Σάββατο 15 Ιουλίου 2023

ΣΦΣ.: ΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΗΝ Χ.Θ. 90.130 ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΜΥΛΩΝ - ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ


Η υπάρχουσα προ του 1944 γέφυρα ήταν μεταλλική (όπως φαίνεται στα σχέδια) μήκους 253 μ. αποτελείτο δε από συνεχή μεταλλικό δικτυωτό φορέα 5 ανοιγμάτων των 32,50,54,20,72,20 και 36,20 μέτρων εδράζονταν δε επι λίθινων ακροβάθρων και 4 μεταλλικών μεσοβάθρων μεγίστου ύψους 60μ.Οι αποχωρούντες από την Πελοπόννησο Γερμανοί ανατίναξαν την εν λόγω γέφυρα την 17.40 ώρα της 9ης Σεπτεμβρίου 1944.



Έκτοτε η σιδηροδρομική κυκλοφορία εγένετο με την μέθοδο του σύρτη κάτι το οποίο διήρκησε επι 28 έτη έως ότου αποφασίσθηκε η κατασκευή νέας γέφυρας στην θέση της κατεστραμμένης. Η προκαταρτική μελέτη οριστικής αποκαταστάσεως έγινε το 1968.Το τεχνικό συμβούλιο των ΣΕΚ που συστήθηκε με την υπ' αριθμ 120038/15.1.1969 απόφαση της Διοικήσεως αποφάσισε την κατασκευή γέφυρας από
προεντεταμένο σκυρόδεμα σε ελαφρώς διαφορετική θέση σε σχέση με την αρχική. Μεταξύ των λύσεων που προτάθηκαν ήταν και η κατασκευή μεταλλικής πλωτής γέφυρας στην ίδια θέση και με την ίδια διάταξη ανοιγμάτων. Τελικώς επικράτησε η λύση της κατασκευής γέφυρας από προεντεταμένο σκυρόδεμα με ελαφρά παραλλαγή της χάραξης εκατέρωθεν. Η παραλλαγή απαίτησε την εκσκαφή βραχωδών ορυγμάτων μήκους 800 μ. και κατασκευή ανισόπεδης διάβασης πάνω από την διατηρούμενη γραμμή του σύρτη.



Την 10η Ιουνίου 1969 έγινε μειοδοτικός διαγωνισμός για την κατασκευή στον οποίο μειοδότης ανεδείχθη η εταιρία Α.Ε.ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ.

Η σύμβαση με την εταιρία υπογράφτηκε την 11.2.1970. Πρόκειται για την πρώτη σημαντική γέφυρα από προεντεταμένο σκυρόδεμα στους Ελληνικούς σιδηροδρόμους. Το τσιμέντο που χρησιμοποιήθηκε αγοράστηκε από την εταιρία ΤΙΤΑΝ.

Χαρακτηριστικά του έργου

Συνολικό μήκος 280 μ. πλάτος 5,5,μ. 12 βάθρα μεγίστου ύψους 65 μ.,11 ανοίγματα μήκους 26,50 μ. πλην του τελευταίου που είναι 15 μ. (προς Τρίπολη) για λόγους καλύτερης προσαρμογής προς την χάραξη.

Η συνολική δαπάνη κατασκευής συμπεριλαμβανομένων και των παράπλευρων έργων (στρώση γραμμών, παραλλαγή χάραξης εκατέρωθεν) ανήλθε στο ποσό των 25.000.000 δρχ.

Τα εγκαίνια έγιναν την 16.2.1974 στα οποία παρέστη ο τότε διοικητής του ΟΣΕ Π. Χριστόπουλος.

Από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου

sidirodromikanea.blogspot.com