Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Σταϊκούρας: Ηλεκτροκίνηση, Μετρό και νέα λεωφορεία αλλάζουν την Ελλάδα - Σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη



Η ανθεκτικότητα των μεταφορών, η προώθηση των «πράσινων» μετακινήσεων και η υλοποίηση των έργων που αφορούν στο Μετρό ήταν οι βασικοί άξονες στην ομιλία του κ. Χρήστου Σταϊκούρα για τη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και λιγότερου ρυπογόνου συστήματος μετακινήσεων.

Στις δράσεις που υλοποιούνται στη χώρα μας προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων, και να δημιουργηθεί ένα ασφαλές, οικονομικά προσιτό και ευφυές σύστημα μετακινήσεων αναφέρθηκε, κατά την ομιλία του, σήμερα, στο 1ο Συνέδριο «Energy Save», στο πλαίσιο της έκθεσης «Αυτοκίνηση – Electromobility 2023».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέπτυξε τους τρεις πυλώνες στους οποίους αναπτύσσονται οι σχετικές δράσεις και αφορούν: στις βιώσιμες μεταφορές, με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την επένδυση στα μέσα μεταφοράς σταθερής τροχιάς, στην εισαγωγή ευφυών συστημάτων μεταφορών που προάγουν την έξυπνη κινητικότητα και μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και το κόστος των μετακινήσεων, καθώς και στην ανθεκτικότητα των υποδομών, οι οποίες αφορούν στις υπηρεσίες μεταφορών.

Ηλεκτροκίνηση

Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, ανέφερε ότι σε ευρωπαϊκό πλαίσιο έχουν τεθεί ορόσημα.
Έως το 2030, τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, ενώ έως το 2050, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά, τα λεωφορεία καθώς και τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών. Επίσης, έως το 2030, η σιδηροδρομική κυκλοφορία υψηλής ταχύτητας χρειάζεται να διπλασιαστεί σε όλη την Ευρώπη, ενώ, έως το 2035, μεγάλα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να είναι διαθέσιμα στην αγορά.

Πρόσθεσε δε ότι πρέπει να δημιουργηθούν συναφείς υποδόμες, όπως η εγκατάσταση 3 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης, έως το 2030, πανευρωπαϊκά.
Εξήγησε ότι το ποσοστό των ταξινομήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων κυμαίνεται πλέον στο 10%, από 0,4% το 2019, ως αποτέλεσμα και της πολιτικής κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η οποία και θα συνεχιστεί.


Ήδη αιτήθηκαν 2.629 πολίτες για υπαγωγή στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει πλέον την ευθύνη προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ενώ, ως τώρα έχουν υποβληθεί 19.000 αιτήσεις για το β’ κύκλο, και έχουν εγκριθεί 11.175 από αυτές. Εκτιμάται ότι ως το τέλος Οκτωβρίου θα εξεταστούν άλλες 5.000 αιτήσεις. Μάλιστα, σχεδόν 3 στις 4 αιτήσεις αφορούν δίκυκλα, τρίκυκλα, μικρά αυτοκίνητα και ποδήλατα, στοιχείο που αποτυπώνει και τη στροφή της αγοράς προς τη μικρο-κινητικότητα.

Μετρό και νέα λεωφορεία

Παράλληλα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πεδίο ευθύνης του, πρωτοστατεί στην προσπάθεια μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με επενδύσεις στην ανάπτυξη «πράσινων» μέσων σταθερής τροχιάς, κατασκευάζοντας εμβληματικά έργα – όπως είναι το Μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και με την προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και άλλων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ενισχύοντας και εκσυγχρονίζοντας το στόλο των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Η κυκλοφορία των πρώτων 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων προβλέπεται την άνοιξη του 2024, και αναμένεται θα δώσει το έναυσμα της μετάβασης σε ένα αστικό σύστημα μεταφορών λιγότερο ρυπογόνο, αλλά και περισσότερο φιλικό προς τους χρήστες. Στην ίδια κατεύθυνση, υλοποιείται η ψηφιοποίηση του συνόλου των διαδικασιών στις υπηρεσίες μεταφορών, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση ευφυών τεχνολογικών συστημάτων, που προάγουν την έξυπνη κινητικότητα, η οποία αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα της στρατηγικής μας για βιώσιμες μεταφορές. Τα άμεσα οφέλη των καινοτόμων εφαρμογών είναι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, η εξοικονόμηση διοικητικού κόστους, αλλά και η μείωση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης, καθώς η εισαγωγή των ευφυών συστημάτων μεταφορών και των ηλεκτρονικών διαδικασιών συνεπάγεται χιλιάδες λιγότερες μετακινήσεις φυσικών προσώπων και οχημάτων.

Ανθεκτικότητα των μεταφορών

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στον τρίτο πυλώνα, στη σημασία της ανθεκτικότητας των μεταφορών που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις υποδομές. Στην ευρωπαϊκή δέσμευση για την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) έως το 2030, ο σιδηρόδρομος κατέχει δεσπόζουσα θέση. Δυστυχώς, οι ζημιές που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία είναι εκτεταμένες. Είμαστε αποφασισμένοι, και έχουμε βρει τους πόρους, ώστε να αποκαταστήσουμε, το συντομότερο δυνατόν, την εύρυθμη λειτουργία του.

Όπως επισήμανε, «παράλληλα, ενεργούμε στην κατεύθυνση συμμετοχής της Ελλάδας στους νέους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, όπως είναι αυτός που συνδέει «Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος», προωθούμε το έργο της ανάπτυξης της σιδηροδρομικής σύνδεσης «Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε», και συμμετέχουμε στις συζητήσεις για τη συμμετοχή της χώρας μας στις εναλλακτικές οδούς εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών.

Συνοψίζοντας, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών, συνέπεια της κλιματικής αλλαγής και της πράσινης μετάβασης, απαιτούν την υιοθέτηση και υλοποίηση μιας συνεκτικής πολιτικής, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, για δύο θεμελιώδεις λόγους:

Πρώτον, γιατί η επένδυση στις βιώσιμες μορφές κινητικότητας πρέπει να προστατευθεί και δεύτερον, γιατί η προσπάθεια της αποκατάστασης των επιπτώσεων από τις φυσικές καταστροφές θα μένει ατελέσφορη αν δεν εκτιμήσουμε σωστά τον συντελεστή της ανθεκτικότητας των υποδομών μας. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σταθερό προσανατολισμό στον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών, με βασικά κριτήρια την οικονομική αποτελεσματικότητα, την κοινωνική ανταποδοτικότητα και την περιβαλλοντική ευαισθησία.

Εργαζόμαστε, με συνέπεια και αποφασιστικότητα, για βιώσιμες, έξυπνες και ανθεκτικές υποδομές και μεταφορές. Και είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε».

carandmotor.gr
sidirodromikanea.blogspot.com