Πέμπτη 29 Ιουνίου 2023

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το ΣΔΙΤ Λειτουργίας και η «μαργαρίτα» της προσφυγής

Το δεκαήμερο περιθώριο υποβολής προσφυγών - Αρχίζει η προετοιμασία για την εμπορική λειτουργία και συντήρηση


Από τις 28 Ιουνίου και μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή 7/7/2023, τρέχει το δεκαήμερο υποβολής προσφυγών κατά της απόφασης της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., με την οποία, κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία THEMA, εταιρείες ATMS.p.A. - Egis Projects S.A.S., ο διεθνής διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τη σύναψη σύμβασης ΣΔΙΤ.

Άννη Καρολίδου

Εάν δεν κατατεθεί προσφυγή από το σχήμα AKTΩΡ - TRANS RAIL, το οποίο και δεν επιλέχθηκε, τότε το Μετρό ξεπερνάει κι’ αυτό τον κάβο, oπότε ακολουθούν οι λοιπές εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες, για την υπογραφή τελικά της σύμβασης με την THEMA, την υπό σύσταση εταιρεία ειδικού σκοπού του ιταλο-γαλλικού σχήματος των ΑΤΜ – EGIS.

Τα νέα για τη THEMA, είχαν γίνει γνωστά από την προηγούμενη εβδομάδα με δελτίο τύπου της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ωστόσο η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της Εταιρείας, με την οποία ομόφωνα κατακυρώνεται στην THEMA, o διαγωνισμός, δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα 27/6 (Διαύγεια) και η περίοδος του δεκαημέρου για την υποβολή προσφυγών, άρχισε να μετράει από τις 28 τρέχοντος.

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, οι ΑΚΤΩΡ και Trans Rail, δεν σχεδιάζουν να προσφύγουν κατά της απόφασης της κατακύρωσης, ό,τι όμως τελικώς και αν αποφασίσουν να πράξουν, οι καλά γνωρίζοντες υποστηρίζουν, ότι το έργο θα το πάρουν οι ATM και EGIS, καθώς έχουν υποβάλει μία πολύ ισχυρή προσφορά, τόσο ως προς το τεχνικό μέρος, όσο και ως προς το οικονομικό.

Να σημειωθεί ότι το έργο βγήκε στο διαγωνισμό, με το ποσό των 292 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ και οι ΑΤΜ – ΕGIS, μειοδότησαν προσφέροντας 249,930 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αναλάβουν τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου Μετρό Θεσσαλονίκης ( σ.σ. και της επέκτασης προς Καλαμαριά), για συνολικά 11 χρόνια.

Εάν πάντως υπάρξει προσφυγή, αυτή θα υποβληθεί στην ΕΑΔΗΣΥ (Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων), προδικαστικά, η οποία και θα αποφασίσει επ’ αυτής. Εάν η προσφυγή απορριφθεί, ο προσφεύγων μπορεί πλέον να ενεργήσει δικαστικά, να καταθέσει αίτηση αναστολής εκτέλεσης της απόφασης και να προσφύγει ενώπιον του ΣτΕ.

Ένα τέτοιο σενάριο, φαίνεται μάλλον απίθανο ενώ οπωσδήποτε θα είναι σε βάρος της μεγάλης προσπάθειας που έχει καταβληθεί τα τελευταία χρόνια, για να ολοκληρωθεί η κατασκευή της βασικής γραμμής και να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του Μετρό, στους πρώτους μήνες του 2024.

Εν τω μεταξύ, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ετοιμάζεται για να αρχίσει, από κοινού με τη THEMA, δοκιμές στο Μετρό, καθώς το έργο βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του. Άλλωστε στην Ελληνικό Μετρό εναπόκειται η προετοιμασία του εδάφους για να εγκατασταθεί ο ανάδοχος, ο οποίος και θα πρέπει σε μία αρχική, προπαρασκευαστική φάση, να προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού, εκπαιδεύσεις κ.ο.κ.

Πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση με την THEMA θα υπογραφεί -αφού βεβαίως προηγούμενα ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο- όταν έχουν ετοιμαστεί στον απαιτούμενο λειτουργικό βαθμό, οι σταθμοί στους οποίους ακόμη εγκαθίστανται συστήματα (κυρίως ο σταθμός Βενιζέλου, στον οποίο επανατοποθετούνται και αρχαιότητες που αφαιρέθηκαν προσωρινά).

Να σημειωθεί ότι σε προηγούμενες δηλώσεις της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. αλλά και του επικεφαλής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, είχε δοθεί η διαβεβαίωση ότι ο σταθμός Αγίας Σοφίας θα είναι έτοιμος προς το τέλος Αυγούστου, ενώ ο σταθμός Βενιζέλου, θα είναι έτοιμος στα τέλη φθινοπώρου.

Σημειωτέον, μετά την υφυπουργοποίηση του προέδρου της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκου Ταχιάου, ο οποίος στη νέα κυβέρνηση ανέλαβε υφυπουργός Υποδομών, το τιμόνι της Εταιρείας κρατάει πλέον ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος, Νίκος Κουρέτας.

makthes.gr