Ο Ερντογάν είπε ότι «δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία», προσθέτοντας ότι «η καταλληλότερη οδός για το εμπόριο από την ανατολή προς τη δύση πρέπει να περνά από την Τουρκία».
Ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τόνισε τη Δευτέρα την ισχυρή δέσμευση για το τεράστιο περιφερειακό έργο υποδομής και μεταφορών που συνδέει το νότιο Ιράκ με την Τουρκία και είπε ότι οι συνομιλίες με τις πλευρές της σχεδιαζόμενης πρωτοβουλίας θα πραγματοποιηθούν γρήγορα.
«Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών μας θα συμμετάσχει ταχέως σε συζητήσεις με τους αρμόδιους ομολόγους για να φέρει εις πέρας αυτό το έργο», είπε ο Ερντογάν σε δημοσιογράφους κατά την πτήση της επιστροφής μετά από μια επίσκεψη στον εκκλάβα του Αζερμπαϊτζάν, Ναχτσιβάν.
Ως σύνδεσμος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ο Δρόμος Ανάπτυξης 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων στοχεύει να συνδέσει το Grand Faw Port, ένα σημαντικό λιμάνι εμπορευμάτων στον πλούσιο σε πετρέλαιο νότο του Ιράκ, με τα σύνορα με την Τουρκία και στη συνέχεια με την Ευρώπη, μέσω ενός δικτύου σιδηροδρόμων και αυτοκινητόδρομοι.
Η διαδρομή που αποκαλύφθηκε στα τέλη Μαΐου, θα διευκολύνει τη μετακίνηση ενεργειακών πόρων, αγαθών και επιβατών από τον Κόλπο στην Ευρώπη μέσω του λιμανιού Grand Faw στην επαρχία της Βασόρας.
«Το έργο του Δρόμου Ανάπτυξης είναι μια ολοκληρωμένη πρωτοβουλία που περιλαμβάνει τις χώρες του Περσικού Κόλπου, το Ιράκ και την Τουρκία», είπε ο Ερντογάν, τονίζοντας ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) για την πρωτοβουλία.
«Ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (Σέιχ) Μοχάμεντ Μπιν Ζάιντ (Αλ Ναχιάν) έχει δείξει ισχυρή δέσμευση σε αυτό το έργο», είπε. «Μάλιστα, στην πιο πρόσφατη συνάντησή μας, πρότεινε να ολοκληρωθούν οι προετοιμασίες για αυτό το έργο εντός «60 ημερών» αφού το γράψει».
Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν είπε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικές διαπραγματεύσεις με το Ιράκ, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σχετικά με το έργο που θα σφυρηλατηθεί «μέσα στους επόμενους μήνες».
Το προγραμματισμένο έργο θα περιλαμβάνει την κατασκευή περίπου 1.200 χιλιομέτρων (περίπου 745 μίλια) σιδηροδρόμων και αυτοκινητοδρόμων.
Οραματίζεται τρένα υψηλής ταχύτητας που μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες με ταχύτητα έως και 300 χιλιόμετρα (186,41 μίλια) την ώρα, συνδέσεις με τοπικούς βιομηχανικούς κόμβους και ένα ενεργειακό στοιχείο που θα μπορούσε να περιλαμβάνει αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Ο Ερντογάν αναφέρθηκε επίσης στον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης , που σκιαγραφήθηκε στην ετήσια σύνοδο κορυφής της G-20 των κορυφαίων οικονομιών του κόσμου στο Νέο Δελχί νωρίτερα αυτό το μήνα.
Με την υποστήριξη των ΗΠΑ, το έργο θα περιλαμβάνει την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οραματίζεται την κατασκευή ενός σιδηροδρομικού και ναυτιλιακού διαδρόμου, με στόχο την τόνωση του εμπορίου, την παροχή ενεργειακών πόρων και τη βελτίωση της ψηφιακής συνδεσιμότητας.
Η Άγκυρα απώθησε την πρωτοβουλία που θα παρακάμπτει την Τουρκία.
Μετά το G-20, ο Ερντογάν είπε ότι «δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία», προσθέτοντας ότι «η καταλληλότερη οδός για το εμπόριο από την ανατολή προς τη δύση πρέπει να περνά από την Τουρκία».
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ιαπωνία, η Ινδία και η Κίνα έχουν τις δικές τους προσεγγίσεις στο έργο», είπε την Τρίτη. Γι' αυτό, πρόσθεσε, η θέση της Τουρκίας «είναι υψίστης σημασίας».
«Ενώ κάποιοι επιδιώκουν να προκαλέσουν διαφωνίες, η εστίασή μας είναι να βρούμε λύσεις σε τέτοιες συγκρούσεις», τόνισε ο Ερντογάν. «Το έργο του Δρόμου Ανάπτυξης είναι έτοιμο να εξαλείψει όλες τις σκοτεινές δυνάμεις που είναι εδραιωμένες σε αυτή την περιοχή και, ελπίζουμε, να σηματοδοτήσει το πρώτο βήμα στην ανάπτυξη προς τη φώτιση».
«Έχει τεράστια σημασία και η Τουρκία βρίσκεται στην καρδιά του. Ελπίζουμε σε ένα θετικό αποτέλεσμα».
dailysabah.com
sidirodromikanea.blogspot.com