Μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές στον σταθμό του Μετρό και στο διαμορφωμένο αρχαιολογικό πάρκο
Άρχισε η τοποθέτηση των περιμετρικών πυλώνων στους οποίους θα στηριχθεί το μόνιμο στέγαστρο που θα προφυλάσσει, δίχως να κρύβει, τις σημαντικές αρχαιότητες που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία», του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Οι εργασίες κυριολεκτικά «πηγαίνουν με χίλια», ώστε ο σταθμός να είναι έτοιμος ως τις 6-7 Σεπτεμβρίου ή ακόμη και συντομότερα, πριν την έναρξη της ΔΕΘ και την έλευση του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.
Το φωτογραφικό υλικό που εξασφάλισε το makthes.gr, δείχνει την πορεία των εργασιών, με λήψεις που έγιναν από το επίπεδο του δρόμου, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι προχωράει και το ντύσιμο του σταθμού με την τοποθέτηση των πολύ ιδιαίτερων μαύρων γρανιτοπλακών, που παραγγέλθηκαν ειδικά για τους δύο σταθμού του κέντρου με τις σημαντικές αρχαιότητες, δηλαδή των σταθμών «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου», προκειμένου να αναδειχθούν ακόμη περισσότερο τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα.
Βόλτα πάνω από τα αρχαία
Σε αυτή την τελικά φάση ολοκλήρωσης της «Αγίας Σοφίας», τοποθετείται το σκέπαστρο πάνω από τις αρχαιότητες και η μεταλλική πεζογέφυρα, που ξεκινάει από την βόρεια πρόσβαση του σταθμού, προς την πλευρά της οδού Αγίας Σοφίας και η οποία περνάει πάνω από το χώρο με τις αρχαιότητες, για να καταλήξει στην πλευρά της οδού Πλάτωνος.
Επίσης, προχωράει η διαμόρφωση της Πλατείας Μακεδονομάχων, η οποία βρίσκεται ακριβώς βόρεια του σταθμού, μία Πλατεία που για πολλά χρόνια ήταν απροσπέλαστη για το κοινό επειδή αποτελούσε μέρος της εργοταξιακής κατάληψης. Πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, η διαμόρφωση της Πλατείας θα έχει ολοκληρωθεί στο επόμενο 15νθημερο και ως τις 6-7 Σεπτεμβρίου, ενώ η παιδική χαρά και οι προτομές των Μακεδονομάχων θα επανατοποθετηθούν μετά , αλλά σε σύντομο χρόνο.
Μάθημα πατριδογνωσίας και πόλος έλξης τουριστών
Αναμφίβολα, η ολοκλήρωση του σταθμού «Αγία Σοφία», θα λειτουργήσει ως ένας ακόμη πόλος μεγάλου ενδιαφέροντος για τους επισκέπτες της πόλης αλλά και τους κατοίκους της, που θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, με εντυπωσιακότερο το κρηναίο οικοδόμημα, αρχαιότητες που ήρθαν στο φως χάρης στην ανασκαφική έρευνα που έγινε στο πλαίσιο του έργου κατασκευής του Μετρό.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μόνιμο προστατευτικό στέγαστρο που θα τοποθετηθεί θα επιτρέπει και σε όσους πεζούς κινούνται έξω από το σταθμό και περιμετρικά του χώρου των αρχαιοτήτων, να «επισκέπτονται» οπτικά τα ευρήματα, ενώ το στέγαστρο θα είναι έτσι κατασκευασμένο και τοποθετημένο, ώστε να μην κρύβει τον γειτονικό παλαιοχριστιανικό ναό της Αχειροποιήτου.
Βεβαίως την καλύτερη θέα στις αρχαιότητες που επανατοποθετήθηκαν, θα έχουν όσοι κάνουν χρήση του Μετρό ή και όσοι επιλέγουν να διαβούν την μεταλλική πεζογέφυρα, αφού θα περνούν από το χώρο των αρχαιοτήτων.
Νότια είσοδος - αρχαιότητες
Να σημειωθεί ότι δύο χρόνια πριν, το φθινόπωρο του 2021, είχαν τοποθετηθεί στο νότιο τμήμα του σταθμού, κάτωθεν της Εγνατίας και δίπλα στο σημείο της πρόσβασης, αρχαιότητες που είχαν επίσης βρεθεί κατά την ανασκαφή αλλά σε μεγαλύτερο βάθος. Συγκεκριμένα, έχουν τοποθετηθεί δύο κίονες και τμήμα της πλατείας που αποκαλύφθηκε.
Ωστόσο, το «αρχαιολογικό πάρκο» βρίσκεται κυρίως στο βόρειο τμήμα του σταθμού, πάνω από την οδό Εγνατία.
Για τη διαμόρφωση του βορείου τμήματος και αφού άλλαξε η αρχική θέση της εισόδου του σταθμού, εκπονήθηκαν μελέτες για την επανατοθέτηση του κρηναίου οικοδομήματος, την κατασκευή στεγάστρου προστασίας των αρχαιοτήτων, την κατασκευή διαδρόμου θέασης και κλίμακας καθόδου στο επίπεδο των αρχαιοτήτων για τη συντήρησή τους και, διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Επίσης, έγινε μελέτη για το φωτισμό της βόρειας εισόδου του σταθμού, όπως άλλωστε και της νότιας.
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2022 το υπουργείο Πολιτισμού είχε εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με τη βόρεια είσοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας του μετρό.
Όπως έγραφε τότε το υπουργείο, πρόκειται για μια «συνολική έκταση 820 τ.μ. χωροθετείται νότια της πλατείας Μακεδονομάχων και βόρεια του Σταθμού, μεταξύ των οδών Αγίας Σοφίας και Πλάτωνος. Η ανασκαφική διερεύνηση ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2016, συνεχίστηκε το 2019 και ολοκληρώθηκε το 2022, φέρνοντας στο φως τμήμα του αστικού πολεοδομικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, το οποίο διαρθρώνεται βόρεια του decumanusmaximus, της βυζαντινής λεωφόρου (σημερινή Εγνατία οδός), σε επαλληλία οικοδομικών φάσεων, από την ύστερη αρχαιότητα και τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους έως τη μεταβυζαντινή και νεώτερη εποχή. Αποκαλύφθηκε τμήμα μεγάλης σιγμοειδούς μαρμαρόστρωτης πλατείας, του 6ου αι., στην οποία οδηγούσε μνημειώδης κλίμακα από το επίπεδο της οδού. Στους βυζαντινούς χρόνους, την περιοχή της πλατείας κατέλαβαν καταστήματα και εργαστήρια στα οποία παράγονταν κεραμικά, υάλινα και μετάλλινα κοσμήματα, ενώ στους πρώιμους μεταβυζαντινούς χρόνους προστέθηκε και ένα ναΰδριο».
Πλέον είναι θέμα λίγων ημερών, η «αποκάλυψη» στα μάτια του κοινού, αυτού του τόσο ξεχωριστού σταθμού του Μετρό, στην καρδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης αλλά και η αποκατάσταση της πέριξ περιοχής που για χρόνια ταλαιπωρήθηκε και στερήθηκε ένα κομμάτι των λιγοστών ελεύθερων δημόσιων χώρων που υπάρχουν στο κέντρο της πόλης.
.makthes.gr
sidirodromikanea.blogspot.com