Αυτεπάγγελτη έρευνά της έδειξε παραβάσεις στην τήρηση των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, καθώς και στην ορθή εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης ασφαλείας
Φωτ. INTIME.
Δέσποινα Κόντη
Παραβάσεις του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και της Hellenic Train που αφορούν την τήρηση των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, καθώς και την ορθή εφαρμογή των συστημάτων διαχείρισης ασφαλείας, τα οποία είναι υποχρεωμένοι να τηρούν ο ΟΣΕ και η Hellenic Train για να προλαμβάνεται οποιοσδήποτε κίνδυνος, εντοπίζει η αυτεπάγγελτη έρευνα της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Στις παραβάσεις, όπως καταδεικνύει και η απόφαση της ολομέλειας της ΡΑΣ, εντοπίζονται «κενά» στην εκπαίδευση των σταθμαρχών –με έμφαση, κατά πληροφορίες, στον δεύτερο κύκλο εκπαίδευσής τους–, στην παρακολούθηση της εκτέλεσης των καθηκόντων τους, καθώς και στα πρωτόκολλα ασφαλείας που ακολούθησαν τόσο ο σταθμάρχης όσο και ο μηχανοδηγός το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.
Πρόκειται για συμπεράσματα τα οποία συμβαδίζουν και με αυτά στα οποία κατέληξε πρόσφατα το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, το οποίο εντόπισε αλληλουχία λαθών και παραλείψεων του σταθμάρχη Λάρισας αλλά και του μηχανοδηγού της μοιραίας αμαξοστοιχίας.
Οι εμπειρογνώμονες της ΡΑΣ συνέλεξαν, ερεύνησαν και αξιολόγησαν έγγραφα, πληροφορίες, μαρτυρίες και ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το προσωπικό του ΟΣΕ και της Hellenic Train που εμπλέκονται στο δυστύχημα.
Η ολομέλεια της ΡΑΣ, στην οποία κατατέθηκε το πόρισμα, αποφάσισε την άμεση κλήση σε ακρόαση του ΟΣΕ αλλά και της Hellenic Train με αντικείμενο τον έλεγχο των φερόμενων παραβάσεων, ενώ μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία της ακρόασης θα εκδοθεί τελική απόφαση της ΡΑΣ για το δυστύχημα των Τεμπών.
Αυτή θα περιλαμβάνει λεπτομερώς τις φερόμενες παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας αλλά και την επιβολή σχετικών κυρώσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διαδικασία της ακρόασης θα συνεξετασθούν και τα έκτακτα προσωρινά μέτρα με τα οποία η ΡΑΣ υποχρέωνε τον ΟΣΕ να μην απασχολεί τους 78 υποψήφιους σταθμάρχες για τους οποίους υπήρχαν ενδείξεις πως η εκπαίδευσή τους ήταν ελλιπής και ανεπαρκής. Σε αυτόν τον κύκλο εκπαίδευσης συμμετείχε και ο σταθμάρχης Λάρισας που ενεπλάκη στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Ενδεικτικά, σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ η υπηρεσία εντοπίζει παράβαση στη διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών αλλά και του σταθμάρχη Λάρισας, καθώς και παράβαση των άρθρων που αφορούν τον χειρισμό των αλλαγών τροχιάς, όπως αποτυπώνεται στον γενικό κανονισμό κίνησης του Μαρτίου 2019 (άρθρο 5). Παράλληλα εντοπίζεται παράβαση του κανονισμού κίνησης για την έξοδο ή διέλευση των αμαξοστοιχιών από τους σταθμούς, όπου γίνεται αναφορά στα καθήκοντα του σταθμάρχη κατά την προετοιμασία της διαδρομής (άρθρο 117).
Ως προς την Hellenic Train ενδεικτικά εντοπίζονται, μεταξύ άλλων, παράβαση του άρθρου 120 ως προς τη στελέχωση των αμαξοστοιχιών καθώς και τα καθήκοντα του μηχανοδηγού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρχή τονίζει πως πρέπει να επισπευσθούν τα έργα και να εφαρμοστεί το σύστημα τηλεδιοίκησης, ενώ κρίνει απαραίτητη τη λειτουργία της Αρχής Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων στην Ελλάδα, η έλλειψη της οποίας εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια.
kathimerini.gr
sidirodromikanea.blogspot.com