Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

Πώς αλλάζει την Αθήνα η Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων



Ριζικά θα αλλάξει η όψη σε ένα μεγάλο μέρος της δυτικής πλευράς του Δήμου Αθηναίων, μόλις ολοκληρωθεί η νέα, υπό κατασκευή Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων.

xaidarisimera.gr

Πρόκειται για το έργο κατασκευής τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου/ υπογειοποιημένου. Ο σιδηροδρομικός διάδρομος ξεκινάει από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες στην περιοχή Σεπολίων, όπου συναντά τον νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.

Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων

Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΙΝΤΡΑΚΑΤ-Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ από το 2018 με αρχικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ. Λόγω διάφορων καθυστερήσεων (αρχαιολογικές ερευνες – έλλειψη προσωπικού στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, μετατόπιση υποδομών κοινής ωφέλειας) αναμένεται να είναι έτοιμος στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026.

Σημειώνεται ότι η Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων συγκαταλεγόταν στα Ολυμπιακά έργα και έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2004, αλλά για διάφορους λόγους πήρε παράταση.

Με την πλήρη λειτουργία της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων θα σημάνει την πλήρη ανισοπεδοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών βόρεια του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας. Σε όλο το τμήμα μέχρι τον ΣΚΑ θα λειτουργεί τετραπλή γραμμή για να εξυπηρετεί ταυτόχρονα υπεραστικά και προαστιακά δρομολόγια.

Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή, που θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη επίγεια γραμμή, κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας σταδιακά – πρώτα ο Δυτικός διάδρομος και κατόπιν ο Ανατολικός.

Ο νέος σιδηροδρομικός διάδρομος θα είναι διπλής διατομής. Ο ανατολικός ημιδιάδρομος θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστιακών συρμών, ενώ ο δυτικός την κίνηση των υπεραστικών συρμών.

Το έργο θα συμβάλλει καθοριστικά στην αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, κυρίως λόγω της ουσιαστικής ενοποίησης του συνόλου της έκτασης της οδού που μέχρι σήμερα είναι διαχωρισμένη από το «φράγμα» του σιδηροδρόμου

Πράγματι, η Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων είναι ένα έργο με δύο σκέλη. Πέρα από το σιδηροδρομικό έργο στην επιφάνεια, εκεί όπου σήμερα βρίσκονται οι επιφανειακές γραμμές προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου γραμμικού πάρκου με ποδηλατόδρομο, χώρους αναψυχής κ.ά. Η προσθήκη πρασίνου εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και θα τους απαλλάξει από τον θόρυβο διέλευσης τρένων καθ` όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων

Η λειτουργία της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων θα συμβάλει στην αύξηση της οδικής και σιδηροδρομικής ασφάλειας, καθώς έχουν καταγραφεί ατυχήματα και δυστυχήματα με οχήματα και πεζούς.Με τη λειτουργία της σήραγγας θα επανασυνδεθεί οδικά ο αστικός ιστός και θα είναι ασφαλής η διέλευση πεζών και οχημάτων.

Παράλληλα, θα αναβαθμίσει και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Αυτό διότι ο τετραπλός διάδρομος θα προσφέρει την αναγκαία χωρητικότητα, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια.

Το αντικείμενο του έργου συνοπτικά

– Το τεχνικό υπογειοποίησης – τεχνικό Cover & Cut (top-down) αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο 2 φάσεις (Δυτικός – Ανατολικός Διάδρομος).
-Tα προσωρινά υδραυλικά έργα
-Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης–αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου & δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων)
-Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση –αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας.
-Τα κτίρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις).
-Η κατασκευή δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών.
-Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής.
-Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
-Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου.

Οι καθυστερήσεις

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νικόλαο Ταχιάο, το πρόβλημα των καθυστερήσεων στην Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων έγκειται στο ότι “μελετήθηκε ως έργο απολύτως εξαρτώμενο από την σύμπραξη και άλλων, τρίτων φορέων”.

Συγκεκριμένα, είπε ότι «υπάρχει το θέμα της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Πρέπει να γίνουν ανασκαφές στο έργο. Το πρόβλημα που υπάρχει στις ανασκαφές, είναι ότι η πρόσληψη του προσωπικού το οποίο χρειάζεται για να εξυπηρετήσει τις τομές που γίνονται, γίνεται με διαδικασίες ΑΣΕΠ, κατά συνέπεια υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση.».

Πρόσθεσε επίσης, ότι «υπάρχουν πολλά ζητήματα που αφορούν τις μετακινήσεις δικτύων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας. Είναι εργασίες που δεν εκτελούνται από τον ανάδοχο κατασκευής, αλλά από τους εργολάβους των φορέων των αντίστοιχων δικτύων. Μιλάμε για την ΕΔΑ (φυσικό αέριο) και την ΕΥΔΑΠ, η οποία δείχνει όντως μία καθυστέρηση στην πρόοδο των σχετικών εργασιών» είπε ο κ. Ταχιάος.

“Έτσι όπως εκτελείται το έργο, για να μπορεί να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα της γραμμής, ο μεν δυτικός διάδρομος υπολογίζουμε ότι θα έχει τελειώσει στο πρώτο εξάμηνο του 2025, που είναι καθυστέρηση όντως, μία σημαντική καθυστέρηση για το έργο, και θα ακολουθήσει ο ανατολικός”, συμπλήρωσε.

Για τη χρηματοδότηση του έργου “Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων” ο υφυπουργός είπε ότι αυτή προέρχεται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF (Connecting Europe Facilities), «άσχετα από το χρονοδιάγραμμα, το υποβληθέν, του έργου, και τις σχετικές παρατάσεις οι οποίες θα υπάρξουν». Επισήμανε μάλιστα, ότι «οι σχετικές χρηματοδοτήσεις θα υπάρχουν μέχρι το τέλος του 2024. Στη συνέχεια, το έργο θα χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων και δυστυχώς αυτές οι καθυστερήσεις μας οδήγησαν στο ότι θα χρειαστεί να αντλήσουμε πόρους και από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παρόλα αυτά, είναι απόλυτος εγγυημένο ότι (το έργο) θα γίνει, και, σε κάθε περίπτωση, δεν υπάρχουν τεχνικά ή άλλα προβλήματα που κωλύουν την πρόοδο του συγκεκριμένου έργου».

sidirodromikanea.blogspot.com