Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

Ερωτήσεις και απαντήσεις: Νέα μέτρα για την καλύτερη διαχείριση και συντονισμό της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής κυκλοφορίας

 


Ποια μέτρα προτείνει η Επιτροπή και γιατί;

Τα επιβατικά και τα εμπορευματικά τρένα λειτουργούν διαφορετικά. Ταξιδεύουν με διαφορετικές ταχύτητες και έχουν διαφορετικές αποστάσεις φρεναρίσματος, για παράδειγμα. Για να μοιράζονται και οι δύο τις ίδιες διαδρομές με ασφάλεια, οι λειτουργίες πρέπει να σχεδιάζονται και να συντονιστούν προσεκτικά.

Αυτό το πολύπλοκο έργο ανατίθεται σε διαχειριστές σιδηροδρομικής υποδομής. Οι ίδιες οι υπηρεσίες παρέχονται από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

Οι διαχειριστές υποδομής πρέπει να βρουν έναν τρόπο να κάνουν την καλύτερη δυνατή χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου, ικανοποιώντας στο μέτρο του δυνατού όλα τα αιτήματα των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, βρίσκοντας παράλληλα χρόνο για εργασίες συντήρησης και ανάπτυξης της υποδομής. Αυτή η χωρητικότητα υποδομής και η διαχείριση της κυκλοφορίας συνεπάγονται ανταλλαγές με τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και καταλήγουν σε ένα χρονοδιάγραμμα σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Η χωρητικότητα και η διαχείριση της κυκλοφορίας ρυθμίζονται για να διασφαλίζεται ότι δεν υπάρχουν διακρίσεις σε βάρος των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων κατά την πρόσβασή τους στο δίκτυο. Η Επιτροπή προτείνει τώρα την αντικατάσταση του υφιστάμενου πλαισίου της ΕΕ (Οδηγία 2012/34/ΕΕ) με ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό. Αυτό θα επιτρέψει στους διαχειριστές υποδομής να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των διαφορετικών πελατών σιδηροδρομικών μεταφορών: σταθερά χρονοδιαγράμματα και δυνατότητα έγκαιρης κράτησης εισιτηρίων για τους επιβάτες και ευέλικτες διαδρομές τρένων προσαρμοσμένες σε αλυσίδες εφοδιασμού ακριβώς στην ώρα τους για φορτωτές εμπορευμάτων.

Ο νέος κανονισμός θα δημιουργήσει χώρο για πρόσθετες υπηρεσίες, θα βελτιώσει την απόδοση των σιδηροδρόμων και θα μειώσει μέρος του κόστους για τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

Ο κανονισμός θα εισαγάγει επίσης καλύτερους μηχανισμούς συντονισμού σε επίπεδο ΕΕ για τη διευκόλυνση της παροχής διασυνοριακών σιδηροδρομικών μεταφορών. Θα αντικαταστήσει τον κανονισμό 913/2010, ο οποίος ορίζει ειδικούς κανόνες για την κατανομή χωρητικότητας για διασυνοριακές σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, διασφαλίζοντας ότι οι ανάγκες χωρητικότητας υποδομής των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ενσωματώνονται πλήρως και λαμβάνονται καλύτερα υπόψη στη διαχείριση χωρητικότητας ολόκληρου του δικτύου.

Η πρόταση θα επιτρέψει καλύτερο συντονισμό μεταξύ των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στο σιδηροδρομικό σκέλος των πολυτροπικών αλυσίδων εμπορευματικών μεταφορών. Θα διευκολύνει επίσης την ανταπόκριση σε διακοπές δικτύου και κρίσεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών και θα αντιμετωπίσει ζητήματα απόδοσης, αυξάνοντας την αξιοπιστία και την ακρίβεια.

Η πρόταση βασίζεται στις εργασίες που πραγματοποιήθηκαν από τον σιδηροδρομικό τομέα, ιδίως το έργο επανασχεδιασμού του χρονοδιαγράμματος, για την αντιμετώπιση των αδυναμιών των τρεχουσών διαδικασιών για τη χωρητικότητα της σιδηροδρομικής υποδομής και τη διαχείριση της κυκλοφορίας.

