Μπορεί τα εγκαίνια της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας να απέχουν περίπου πέντε χρόνια, ωστόσο, τα οφέλη της γίνονται ήδη αισθητά στην ελληνική πρωτεύουσα, αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg
“Η κατασκευή της νέας γραμμής 15 σταθμών ξεκίνησε το 2021 και τώρα έχουν ξεκινήσει εργασίες για τη δημιουργία ή την ανακαίνιση επτά αστικών πλατειών γύρω από μελλοντικούς σταθμούς”, υπενθυμίζει.
Σε έναν κόσμο γεμάτο πόλεις που επιθυμούν να μειώσουν τη ρύπανση και τις εκπομπές άνθρακα από τα αυτοκίνητα, το έργο είναι το είδος της νέας δημόσιας συγκοινωνίας που επιθυμούν πολλοί πολίτες.
Ωστόσο, παρά την υποστήριξη του κοινού, το έργο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τους κατοίκους που φοβούνται ότι στην πραγματικότητα θα μπορούσε να αφήσει μέρος της Αθήνας λιγότερο πράσινο και να προκαλέσει ανισορροπίες.
Η νέα γραμμή, σημειώνει το δημοσίευμα, θα καλύψει δύο μεγάλα κενά στο δίκτυο του μετρό, γεγονός που θα μπορούσε επί του παρόντος να χαρακτηριστεί ως καλό αλλά όχι και καταπληκτικό.
Με αξιόπιστο, αρκετά τακτικό σέρβις και τακτική συντήρηση, οι τρεις υπάρχουσες γραμμές του μετρό της Αθήνας καλύπτουν πολλές βασικές διαδρομές και παρέχουν γρήγορες, αξιόπιστες συνδέσεις τόσο με το αεροδρόμιο όσο και με το λιμάνι του Πειραιά.
Εάν προστεθεί και η γραμμή του τραμ που κινείται από το κέντρο προς τα έξω κατά μήκος της ακτογραμμής της πόλης, το επίπεδο των μέσων μεταφοράς, αγγίζει τα ευρωπαϊκά πρότυπα για μια πόλη αυτού του μεγέθους.
Ωστόσο, υπάρχουν κενά στο project.
Οι υπερβολικά πυκνoκατοικιμένες γειτονιές στις χαμηλότερες πλαγιές του Υμηττού, όπου στεγάζονται τα περισσότερα πανεπιστημιακά κτίρια της πόλης, δεν έχουν μετρό αυτή τη στιγμή, όπως και μία περιοχή στα εύπορα βόρεια προάστια της πόλης.
Σε αυτές τις περιοχές, οι μεγάλες αποστάσεις που οι πολίτες κάνουν με τα πόδια προς τους σταθμούς ή η “βόλτα” με τα λεωφορεία μέσα στην κίνηση, αναγκάζει πολλούς να οδηγούν τα αυτοκίνητά τους, μολύνοντας περισσότερο το περιβάλλον.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί για να γεμίζει όσο το δυνατόν περισσότερες από αυτές τις “τρύπες”, σχηματίζοντας ένα σχήμα U — έχει ήδη αναφερθεί ως «Γραμμή U» — στα βόρεια της πόλης.
Θέτοντας 15 νέους σταθμούς σε λειτουργία το 2029-2030, η γραμμή θα περιλαμβάνει τελικά 35 σταθμούς, αυξάνοντας την εμβέλεια του μετρό κατά περισσότερο από το 1/3.
Ακόμη και αυτοί οι πρώτοι 15 σταθμοί θα κάνουν τη μεγάλη διαφορά, μεταφέροντας περίπου 340.000 επιβάτες και αφαιρώντας 53.000 αυτοκίνητα από το δρόμο κάθε μέρα, σύμφωνα με την Εταιρεία Μετρό Αθηνών Ελληνικό Μετρό.
Η νέα γραμμή θα μπορούσε επίσης να προσφέρει οφέλη και πάνω από το έδαφος, υποστηρίζει το δημοσίευμα.
Μετά από διαγωνισμό, επιλέχθηκαν σχέδια για τέσσερις νέες τοποθεσίες τον Νοέμβριο του 2023, αποκαλύπτοντας κομψές αλλά μίνιμαλ εισόδους στο δίκτυο που θα περιβάλλονται από κοινόχρηστους χώρους σκιασμένους με νεο-φυτευμένα δέντρα.
