Στα επόμενα δέκα χρόνια, το 45 τοις εκατό των μηχανοδηγών στην Ευρώπη θα συνταξιοδοτηθούν.
Η κατάσταση δεν είναι μοναδική στον σιδηροδρομικό τομέα. Στον οδικό τομέα, τρεις στους δέκα οδηγούς θα συνταξιοδοτηθούν μέσα σε τρία χρόνια, με τέσσερις έως επτά φορές λιγότερους νεότερους οδηγούς να πάρουν τη θέση τους.
«Χρειαζόμαστε ανθρώπους», τόνισε η Λιβάια Σπέρα, γενική γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών Εργαζομένων (ETF), σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της στις Βρυξέλλες την Τετάρτη (26 Απριλίου). «Οι συνθήκες εργασίας πρέπει να βελτιωθούν και η ελκυστικότητα του σιδηροδρομικού τομέα είναι απολύτως κρίσιμη».
Για να συζητήσει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, η ένωση, η οποία εκπροσωπεί πέντε εκατομμύρια εργαζόμενους, συγκέντρωσε ευρωβουλευτές, οδηγούς, κοινωνικούς εταίρους και τον διευθυντή χερσαίων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Kristian Schmidt.
"Όλοι συμφωνούμε ότι η τρέχουσα οδηγία δεν είναι κατάλληλη για τον σκοπό", είπε.
Η Επιτροπή εκπονεί επί του παρόντος την πρότασή της για αναθεώρηση της οδηγίας για τους μηχανοδηγούς, του κανονισμού που θέτει κοινές ελάχιστες απαιτήσεις για την πιστοποίηση, την εκπαίδευση και την ικανότητα των μηχανοδηγών.
Δεν υπάρχει ακόμη σχέδιο κειμένου στο τραπέζι, επομένως ο Schmidt δεν μπόρεσε να αποκαλύψει κάποια συγκεκριμένη πολιτική ή μέτρα.
Αυτό που αποκάλυψε ο διευθυντής χερσαίων μεταφορών της Επιτροπής, ήταν ότι η προτεραιότητα της αναθεώρησης θα είναι η αντιμετώπιση των λειτουργικών αναποτελεσματικών που καθιστούν αυτόν τον τρόπο μεταφοράς πιο δαπανηρή.
Σύμφωνα με την ανάλυση του δυναμικού του διασυνοριακού σιδηροδρομικού συστήματος από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), τα τεχνικά, διοικητικά και νομικά εμπόδια είναι τα κύρια εμπόδια για τη μείωση του χρόνου ταξιδιού και συνεπώς για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές οι σιδηροδρομικές μεταφορές .
Ένας οδηγός στο δωμάτιο από το Στρασβούργο απεικόνισε καλά το πρόβλημα: το ταξίδι του στην Ελβετία καθυστέρησε έως και δύο ώρες λόγω ενός προβλήματος με τη μετάδοση εγγράφων.
Ο αναλυτής του ERA Torben Holvad επεσήμανε επίσης τη γλώσσα ως εμπόδιο.
Για τα συνδικάτα και τους εργαζόμενους, η κύρια ανησυχία είναι ότι η Επιτροπή προτείνει να μειωθεί το ελάχιστο επίπεδο γλώσσας (που ορίζεται στο ενδιάμεσο επίπεδο Β1), να απαιτηθεί η αγγλική ως κοινή γλώσσα ή να χρησιμοποιηθούν εργαλεία αυτόματης μετάφρασης.
«Η εισαγωγή της αγγλικής [και η επανεκπαίδευση] θα συνεπαγόταν σημαντικό κόστος και θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα», σχολίασε ο Alberto Mazzola, διευθυντής της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER).
Για έναν άλλο οδηγό στο συνέδριο, οι αλλαγές σε αυτόν τον τομέα θα έβαζαν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ανθρώπων. «Εάν το μειώσουμε [την απαίτηση γλώσσας], θα μειώσουμε πραγματικά την ασφάλεια», είπε.
Κατά τη διάρκεια των τρεισήμισι ωρών των συνεισφορών, θα μπορούσατε σχεδόν να δείτε το μπούμερανγκ να πηγαίνει από τη μια πλευρά της αίθουσας στην άλλη, αλλά πάντα πίσω στην Επιτροπή.
Η Schmidt, την οποία ο γενικός γραμματέας του ETF δεν ανέφερε ως «φίλο» όταν παρουσίασε την επιτροπή (όπως έκανε στους προσκεκλημένους ευρωβουλευτές), τόνισε πολλές φορές ότι η γλώσσα δεν ήταν ο κύριος σκοπός αυτής της αναθεώρησης.
Η Επιτροπή δεν έχει «εμμονή» με τις γλωσσικές απαιτήσεις, ισχυρίστηκε μάλιστα.
Οι κοινωνικοί εταίροι, τα συνδικάτα και οι εργαζόμενοι ανησυχούν ότι η κατάσταση στον τομέα των οδικών μεταφορών θα επαναληφθεί στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Θέλουν να αποφύγουν το «κοινωνικό ντάμπινγκ», όπου οι εταιρείες προσλαμβάνουν εργαζόμενους από τρίτες χώρες, τους πληρώνουν κάτω από τον κατώτατο μισθό και δεν σέβονται τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Αυτή η κατάσταση παρατηρείται τώρα στη Γερμανία, όπου εργαζόμενοι από το Ουζμπεκιστάν και τη Γεωργία διαμαρτύρονται εδώ και μήνες ενάντια στις κακές συνθήκες εργασίας και τους απλήρωτους μισθούς .
Για το ETF και το CER, το θέμα είναι ξεκάθαρο: εναρμόνιση των διαδικασιών, ναι. Αλλαγή γλωσσικών απαιτήσεων, όχι.
Ψηφιακή άδεια, ναι. Ενιαία άδεια για όλες τις πιστοποιήσεις (ανεξαρτήτως εάν είναι εθνικές, ευρωπαϊκές ή συγκεκριμένης εταιρείας) και ισχύει για όλες τις εταιρείες, αρ.
«Οι άδειες οδήγησης και τα συμπληρωματικά πιστοποιητικά δεν θα συγχωνεύονται λόγω των διαφορών τους, καθώς καλύπτουν διαφορετικές απαιτήσεις και επαγγελματικές γνώσεις και δεν μπορούν να εναρμονιστούν πλήρως σε ευρωπαϊκό επίπεδο», αναφέρεται σε δήλωση και των δύο οργανισμών .
euobserver.com
sidirodromikanea.blogspot.com