-Προς το παρόν θα παραμείνει όνειρο η σιδηροδρομική σύνδεση με Καλαμπάκα
- Η Ελλάδα άφησε να χαθούν τα Ευρωπαϊκά κονδύλια που είχαν εγκριθεί για την εκπόνηση των οριστικών μελετών του έργου
Μία μεγάλη ευκαιρία χάθηκε προκειμένου η Ήπειρος να δει το... πολυπόθητο τρένο που διεκδικεί εδώ και δεκαετίες να μπαίνει σε ράγες, με την απένταξη από ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα των οριστικών μελετών του έργου.
proinoslogos.gr
Τα οφέλη της σιδηροδρομικής σύνδεσης της περιοχής μας με την Καλαμπάκα και κατ’ επέκταση με την Ανατολική Ελλάδα θα ήταν πολλαπλά, τόσο στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών όσο και στον τουριστικό. Παρόλα αυτά, οι αναποτελεσματικοί χειρισμοί ή η απροθυμία των υπουργείων Υποδομών και Οικονομίας να την προωθήσουν, οδήγησαν στο να χαθεί η δυνατότητα να γίνει ένα πρώτο αλλά ιδιαίτερα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση υλοποίησης του έργου. Όπως προκύπτει από απάντηση του Υπ. Οικονομίας σε σχετική ερώτηση του Κυριάκου Βελόπουλου, οι πόροι που αντιστοιχούν στην Ε.Ε. για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών είχαν εγκριθεί αρχικά, όμως, καθώς η χώρα μας δεν ανταποκρίθηκε στη δική της υποχρέωση για το οικονομικό μερίδιο που της αναλογεί, η δράση τελικά απεντάχθηκε!
Στην ίδια απάντηση σημειώνεται πάντως πως υπάρχει δυνατότητα επανένταξης των μελετών για το τρένο προς χρηματοδότηση, όμως με τη τακτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση στο συγκεκριμένο θέμα οι Ηπειρώτες δεν θα πρέπει να διατηρούν πολλές ελπίδες.
Πολλαπλά τα οφέλη
Μία σιδηροδρομική γραμμή που από το λιμάνι Ηγουμενίτσας θα κατέληγε μέσω Καλαμπάκας σ’ εκείνο του Βόλου, είναι σαφές πως θα δημιουργούσε εντελώς νέες συνθήκες για τις εμπορευματικές μεταφορές στη χώρα μας, καθώς θα λάμβανε σάρκα και οστά η άμεση σύνδεση του Ιόνιου με το Αιγαίο πέλαγος και κατ’ επέκταση και με το λιμάνι του Πειραιά. Σημαντικά φυσικά θα ήταν τα οφέλη για την Ήπειρο από την παρουσία του τρένου, το οποίο θα εξυπηρετούσε και σκοπούς τουριστικούς, αφού θα είχε παράλληλα και επιβατική χρήση.
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί και πάλι ότι η σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα – Γιάννενα - Ηγουμενίτσα είναι ενταγμένη στο core σιδηροδρομικό δίκτυο ΤΕΝ-Τ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι αναπόσπαστο τμήμα του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Orient/East Med που ξεκινάει από τα βόρεια λιμάνια της Γερμανίας και καταλήγει μέσω της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει πως πρόκειται για ένα έργο Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Υπάρχει μηχανισμός
Τον μηχανισμό με τίτλο «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility) υποδεικνύει το υπουργείο Οικονομίας στην απάντησή του προς τον Πρόεδρο της «Ελληνικής Λύσης» ως βασικό μέσο χρηματοδότησης της Ε.Ε. για την προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας μέσω στοχοθετημένων χρηματοδοτήσεων σε έργα υποδομής σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Μέσω αυτού υποστηρίζεται, όπως επισημαίνει, η ανάπτυξη δικτύων υψηλών επιδόσεων, βιώσιμων και αποτελεσματικά διασυνδεδεμένων στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας και των ψηφιακών υπηρεσιών, όπως, για παράδειγμα, τα σιδηροδρομικά έργα.
Απεντάχθηκαν…
Το υπουργείο επιβεβαιώνει πως «στο πλαίσιο σχετικής πρόσκλησης του τομέα Μεταφορών του μηχανισμού το έτος 2020, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση και υπογράφηκε (Νοέμβριος 2021) η σχετική σύμβαση επιχορήγησης (grant agreement) της δράσης με τίτλο «Τελικές Μελέτες για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής “Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα”» και κωδικό 2020-EL-TMC-0080-S».
Η συγκεκριμένη δράση είχε επιλέξιμο προϋπολογισμό ύψους 15.5 εκατ. ευρώ με ανώτατο ποσό αναλογούσας κοινοτικής συγχρηματοδότησης 7.75 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 7,5 εκατ. θα έπρεπε να καταβληθούν από το Ελληνικό Κράτος. Η δράση περιλάμβανε τέσσερις επιμέρους μελέτες όσα και τα τμήματα της σχεδιαζόμενης σιδηροδρομικής γραμμής, όμως, σύμφωνα με την ίδια απάντηση, αυτή απεντάχθηκε στην παρούσα φάση, από το πρόγραμμα CEF της περιόδου 2014-20.
Αρμόδιο το Υποδομών
Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών καταλήγει σημειώνοντας πως «η δράση μπορεί να επανυποβληθεί προς χρηματοδότηση στην τρέχουσα πρόσκληση του τομέα Μεταφορών, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/01/2024 ή σε άλλη μελλοντική πρόσκληση όταν ο φορέας πολιτικής κρίνει ότι πληρούνται τα κριτήρια ωριμότητας».
Παραπέμπει δε για περισσότερα στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και τους εποπτευόμενοι φορείς του. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, αυτοί είναι «επιφορτισμένοι με τον σχεδιασμό και την εκτέλεση σιδηροδρομικών μελετών και έργων και αρμόδιοι για περισσότερες πληροφορίες σχετικές με την μη υλοποίηση της παραπάνω δράσης».
sidirodromikanea.blogspot.com