Εάν εκτελεστούν σωστά, αυτές οι νέες πλατείες του μετρό – και η αναδιαμόρφωση τριών υπαρχουσών πλατειών όπου θα βρίσκονται νέοι σταθμοί – θα μπορούσαν να δημιουργήσου τμήματα της πόλης πιο πράσινα και πιο φιλικά προς τους πεζούς, καθώς και να παρέχουν ταχύτερη πρόσβαση στην υπόλοιπη πόλη.
Το θέμα είναι, εξηγεί το δημοσίευμα, ότι κάποιοι φοβούνται ότι η κατασκευή του μετρό θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για τους υπάρχοντες δημόσιους χώρους.
Παρόλο που η Αθήνα δεν έχει μεγάλα πάρκα, έχει πολλές ζωντανές πλατείες με σκιές από δέντρα, τις οποίες το ζεστό κλίμα και ο τρόπος ζωής έχουν μετατρέψει σε συνηθισμένα υπαίθρια “σαλόνια”.
Κάποιοι φοβούνται ότι η “ταλαιπωρία” αυτών των σημείων, θα μπορούσε στην πραγματικότητα να τα αφήσει λιγότερο πράσινα.
Το δημοσίευμα υπενθυμίζει ότι τον Ιανουάριο, τα δικαστήρια σταμάτησαν τις εργασίες γύρω από το πάρκο Ριζάρη μέχρι να διεξαχθεί περισσότερη έρευνα σχετικά με την επίδραση που θα μπορούσε να έχει η κατασκευή του μετρό στην τριγωνική πράσινη γραμμή.
Εν τω μεταξύ, οι ντόπιοι κοντά στην κεντρική πολυτελή πλατεία Κολωνακίου – σημειώνει το δημοσίευμα – έχουν εξοργιστεί βλέποντας τα δέντρα να αφαιρούνται για να ξαναφυτεύονται αλλού.
Ωστόσο, αυτές οι ανησυχίες ωχριούν σε σύγκριση με τις εντάσεις στην κοντινή γειτονιά των Εξαρχείων.
Το δημοσίευμα του -, τονίζει ότι γνωστή από καιρό ως σπίτι για αναρχικούς και άλλους αντικομφορμιστές, καθώς και ως μέρος όπου οι αιτούντες άσυλο μπορούν να ζήσουν σχετικά ελεύθερα, η υποβαθμισμένη κεντρική πλατεία των Εξαρχείων είναι ο χώρος ενός επερχόμενου σταθμού που ορισμένοι ντόπιοι φοβούνται ότι θα τον μεταμορφώσει ριζικά.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η τοποθεσία – μία από τις πολλές πιθανές διαδρομές για τη νέα γραμμή – έχει επιλεγεί ειδικά για να πραγματοποιηθεί αυτή η αλλαγή, επιταχύνοντας μια διαδικασία gentrification (εξευγενισμού) που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.
Οι συγκρούσεις μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας για έργα στο μετρό των Εξαρχείων το 2022 έχουν εντείνει τον διχασμό, σημειώνει το δημοσίευμα, υποστηρίζοντας ότι η αλλαγή της κατάστασης για κάποιους θα είναι ωφέλιμη.
Πολλοί κάτοικοι αναμφίβολα, σημειώνει, θα χαρούν να περπατούν λιγότερο προς το μετρό — ειδικά άτομα με περιορισμένη κινητικότητα, που συχνά παλεύουν με το λοφώδες έδαφος της Αθήνας και τα ανώμαλα πεζοδρόμια.
Όμως τα Εξάρχεια αποτελούν τον πυρήνα ενός “πολέμου” εδώ και αρκετό καιρό, καθώς έχει χαρακτηριστεί ως τόπος “αταξίας”, καθώς, σύμφωνα με το δημοσίευμα, εκεί πραγματοποιήθηκαν μεγάλα επεισόδιά το 2008 μετά τη δολοφονία του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, που πυροβολήθηκε εν ψυχρώ από τον ειδικό φρουρό της Ελληνικής Αστυνομίας, Επαμεινώνδα Κορκονέα, στις 6 Δεκεμβρίου του 2008.