 

Πώς ακριβώς αυτή η πρωτοβουλία θα αυξήσει τη χωρητικότητα των σιδηροδρόμων;

Η πρωτοβουλία θα αυξήσει τη διαθεσιμότητα της υποδομής μέσω καλύτερων διαδικασιών σχεδιασμού και κατανομής και βελτιωμένου διασυνοριακού συντονισμού. Ο προτεινόμενος κανονισμός βασίζεται στο έργο του σιδηροδρομικού τομέα για νέες διαδικασίες και εργαλεία για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση της χωρητικότητας της σιδηροδρομικής υποδομής. Εισάγει μια ολοκληρωμένη φάση σχεδιασμού χωρητικότητας, η οποία επιτρέπει σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να επισημάνουν τις ανάγκες χωρητικότητας τους και βοηθά τους διαχειριστές υποδομής να εντοπίσουν ελλείψεις χωρητικότητας και ασυνέπειες στον σχεδιασμό διασυνοριακών τρένων σε πρώιμο στάδιο. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει στους διαχειριστές υποδομής να ενεργούν προληπτικά και να βελτιστοποιούν τη χρήση της χωρητικότητας δεσμεύοντας χωρητικότητα για διαφορετικά τμήματα της σιδηροδρομικής αγοράς, διαφορετικά προφίλ αμαξοστοιχιών και διαφορετικές ευέλικτες μεθόδους κατανομής, αντί να βασίζονται σε μια καθαρά βασισμένη στη ζήτηση προσέγγιση.

Η ομαδοποίηση αμαξοστοιχιών με παρόμοια προφίλ θα επιτρέψει σε περισσότερα τρένα να κυκλοφορούν στο δίκτυο μέσα σε μια δεδομένη χρονική περίοδο.

Η έγκαιρη ανίχνευση σημείων συμφόρησης χωρητικότητας θα επιτρέψει περισσότερο χρόνο για τη θέσπιση αντίμετρων και πιο αποτελεσματικές λύσεις έγκαιρα. Αυτό, με τη σειρά του, θα καταστήσει δυνατή την προσφορά περισσότερων υπηρεσιών σιδηροδρομικών μεταφορών για επιβάτες και εμπορεύματα και θα μειώσει τις διακοπές κυκλοφορίας.

 

Τι θα αλλάξει και τι νέο;

Ο κανονισμός θα επιτρέπει στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να ζητούν και να λαμβάνουν χωρητικότητα υποδομής ανά πάσα στιγμή, με βάση τις ανάγκες της αγοράς, αντί να πρέπει να υποβάλλουν αιτήματα εντός αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων. Θα επιτρέψει επίσης στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να τοποθετούν και να λαμβάνουν απαντήσεις στα αιτήματά τους χωρητικότητας σε ένα μόνο μέρος χάρη στα βελτιωμένα διαλειτουργικά εργαλεία ΤΠ.

Σήμερα, η χωρητικότητα κατανέμεται κυρίως κατά τη διάρκεια της ετήσιας διαδικασίας καθορισμού του χρονοδιαγράμματος. Για πρόσθετες μεμονωμένες διαδρομές αμαξοστοιχίας που εξυπηρετούν τις ανάγκες μεταφοράς σε σύντομο χρονικό διάστημα, η χωρητικότητα μπορεί να κατανεμηθεί μετά από ad hoc αιτήματα μόνο εάν υπάρχει διαθέσιμη εναπομένουσα χωρητικότητα. Οι νέοι κανόνες θα επιτρέψουν τον προγραμματισμό τακτικών δρομολογίων τρένων που υπερβαίνουν την περίοδο που καλύπτεται από ένα ετήσιο χρονοδιάγραμμα εργασίας μέσω του «κυλιόμενου προγραμματισμού». Αυτή η νέα προσέγγιση επιτρέπει επίσης στους διαχειριστές υποδομής να αφήσουν στην άκρη κάποια χωρητικότητα για μεταγενέστερη κατανομή. Αυτό θα ωφελήσει τα τμήματα της σιδηροδρομικής αγοράς που δεν μπορούν να προγραμματίσουν έγκαιρα τις υπηρεσίες τους, κάτι που ισχύει για πολλές εμπορευματικές υπηρεσίες. Θα επιτρέψει στις υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών να βρουν χωρητικότητα μόλις ξεκαθαρίσουν οι μεταφορικές τους ανάγκες. Θα συμβάλει επίσης στην ταχύτερη έναρξη νέων τακτικών σιδηροδρομικών μεταφορών,

