Πέμπτη 17 Αυγούστου 2023

Η Hellenic Train προειδοποιεί ξανά


Αμεσος κίνδυνος για κατάργηση δρομολογίων, κυρίως στον προαστιακό της Αττικής, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα και συνεχιστεί η ταχύτατη φθορά συγκεκριμένων αμαξοστοιχιών
 ● Κάποια τρένα έχουν ήδη αποσυρθεί για επισκευή, πολλά άλλα βρίσκονται σε οριακή κατάσταση.

Άρης Χατζηγεωργίου

Tρίτο «καμπανάκι» από τη Hellenic Train για το πρόβλημα της ταχείας φθοράς των τροχών σε συγκεκριμένους τύπους αμαξοστοιχιών, που απειλεί να οδηγήσει σε κατάργηση σιδηροδρομικά δρομολόγια, κυρίως στον προαστιακό της Αττικής.

Η ιταλική εταιρεία που εκτελεί τα δρομολόγια και διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό απευθύνει τρίτη επιστολή προς τον ΟΣΕ, ως αρμόδιο για τη συντήρηση του δικτύου, και του τονίζει ότι το πρόβλημα της φθοράς στους τροχούς εντείνεται «χωρίς μέχρι σήμερα να έχετε προβεί στις αναγκαίες και επιβαλλόμενες ενέργειες». Μάλιστα, η επιστολή αυτή κοινοποιείται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και στη ΓΑΙΑΟΣΕ, από την οποία η Hellenic Train μισθώνει το τροχαίο υλικό.

Μόλις την περασμένη Παρασκευή η «Εφ.Συν.» αναδείκνυε ξανά τα σοβαρά προβλήματα που πλήττουν τον σιδηρόδρομο

Η «Εφ.Συν.» είχε αναδείξει το πρόβλημα με βασικό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα την περασμένη Παρασκευή 11 Αυγούστου («Κινδυνεύει να μείνει χωρίς τρένα ο ΟΣΕ»). Αφορμή για το δημοσίευμα εκείνο ήταν η επιστολή που είχε στείλει η Hellenic Train τον περασμένο Ιούλιο, ενώ είχε προηγηθεί αντίστοιχη προειδοποίηση και τον Απρίλιο.

Σε εκείνη την επιστολή τονιζόταν ο κίνδυνος να καταργηθούν κάποια από τα ήδη μειωμένα –σε σχέση με το διάστημα πριν το δυστύχημα των Τεμπών– δρομολόγια, την ώρα που η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι κάνει τα πάντα για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Πάντως, δεν προέκυψε κάποια επίσημη απάντηση ούτε από την κυβέρνηση ούτε από τη διοίκηση του ΟΣΕ, κύκλοι της οποίας αναφέρουν ότι για το πρόβλημα της φθοράς των τροχών δεν ευθύνεται η κακή συντήρηση και λίπανση των σιδηροτροχιών στα σημεία όπου απαιτείται (π.χ. κλειστές καμπύλες).

Η τρίτη επιστολή της Hellenic Train φέρει ημερομηνία τη 10η Αυγούστου 2023 και περιλαμβάνει μια αναλυτικότερη περιγραφή της κατάστασης:

■ Ανάμεσα στις 23 δηζελοηλεκτράμαξες τύπου Adtranz, οι δύο έχουν αποσυρθεί για αντικατάσταση τροχών, ενώ άλλες επτά «είναι σε οριακή κατάσταση», καθώς η διάμετρος των τροχών έχει μειωθεί μετά τις συνεχείς τορνεύσεις.

■ Στους 13 συρμούς Railbus (χρησιμοποιούνται στις διαδρομές του Προαστιακού Πειραιάς - Ρέντης, Ρέντης - Αίγιο, Ρέντης - Κάντζα) επικρατεί αντίστοιχη κατάσταση. Σε δύο συρμούς έχουν αντικατασταθεί οι τροχοί αλλά θα πρέπει να αποσυρθούν ακόμη 6 συρμοί διότι οι τροχοί είναι κάτω από τα όρια για να γίνει νέα τόρνευση με δεδομένη τη «ραγδαιότητα του προβλήματος».

■ Μεταξύ των 12 συρμών τύπου Desiro, ο ένας βρίσκεται για αλλαγή τροχών και συντήρηση στο Εργοστάσιο Θεσσαλονίκης ενώ άλλοι δύο μεταφέρθηκαν και κυκλοφορούν στο δίκτυο της Βορείου Ελλάδος που δεν προκαλεί τόσο έντονες φθορές. Σε έναν από αυτούς τους δύο συρμούς είχε γίνει αλλαγή τροχών τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά διαπιστώθηκε ότι χρειάζονται και πάλι αντικατάσταση, αν και είχε διανύσει μόλις 185.000 χιλιόμετρα (κανονικά αντέχουν για δεκαπλάσια απόσταση) κινούμενο στη διαδρομή της Χαλκίδας. Με δεδομένη την κίνηση του συρμού στη συγκεκριμένη διαδρομή, πιθανολογείται ότι οι μεγαλύτερες φθορές προκαλούνται κυρίως στο τμήμα μεταξύ Αχαρνών (ΣΚΑ) και Οινόης, καθώς αυτό είναι κοινό για τις διαδρομές προς Χαλκίδα και προς Θεσσαλονίκη.

Η Hellenic Train επισημαίνει για μία ακόμη φορά ότι τα προβλήματα με την αυξανόμενη φθορά των τροχών έχουν εμφανιστεί από τον περασμένο Απρίλιο, όταν ξεκίνησαν και πάλι τα δρομολόγια μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Η εταιρεία αποδίδει το πρόβλημα σε ελλιπή λίπανση των σιδηροτροχιών στα προβληματικά τμήματα του δικτύου και ζητά να ανατεθεί κατεπειγόντως σε ανάδοχο η συντήρηση και ο ανεφοδιασμός των σταθερών λιπαντήρων.

Ζητά, επίσης, να ανατεθεί σε εξειδικευμένη εταιρεία ή επιστημονικό φορέα η εξέταση της γραμμής ώστε να υποβληθούν προτάσεις για τη συχνότητα της λίπανσης, τη συντήρηση των γρασαδόρων ή και την εγκατάσταση νέων, ενώ επικαλούνται και προτάσεις που είχε καταθέσει παλαιότερα ο καθηγητής Χρήστος Πυργίδης σε μελέτη που του είχε αναθέσει ο ΟΣΕ για όλες τις προβληματικές μικρής ακτίνας καμπύλες. Υπενθυμίζεται ότι ο καθηγητής Πυργίδης ήταν ένα από τα τρία μέλη της ad hoc επιτροπής που όρισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης για να συντάξει προεκλογικά ένα πόρισμα για τα αίτια της μετωπικής σύγκρουσης στα Τέμπη.

Κλείνοντας, η επιστολή που υπογράφεται από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο, καταφέρεται εναντίον του ΟΣΕ λέγοντας ότι η γενίκευση του φαινομένου της ραγδαίας φθοράς των τροχών «οδηγεί σε ανυπολόγιστες συνέπειες και πιθανά θα επιφέρει διακοπή της κυκλοφορίας συρμών, διότι τα οχήματα αποσύρονται μαζικά, ενώ θα επανέρχονται με ρυθμό ένα προς σε ένα σε διαστήματα εβδομάδων/μηνών, ακόμη και αν χρησιμοποιηθεί το σύνολο του τεχνικού προσωπικού της εταιρείας, αφού οι εργασίες και ο εξοπλισμός είναι εξειδικευμένος και απαιτεί άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό».

efsyn.gr
sidirodromikanea.blogspot.com