Η Κίνα διαθέτει επί του παρόντος ένα από τα πιο εκτεταμένα και εντυπωσιακά σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας στη Γη και δεν δείχνουν σημάδια επιβράδυνσης, καθώς το δίκτυό τους φτάνει στις απομακρυσμένες γωνιές του έθνους τους. Το Πεκίνο θα μπορούσε να κοιτάξει τα μάτια του σε αυτό που βρίσκεται πέρα - πολύ, πολύ πιο πέρα.
iflscience.com
Σύμφωνα με αναφορές, η Κίνα επιθυμεί να κατασκευάσει ένα τρένο υψηλής ταχύτητας, μήκους 13.000 χιλιομέτρων (8.078 μιλίων) που ταξιδεύει από την ηπειρωτική Κίνα, μέχρι τη Σιβηρία στην Ανατολική Ρωσία, κάτω από τη θάλασσα μέσω του Βερίγγειου Στενού στην Αλάσκα, στις βραχώδεις κορυφές του Yukon του Καναδά και Βρετανική Κολομβία, και στις ΗΠΑ. Μόλις κατασκευαστούν, θα μπορούσαν να επεκτείνουν περαιτέρω το διεθνές τρένο τους σε κάθε γωνιά των ΗΠΑ.
Το τίμημα μιας τόσο παράξενης πρότασης; 200 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα τίμημα τόσο υψηλό, που ακόμη και άνθρωποι όπως ο Jeff Bezos πιθανότατα δεν μπορούσαν να το φτάσουν.
Τα σχέδια προέκυψαν το 2014, όταν πολλά ειδησεογραφικά πρακτορεία κάλυψαν μια αναφορά των Beijing Times που περιέγραφε τα σχέδια για την Κίνα να κατασκευάσει το σούπερ τρένο μήκους 8.000 μιλίων. Θα ονομαζόταν η γραμμή «Κίνα-Ρωσία-Καναδάς-Αμερική» (πιασάρικο, ξέρουμε) και θα εκτείνεται και στα τέσσερα έθνη, συνδέοντάς τα μαζί για μια εμπορική, τουριστική και οικονομική άνθηση. Απαιτείται να εκτείνεται κατά μήκος του Βερίγγειου Στενού μια υποβρύχια σήραγγα τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τη σήραγγα της Μάγχης και πολύ πιο υψηλής τεχνολογίας για εκκίνηση.
Εκείνη την εποχή, μηχανικοί από την Κίνα ισχυρίστηκαν ότι ήταν ήδη σε συνομιλίες με τη Ρωσία για την έναρξη της γραμμής, η οποία ήταν πολύ σίγουροι ότι ήταν δυνατή με την τρέχουσα τεχνολογία.
Και παρά το πόσο τραβηγμένη ακούγεται η πρόταση, θα μπορούσε να είναι απολύτως εφικτή.
Το 2018, η Κίνα ενέκρινε το πρώτο υποβρύχιο τρένο στον κόσμο, το οποίο θα εκτείνεται σε εθνικό επίπεδο από το Ningbo, μια πόλη-λιμάνι κοντά στη Σαγκάη, έως το Zhoushan, ένα αρχιπέλαγος νησιών στα ανοιχτά της ανατολικής ακτής. Καλύπτοντας ένα τμήμα 77 χιλιομέτρων (47,8 μιλίων) σχεδόν εξ ολοκλήρου νεόδμητου σιδηροδρόμου, η νέα διαδρομή θα περιλαμβάνει ένα υποθαλάσσιο τμήμα 16,2 χιλιομέτρων. Θα είναι ένα τρένο Maglev, που θα αιωρείται πάνω από μια μαγνητική τροχιά καθώς κινείται κατά μήκος με υψηλές ταχύτητες και η κατασκευή του φιλόδοξου έργου βρίσκεται σε εξέλιξη.
Παρόλο που αυτή η σήραγγα είναι σημαντικά μικρότερη από τη σήραγγα της Μάγχης, η προσθήκη ενός τρένου με σφαίρες που διέρχεται φέρνει νέες προκλήσεις στην κατασκευή. Ενώ λίγα είναι γνωστά για την πρόοδο στη γραμμή Κίνας-Ρωσίας-Καναδά-Αμερικής, ορισμένοι έχουν υποθέσει ότι η γραμμή Ningbo-Zhoushan θα μπορούσε να είναι μια δοκιμαστική πορεία για ένα πολύ μεγαλύτερο έργο.
Όσο για τις ΗΠΑ; Μπορεί να είναι λίγο πιο πίσω. Το 2020, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ενέκρινε μια τεράστια σιδηροδρομική γραμμή μήκους 2.570 χιλιομέτρων (1.597 μιλίων) που συνδέει τις ΗΠΑ και τον Καναδά, από την Αλάσκα στην Αλμπέρτα. Με κόστος 22 δισεκατομμύρια δολάρια, η γραμμή ήταν ένα μεγάλο άλμα για το σιδηροδρομικό δίκτυο των ΗΠΑ, το οποίο μέχρι τώρα υστερεί σε σχέση με άλλα έθνη. Με το ταχέως αναπτυσσόμενο δίκτυο τρένων bullet της Κίνας, το διάσημο ιαπωνικό δίκτυο και άλλα έθνη να προχωρούν προς τα εμπρός με τις προσπάθειές τους, οι ΗΠΑ βρίσκονται πλέον στο πίσω μέρος όσον αφορά την καινοτομία των σιδηροδρόμων.
Δυστυχώς, όσο εντυπωσιακή και αν ήταν η γραμμή Κίνας-Ρωσίας-Καναδά-Αμερικής, φαίνεται να έχει τεθεί σε αναμονή προς το παρόν. Οι επικριτές επέκριναν την πρόταση ότι είναι οικονομικά περιττή, δηλώνοντας ότι τα πλοία πτήσης και φορτίου είναι μια φθηνότερη επιλογή για το εμπόριο και πολύ περίπλοκη. Είτε έχουν δίκιο είτε όχι, οι εντάσεις μεταξύ των παγκόσμιων υπερδυνάμεων σημαίνουν ότι μια τέτοια συνεργασία – που θα ήταν το πιο ακριβό megaproject στην παγκόσμια ιστορία – θα μπορούσε να είναι κάτι περισσότερο από ένα όνειρο.
sidirodromikanea.blogspot.com