Ο κανονισμός θα αποθαρρύνει επίσης την κακή χρήση της διαδικασίας κατανομής. Αυτό περιλαμβάνει εταιρείες που δεσμεύουν χωρητικότητα «για κάθε περίπτωση» και την ακυρώνουν αργότερα, καθώς και κακή διαχείριση της χωρητικότητας από τους διαχειριστές υποδομής, για παράδειγμα το κλείσιμο σιδηροδρομικών γραμμών για εργασίες στην υποδομή σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Η αποθάρρυνση της κακής χρήσης θα μειώσει τον αριθμό των αλλαγών στις προγραμματισμένες υπηρεσίες που πραγματοποιούνται από διαχειριστές υποδομής ή ζητούνται από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. Αυτό θα μειώσει το κόστος. Ο κανονισμός προβλέπει σαφείς διαδικασίες και βελτιωμένο διασυνοριακό συντονισμό. Αντιμετωπίζει επίσης τον κίνδυνο διακρίσεων και αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς ενισχύοντας τις απαιτήσεις για ρυθμιστική εποπτεία.

 

Πώς θα ωφελήσει αυτό τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη;

Ο κανονισμός θα διευκολύνει την αίτηση και τη λήψη χωρητικότητας , γεγονός που θα επιτρέψει καλύτερο σχεδιασμό και απόδοση σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Αυτό θα επιτρέψει την πρώιμη πώληση εισιτηρίων για τα επιβατικά τρένα, την καλύτερη απόδοση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και περισσότερες ευκαιρίες για τη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι διαχειριστές υποδομής θα επωφεληθούν από τη μειωμένη προσπάθεια και το κόστος για την υποβολή και στη συνέχεια την αλλαγή αιτημάτων χωρητικότητας , κάτι που συμβαίνει συχνά σήμερα λόγω του κυρίως ετήσιου τρόπου σχεδιασμού και κατανομής της χωρητικότητας.

Η έγκαιρη ενσωμάτωση των εργασιών συντήρησης , στο πλαίσιο του σχεδιασμού της χωρητικότητας, μαζί με τα αντικίνητρα για την αλλαγή της κατανεμημένης χωρητικότητας, θα εξασφαλίσει λιγότερη διακοπή των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και καλύτερες σιδηροδρομικές επιδόσεις προς όφελος όλων των ενδιαφερομένων σιδηροδρόμων και των πελατών των σιδηροδρόμων.

Η αυξημένη ευελιξία στην κατανομή της χωρητικότητας θα είναι ιδιαίτερα επωφελής για τα τμήματα της σιδηροδρομικής αγοράς που δυσκολεύονται να προγραμματίσουν τις υπηρεσίες τους ένα χρόνο νωρίτερα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, καθώς οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εξαρτώνται συνήθως από την κυμαινόμενη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους.

 

Τι θα κάνει αυτό για τους επιβάτες, πώς θα ωφεληθούν;

Οι επιβάτες θα επωφεληθούν από πρόσθετες σιδηροδρομικές υπηρεσίες καθώς η χωρητικότητα του δικτύου θα χρησιμοποιηθεί καλύτερα. Επίσης, οι νέοι ανταγωνιστές θα είναι πιο εύκολο να εισέλθουν στην αγορά. Οι διασυνοριακές συνδέσεις, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών τρένων, θα ωφεληθούν περισσότερο. Θα είναι σε θέση να προσφέρουν πιο ελκυστικούς χρόνους ταξιδιού, συχνότητες και συνδέσεις για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες από ό,τι συμβαίνει σήμερα. Επιπλέον, οι επιβάτες θα μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια περισσότερο πριν από το ταξίδι τους από ό,τι σήμερα, καθώς η μεγαλύτερη σταθερότητα εντός της χωρητικότητας του δικτύου θα επιτρέψει στους φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών υπηρεσιών να ανοίγουν τις πωλήσεις εισιτηρίων νωρίτερα από ό,τι συμβαίνει σήμερα.

