Σε κομβικό σημείο, που θα μπορούσε να σημάνει ακόμα και καθυστέρηση, βρίσκεται το μεγάλο πακέτο διαγωνισμών της ΕΡΓΟΣΕ αξίας άνω των 4,5 δισ. ευρώ.
Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Πρόκειται για τα έξι έργα που αφορούν διασύνδεση των ελληνικών λιμένων μείζονος σημασίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εγχώριων και διεθνών ομίλων όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλακτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos, Siemens και Alstom.
Σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία που έχει ξεκινήσει από τα τέλη του 2021, οι διαγωνισμοί προχωρούν μεν αλλά με με αργούς ρυθμούς δε, κυρίως λόγω της τραγωδίας των Τεμπών η οποία άλλαξε το σχεδιασμό για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη χώρα μας, καθώς στο προσκήνιο βρέθηκε η ολοκλήρωση συμβάσεων έργων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS, καθώς και η προκήρυξη διαγωνισμών που άπτονται της ασφαλούς λειτουργίας του μέσου.
Ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πάγωμα τους εν εξελίξει διαγωνισμούς, είναι το γεγονός ότι δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των έργων.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, για να λυθεί αυτό το πρόβλημα θα πρέπει τόσο το υπουργείο υποδομών, αλλά και η ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ, να απευθυνθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο να ενταχθούν τα έργα στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και ενδεχομένως στο πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) II.
Εν τούτοις, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τα εν λόγω έργα θα αποτελέσει μία αρκετά δύσκολη άσκηση, τόσο για την ηγεσία του υπουργείου όσο και της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη και τη μοίρα της αμαρτωλής σύμβασης 717/2014 φαίνεται να είναι πιο διστακτική ως προς την ένταξη των σιδηροδρομικών έργων της χώρας μας στα χρηματοδοτικά της εργαλεία.
Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)
Την ίδια στιγμή, οι τεκτονικές αλλαγές στον κατασκευαστικό κλάδο με την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat (συμμετέχουν στο διαγωνισμό ως αντίπαλοι) δημιουργούν ερωτηματικά σχετικά με το ποια θα είναι η μορφή των τελικών σχημάτων. Αυτό συμβαίνει καθώς το deal αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023, ενώ η υποβολή των προσφορών οδεύει πλέον για… εντός του 2024.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Εν ολίγοις, τα ενδιαφερόμενα σχήματα έχουν ήδη λάβει από την ΕΡΓΟΣΕ τις προμελέτες για τη χάραξη του κάθε έργου και στη συνέχεια θα υποβάλουν τις δικές τους μελέτες.
Οι μελέτες των ενδιαφερομένων θα εξεταστούν από την ΕΡΓΟΣΕ και σε συνεργασία με εξωτερικούς συμβούλους (OBERMEYER) θα επιλέξουν την καλύτερη χάραξη ανά έργο. Το επόμενο βήμα είναι τα ενδιαφερόμενα σχήματα να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους για κάθε έργο.
Υπενθυμίζεται, ότι οι μέχρι στιγμής ενδιαφερόμενοι είναι οι εξής:ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – Siemens
ΑΒΑΞ-Alstom
Ελλάκτωρ- Mytilineos
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η επιλογή του αναδόχου για την κάθε σύμβαση. Επιπλέον, η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να τρέξει έναν ακόμα διαγωνισμό προϋπολογισμού 200 εκατ. Ευρώ για την επιλογή project managers, οι οποίοι θα λειτουργούν ως ενδιάμεσοι της ΕΡΓΟΣΕ και των αναδόχων και θα εξασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή της καθεμίας από τις έξι χρυσές συμβάσεις.
Τα έργα και οι μνηστήρες
Τα έξι προς δημοπράτηση έργα προκηρύχθηκαν το Νοέμβριο του 2021 και πρόκειται για ένα project, το οποίο θα αναβαθμίσει το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (Logistics Hub) στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε δεύτερο χρόνο ενδέχεται να υπάρξει και περαιτέρω σύνδεση με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι ατμομηχανές της Γηραιάς Ηπείρου.
Αναλυτικότερα τα έργα που διεκδικούν οι μεγάλοι όμιλοι είναι τα εξής:
- Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
- Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. Ευρώ
- Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. Ευρώ
- Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. Ευρώ
- Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. Ευρώ
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. Ευρώ.
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com