Πέμπτη 24 Αυγούστου 2023

Γιατί είναι τόσο σημαντική η σιδηροδρομική σήραγγα βάσης Gotthard;


 
Η ανατολική σήραγγα της σήραγγας βάσης Gotthard, η οποία άνοιξε ξανά εν μέρει την Τετάρτη 

Αφού ένας σπασμένος τροχός τρένου έπληξε σοβαρά την ευρωπαϊκή εμπορευματική κυκλοφορία που διέρχεται από την Ελβετία, εξηγούμε την ιστορική, εμπορική και πολιτική σημασία της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής σήραγγας στον κόσμο.

Γράφει ο Τόμας Στέφενς

Τι είναι η σήραγγα βάσης Gotthard;

Σήραγγα Βάσης Gotthard της Ελβετίας Εξωτερικός σύνδεσμος είναι η μεγαλύτερη (και βαθύτερη) σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο. Άνοιξε το 2016 μετά από 17 χρόνια κατασκευής και αποτελείται από δύο σήραγγες μονής τροχιάς 57,1 χιλιομέτρων για εμπορευματικά τρένα και επιβατικά τρένα που συνδέουν το Erstfeld στο καντόνι Uri με το Bodio στο καντόνι Ticino.

Μην το μπερδεύετε με τη σήραγγα Gotthard (μια σιδηροδρομική σήραγγα μήκους 15 χιλιομέτρων που άνοιξε το 1882) ή τη σήραγγα Gotthard Road (16,9 χιλιόμετρα, που άνοιξε το 1980, φημισμένη για τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση). Ή Gotthard, ένα από τα πιο επιτυχημένα ροκ συγκροτήματα της Ελβετίας.

Γιατί το Gotthard Base Tunnel έγινε πρωτοσέλιδο πρόσφατα;

Στις 10 Αυγούστου ένα εμπορευματικό τρένο βγήκε από τις ράγες , προκαλώντας το προσωρινό κλείσιμο και των δύο τούνελ.

Κανείς δεν τραυματίστηκε από τον εκτροχιασμό, που πιστεύεται ότι προκλήθηκε από σπασμένο τροχό, αλλά η ζημιά ήταν σημαντική: τα περισσότερα από τα 16 βαγόνια που βγήκαν από τις γραμμές εξακολουθούν να είναι κολλημένα στη σήραγγα. Επιπλέον, το τρένο μετέφερε σημαντική ποσότητα κρασιού, η οποία πλημμύρισε εν μέρει τις γραμμές. Ωστόσο, η Ελβετική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Σιδηροδρόμων δήλωσε ότι δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροής του κρασιού στα ελβετικά ύδατα.

«Φαίνεται ότι η έκταση της ζημιάς είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή που δείχνουν οι πρώτες εκτιμήσεις. Συνολικά, περίπου οκτώ χιλιόμετρα τροχιάς και 20.000 τσιμεντένιες σιδηροδρομικές συνδέσεις θα πρέπει να αντικατασταθούν», ανέφερε η Ομοσπονδιακή Σιδηροδρόμων. «Οι εργασίες αποκατάστασης θα πρέπει να συνεχιστούν μέχρι το τέλος του 2023».

Την Τετάρτη, ωστόσο, η ανατολική σήραγγα - ο σωλήνας που δεν επηρεάστηκε από τον εκτροχιασμό - άνοιξε εκ νέου εν μέρει για περίπου 100 εμπορευματικά τρένα την ημέρα (η διαδρομή μπορεί να διακινήσει έως και 260 εμπορευματικά και 65 επιβατικά τρένα την ημέρα, με ταχύτητα έως και 250 χλμ/ώρα).

Τα επιβατικά τρένα θα συνεχίσουν να εκτρέπονται μέσω της πιο αργής πανοραμικής ορεινής διαδρομής, αλλά από την Πέμπτη θα μπορούν να κινούνται περισσότερα τρένα στο μέγιστο μήκος, που σημαίνει ότι θα υπάρχουν περισσότερες θέσεις.

Δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές;

Περίπου 20 επιπλέον τρένα εμπορευμάτων την ημέρα κυκλοφορούσαν στον άξονα Lötschberg-Simplon. Οι Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι ανέφεραν ότι δεν είχαν παρατηρήσει καμία μετακίνηση επιβατών στον άξονα Lötschberg-Simplon.

Ωστόσο, ο υπουργός Μεταφορών Albert Rösti είπε ότι ο εκτροχιασμός «δείχνει την ευαισθησία του συστήματος και τη σημασία της ανθεκτικότητάς του». Μιλώντας στο ελβετικό δημόσιο ραδιόφωνο, SRF, στις 18 Αυγούστου, είπε: «Οι εναλλακτικές λύσεις μέσω της ορεινής διαδρομής Lötschberg και Gotthard είναι επομένως απαραίτητες. Το γεγονός ότι η λεγόμενη πανοραμική διαδρομή στο Gotthard δεν ήταν ναφθαλίνη για λόγους κόστους είναι μια τύχη».
 
Kai Reusser / swissinfo.ch

Γιατί όμως όλοι οι διεθνείς τίτλοι;

Η σήραγγα βάσης Gotthard είναι μια κρίσιμη οδός για εμπορεύματα και φορτία, ιδιαίτερα μεταξύ της Γερμανίας στα βόρεια και της Ιταλίας στα νότια. Πέρυσι, περισσότερα από τα δύο τρίτα της σιδηροδρομικής εμπορευματικής κίνησης μέσω των Άλπεων διήλθαν από τη σήραγγα, σύμφωνα με την ελβετική κυβέρνηση.

Είναι το «κόσμημα στο στέμμα» του New Rail Link μέσω των Άλπεων Εξωτερικός σύνδεσμος(NRLA), το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που έχει αναλάβει ποτέ η Ελβετία, εξηγεί η κυβέρνησηΕξωτερικός σύνδεσμος. Το NRLA περιλαμβάνει τη σήραγγα βάσης Gotthard, τη βασική σήραγγα Lötschberg (34,6 km) και τη βασική σήραγγα Ceneri (15,4 km).

«Με το άνοιγμα της σήραγγας Ceneri το 2020 , η Ελβετία ολοκλήρωσε το τελευταίο βασικό στοιχείο του σιδηροδρομικού εμπορευματικού διαδρόμου που εκτείνεται από το Ρότερνταμ έως τη Γένοβα», δήλωσε η κυβέρνηση. Η σύνδεση βορρά-νότου μήκους 2.500 χιλιομέτρων συνδέει πολλές από τις αναπτυσσόμενες οικονομικές περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των κόμβων του Ρότερνταμ, του Άμστερνταμ, της Αμβέρσας, του Ντούισμπουργκ, της Κολωνίας, της Φρανκφούρτης, του Μάνχαϊμ, της Βασιλείας, της Ζυρίχης, του Μιλάνου και της Γένοβας.

Η Ελβετία εκτός ΕΕ έχει επενδύσει περίπου 22,8 δισεκατομμύρια CHF (25,9 δισεκατομμύρια δολάρια) στην κατασκευή του NRLA. «Η Ελβετία συμβάλλει έτσι σημαντικά στην ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών και εργάζεται για να φέρει την Ευρώπη πιο κοντά», επεσήμανε η κυβέρνηση.

swissinfo.ch
sidirodromikanea.blogspot.com