 

Προτείνει η Επιτροπή την κατάργηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων και γιατί; Ποιος θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των διεθνών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και σε τι διαφέρει η πρότασή σας από αυτή που προηγήθηκε του κανονισμού για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους;

Η Επιτροπή επένδυσε σημαντικές προσπάθειες για να λειτουργήσει η ιδέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων. Ωστόσο, η αξιολόγηση του κανονισμού για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους (Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 913/2010 ) έδειξε σαφώς μη ικανοποιητικά αποτελέσματα. Αυτά μπορούν να εξηγηθούν από ελλιπή ελαττώματα υλοποίησης και σχεδιασμού.

Εν συντομία, η ικανότητα διαχείρισης σε έναν διάδρομο παρέχει μόνο μερική υπηρεσία. Τα περισσότερα σιδηροδρομικά εμπορευματικά τρένα δεν ξεκινούν και δεν τελειώνουν το ταξίδι τους σε γραμμές διαδρόμου και χρησιμοποιούν τις γραμμές περισσότερων του ενός διαδρόμων. Η ενιαία στάση είχε ορισμένους περιορισμούς όσον αφορά την υποστήριξη των αιτούντων και δεν κατάφερε να διευκολύνει την κατανομή χωρητικότητας για μεγάλο αριθμό σιδηροδρομικών εμπορευματικών τρένων.

Η αυξημένη εστίαση στις διασυνοριακές υπηρεσίες επιβατών εντείνει αυτό το πρόβλημα: οι ροές επιβατών και εμπορευμάτων δεν συμπίπτουν πάντα, επομένως η προσπάθεια υποστήριξης και των δύο μέσω μιας προσέγγισης που βασίζεται σε διάδρομο δεν είναι πρακτική.

Ως εκ τούτου, ο κανονισμός ενισχύει τη συνεργασία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικτύου διαχειριστών υποδομής. Θα καταργήσει την έννοια του διαδρόμου για τη διαχείριση της χωρητικότητας, αλλά θα διασφαλίσει τη διατήρηση και ανάπτυξη των θετικών στοιχείων του κανονισμού για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους. Ο κανονισμός εισάγει ισχυρούς μηχανισμούς διαβούλευσης και συντονισμού για τη διασυνοριακή κυκλοφορία και ενισχύει τη ρυθμιστική εποπτεία, μεταξύ άλλων με την αύξηση της συνεργασίας σε επίπεδο ΕΕ μεταξύ των ρυθμιστικών φορέων των σιδηροδρόμων.

Η πρόταση της Επιτροπής του 2021 για αναθεώρηση του κανονισμού ΔΕΔ-Μ ενσωμάτωσε επίσης τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους με τους πρώην διαδρόμους του βασικού δικτύου για να σχηματίσουν εννέα «ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών» που αντιπροσωπεύουν τις κύριες αρτηρίες των μεταφορών της ΕΕ.

 

Ποια είναι η σχέση μεταξύ του νέου Κανονισμού και του Έργου επανασχεδιασμού χρονοδιαγράμματος;

Το Timetable Redesign Project (TTR) είναι ένα εντυπωσιακό έργο με γνώμονα τη βιομηχανία που λειτουργεί εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. Το έργο δείχνει ότι ο σιδηροδρομικός τομέας είναι πρόθυμος και ικανός να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ως εκ τούτου, ήταν μια σημαντική έμπνευση για την πρόταση. Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένα νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει την πλήρη εφαρμογή του.

Ωστόσο, η μετάβαση από ένα μοντέλο κατανομής χωρητικότητας που κυριαρχείται από τη ζήτηση σε ένα μοντέλο που περιλαμβάνει περισσότερο σχεδιασμό απαιτεί την εισαγωγή ισχυρών μηχανισμών συντονισμού, εποπτείας και ρυθμιστικών μηχανισμών, οι οποίοι δεν μπορούν να αναπτυχθούν από μόνος του στον σιδηροδρομικό τομέα. Ως εκ τούτου, η πρόταση βασίζεται στις λύσεις που προβλέπονται στο TTR, ενώ συμπληρώνει πρόσθετα στοιχεία που είναι απαραίτητα.

 ec.europa.eu

/sidirodromikanea.blogspot.com