Τετάρτη 28 Ιουνίου 2023

Οι διαχειριστές υποδομής και τα τέλη σιδηροδρόμων προκαλούν έναν ακόμη πονοκέφαλο στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές


Τα πρόσφατα καθιερωμένα τέλη σιδηροδρομικής υποδομής που σχετίζονται με ακυρώσεις τρένων, στάθμευση και ποιότητα υπηρεσιών προκαλούν ακόμη έναν πονοκέφαλο στον κλάδο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Κι αυτό γιατί δεν είναι πάντα αναλογικά, ενώ δεν συνοδεύονται από αποζημιώσεις όταν φταίει ο διαχειριστής υποδομής για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις. Η ERFA προειδοποιεί ότι αντί να δίνουν κίνητρα στον κλάδο, θα μπορούσαν να τον κάνουν λιγότερο ευέλικτο και προβλέψιμο.


Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Σιδηροδρομικών Εμπορευματικών Εμπορευμάτων (ERFA), αρκετοί ευρωπαίοι διαχειριστές υποδομής έχουν θεσπίσει αυξημένα τέλη σιδηροδρομικής υποδομής τελευταία. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν την DB Netze που αυξάνει τα τέλη ακύρωσης από το 2024, την ProRail στην Ολλανδία, η οποία αύξησε τα τέλη στάθμευσης τρένων το 2023 και την RFI στην Ιταλία, επιβάλλοντας ποινές ποιότητας στους ιταλικούς συνοριακούς σταθμούς.

Χωρητικότητα buffer

Η χωρητικότητα προσωρινής αποθήκευσης που δεσμεύεται από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις φαίνεται να είναι το πρωταρχικό ζήτημα σε αυτήν την περίπτωση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις αναγκάζονται να ακυρώσουν αυτή τη χωρητικότητα ή να καθυστερήσουν τις αμαξοστοιχίες τους, υπερβαίνοντας έτσι τον δεσμευμένο χρόνο και χώρο. Είτε ακυρωθεί είτε καθυστερήσει, τα τρένα πρέπει επίσης να είναι σταθμευμένα και να περιμένουν την επόμενη διαθέσιμη χρονοθυρίδα για αναχώρηση. Είναι περιπτώσεις που ισχύουν τέλη υποδομής.

Ωστόσο, δεν είναι πάντα στα χέρια των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να συμμορφωθούν. Αυτό συμβαίνει επειδή τέτοιες καταστάσεις μπορεί να προκύψουν λόγω ευρύτερων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρεάζουν την επικαιρότητα των τρένων. Επιπλέον, όπως υπογράμμισε ο Akos Ersek από το UIRR, η χωρητικότητα απομόνωσης του συστήματος έχει επίσης ξεπεραστεί λόγω προγραμματισμένων έργων υποδομής ή βλαβών που έχουν ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις ή ακυρώσεις τρένων. Κατά συνέπεια, είναι δίκαιο για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν όλο το βάρος;

Άδικη προσέγγιση

Η ERFA λέει ότι η χρέωση στις ΕΣ για καταστάσεις που δεν επηρεάζουν άμεσα είναι άδικη. «Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας περιόδου, έχει καταστεί σχεδόν αδύνατο να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα λόγω των παγκόσμιων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας», τονίζει η ένωση.

Φαίνεται επίσης άδικο για τις ΕΣ να επιβαρύνονται με πρόσθετες χρεώσεις όταν δεν υπάρχει αποζημίωση για όχληση από την πλευρά των διαχειριστών υποδομής. «Αδυνατούμε να δούμε πώς η αύξηση των τελών ακύρωσης υπό τις τρέχουσες συνθήκες, χωρίς καμία αμοιβαιότητα, θα έχει θετικό αντίκτυπο. Απαιτείται αλλαγή προσέγγισης», σχολίασε ο Dirk Stahl, πρόεδρος της ERFA.

Μακροπρόθεσμος αντίκτυπος

Οι επιπλέον χρεώσεις υποδομής μπορεί να έχουν πρόσθετα αρνητικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μπορούν να επηρεάσουν τον προγραμματισμό των εταιρειών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Αυτό σημαίνει ότι λόγω του αυξημένου κόστους και της μειωμένης ευελιξίας, οι ΣΕ θα μπορούσαν να αρχίσουν να προγραμματίζουν τις υπηρεσίες τους μόνο βραχυπρόθεσμα. Κατά συνέπεια, οι διαχειριστές υποδομής θα δυσκολευτούν ακόμη περισσότερο να επαναδρομολογήσουν τις υπηρεσίες στην περίπτωση των έργων μηχανικής που «μπορεί να επιδεινώσουν μια ήδη δύσκολη κατάσταση».

Τέλος, παρά τα τέλη σιδηροδρομικής υποδομής που εφαρμόζονται από τους διαχειριστές υποδομής σε θεωρητικά εθνικό επίπεδο, ο αντίκτυπός τους υπερβαίνει τα εθνικά σύνορα. «Πάνω από το 50 τοις εκατό των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών διασχίζουν τουλάχιστον ένα σύνορο. Οποιαδήποτε αλλαγή στα εθνικά τέλη και χρεώσεις θα έχει άμεσο αποτέλεσμα πέρα ​​από την εσωτερική κίνηση», κατέληξε ο Connor Feighan, γενικός γραμματέας της ERFA.

railfreight.com

sidirodromikanea.blogspot.com