – 1919

Η ιστορία των σιδηροδρόμων στη Γερμανία ξεκίνησε το 1835 με έξι χιλιόμετρα γραμμές μεταξύ Νυρεμβέργης και Fürth. Η ατμομηχανή «Adler», που εισάγεται από την Αγγλία, δείχνει στο έκπληκτο κοινό έναν νέο τρόπο ταξιδιού: γρήγορο και άνετο, προσιτό για όλους και επίσης εξαιρετικά κερδοφόρο. Από εδώ ξεκινά ο θρίαμβος του σιδηροδρόμου, που αλλάζει ριζικά την κοινωνία, το τοπίο και τις πόλεις και εκτοξεύει τη χώρα από αγροτικό κράτος στη βιομηχανική εποχή. Στις αρχές του 20ου αιώνα, το νέο σύστημα μεταφορών γνώρισε την ακμή του, που χαρακτηρίζεται από υπέροχα κτίρια σταθμών και ισχυρές ατμομηχανές. Πολλά συναρπαστικά πρωτότυπα αντικείμενα και μοντέλα δείχνουν ξεκάθαρα αυτή την εξέλιξη. Στο τέλος της εποχής έρχεται ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, του οποίου οι αιματηρές μάχες με εκατοντάδες χιλιάδες θύματα έγιναν δυνατές κυρίως από το νέο μέσο μαζικής μεταφοράς, τον σιδηρόδρομο.


Στην υπηρεσία της δημοκρατίας και της δικτατορίας 1920 – 1945

Μετά από τέσσερα χρόνια πολέμου, οι σιδηρόδρομοι στη Γερμανία έχουν φτάσει στο τέλος της χωρητικότητάς τους. Η νέα δημοκρατική κυβέρνηση του Ράιχ ελπίζει ότι η Deutsche Reichsbahn (εταιρεία), που ιδρύθηκε το 1920/24, θα προσφέρει την επειγόντως αναγκαία ανανέωση της υποδομής και του τροχαίου υλικού. Επιπλέον, τα κέρδη τους θα πρέπει να εξασφαλίζουν πληρωμές αποζημιώσεων στις νικήτριες δυνάμεις. Τη σύντομη περίοδο ακμής της «Χρυσής Εικοστής» με τις νέες τεχνικές εξελίξεις και τις οικονομικές επιτυχίες ακολούθησε το πιο σκοτεινό κεφάλαιο στην ιστορία των γερμανικών σιδηροδρόμων: η ένοχη εμπλοκή του Ράιχσμπαν στα εγκλήματα του εθνικοσοσιαλισμού. Ταινίες και πρωτότυπα αντικείμενα δείχνουν πώς η εταιρεία καταλαμβάνεται από μαζικές προπαγάνδα και οργανωτικές αλλαγές μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Έγγραφα και σύγχρονες αναφορές μαρτύρων καθιστούν σαφές πώς το Reichsbahn κατέστησε δυνατό το Ολοκαύτωμα με την απέλαση εκατομμυρίων Εβραίων, Σίντι και Ρομά στα στρατόπεδα εξόντωσης μέσω των πρόθυμων προσπαθειών τους.

Στη Γερμανία των δύο σιδηροδρόμων 1945-1989


Με την ίδρυση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας (FRG) και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (GDR) το 1949, σφραγίστηκε και η διαίρεση του γερμανικού Reichsbahn. Στα δυτικά, η νεοϊδρυθείσα Deutsche Bundesbahn πρέπει να επιβληθεί στην αγορά μεταφορών ενάντια στην αυξανόμενη ιδιωτική κίνηση. Στα ανατολικά, ο σιδηρόδρομος, ο οποίος συνεχίζει να λειτουργεί με το όνομα «Reichsbahn», πρέπει να εκπληρώσει τα καθήκοντά του στη σοσιαλιστική σχεδιασμένη οικονομία. Σε αυτό το μέρος της έκθεσης, πολλά διαδραστικά και οπτικοακουστικά στοιχεία, όπως ιστορίες σύγχρονων μαρτύρων ή η συσκευή δοκιμών αντίδρασης της Ομοσπονδιακής Σιδηροδρόμων, συνοδεύουν τους επισκέπτες του μουσείου σε ένα συναρπαστικό ταξίδι ανακάλυψης στις δεκαετίες που σημαδεύτηκαν από τον Ψυχρό Πόλεμο και το οικονομικό θαύμα, την απώλεια νοήματος. και την τεχνική πρόοδο, από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έως την εποχική πτώση του Τείχους τον Νοέμβριο του 1989.


Καθορισμός της πορείας για το μέλλον 1990 – 2020

Ένα δωμάτιο με φουτουριστική εμφάνιση, διακοσμημένο εξ ολοκλήρου σε κόκκινο χρώμα, φιλοξενεί το τελευταίο μέρος του ταξιδιού στα 200 χρόνια ιστορίας των σιδηροδρόμων: την εποχή της μεταρρύθμισης των σιδηροδρόμων. Συνοδευόμενη από εποχικές ανατροπές όπως η ψηφιοποίηση και η παγκοσμιοποίηση, δημιουργήθηκε το 1994 μια σύγχρονη, ιδιωτική εταιρεία από τους δύο προβληματικούς κρατικούς σιδηροδρόμους στη Δύση και την Ανατολή, την Deutsche Bahn AG. Η εισαγωγή του ICE και η «αναγέννηση των σιδηροδρομικών σταθμών», οι ψηφιακές προσφορές όπως τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και οι εφαρμογές για κινητά άνοιξαν νέες ευκαιρίες για την προσέγγιση πελατών. Ωστόσο, η έκθεση δεν κρύβει τις κρίσιμες πτυχές της μεταρρύθμισης των σιδηροδρόμων, όπως το κλείσιμο των γραμμών διακλάδωσης ή τη διαμάχη για το μεγάλο έργο της Στουτγάρδης 21.

sidirodromikanea.blogspot.com