Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023

Μητσοτάκης: Συζήτηση με Hellenic Train για τα τρένα

 Διαπραγμάτευση για τα τρένα με Hellenic Train. Οι διαχρονικές ευθύνες και το αίτημα για αυτοδυναμία.

Για το δυστύχημα στα Τέμπη, μίλησε για «διαχρονικές αμαρτίες», αναγνώρισε ότι «έχουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί», δεσμεύτηκε να κάνε ό,τι μπορεί για να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη και προανήγγειλε την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την Hellenic Train.

Φίλιππος Πανταζή

Συγκεκριμένα, αναφορικά με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο πρωθυπουργός είπε ότι «θα κάνω ό,τι μπορώ για να μην υπάρχει καμία συγκάλυψη και να ρίξουμε άπλετο φως στο τι έγινε και πώς φτάσαμε ως εδώ. Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά αν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά (εκπαίδευση, σύμβαση 717) είναι πολύ πιθανό το δυστύχημα αυτό να μην είχε συμβεί», σημείωσε. «Έχουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί για τα χρόνια που κυβερνήσαμε. Αυτό πρέπει να το δεχθούμε όλοι», είπε.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι το δυστύχημα στα Τέμπη «ήταν η στιγμή που η χώρα ήρθε αντιμέτωπη με διαχρονικές αμαρτίες. Μια τραγωδία που δεν θα έπρεπε ποτέ να συμβεί. Είναι αδιανόητο στην Ελλάδα του 2023 να βρίσκονται δύο τρένα στην ίδια γραμμή και κανείς να μην το έχει αντιληφθεί. Όλοι οι πολίτες έχουν αντιληφθεί ότι υπάρχουν παθογένειες πολλών δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Η προσωπική μου ευθύνη γι’ αυτό που έγινε ακόμα πιο βαριά».

Οι άνθρωποι που διοικούσαν τους Οργανισμούς (ΟΣΕ,ΕΡΓΟΣΕ), όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, «τηρούσαν τις προδιαγραφές, δεν ήταν κομματικοί διορισμοί με τη στενή έννοια. Αν θέλουμε παραγωγικό δημόσιο, σε θέσεις ευθύνης θα πρέπει να είναι άνθρωποι με καλούς μισθούς».

Προανήγγειλε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την ιταλική εταιρία. «Αυτό που θα κάνω -και έχω σχετική συζήτηση με την Ιταλίδα πρωθυπουργό- είναι να δούμε ένα νέο πλαίσιο που τα δύο μέρη να επενδύσουν στον σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζει. Θα πετύχουμε μια καλύτερη συμφωνία. Θέλω να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρει τα καλύτερα τρένα της και όχι τα «σαπάκια». Εμείς θα δεσμευτούμε να επενδύσουμε χρήματα στο δίκτυο».

«Φταίμε όλοι»

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι «θα με βαραίνει πάντα ότι δεν πρόφτασα επί ημερών μου να ολοκληρώσω ένα έργο, το οποίο σίγουρα αν είχε ολοκληρωθεί, οι πιθανότητες θα ήταν με το μέρος μας ότι δε θα συνέβαινε το ατύχημα. Εμείς και εγώ προσωπικά ανέλαβα με θάρρος την ευθύνη που μου αναλογεί και είπα μία κουβέντα. ‘’Φταίμε όλοι’’. Γιατί είναι τόσο δύσκολο αυτή τη κουβέντα να την πούμε επιτέλους όλοι; Γιατί δεν την έχουν πει όλοι. Δεν την έχουν πει όλοι».

Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε «απολύτως βέβαιο ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε στη Λάρισα από τον Νοέμβριο του ‘22. Αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφιβολίας και θέλω να το τονίσω και θέλω να διαψεύσω κατηγορηματικά όποιον ισχυρίζεται κάτι διαφορετικό. Και γιατί το λέω αυτό; Διότι όλα τα προηγούμενα τρένα, τα οποία πέρασαν από το σταθμό της Λάρισας εκείνη την ημέρα, υπήρξε χάραξη χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα. Αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουμε είναι γιατί ο σταθμάρχης ο συγκεκριμένος δεν το χρησιμοποίησε. Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι το σύστημα δούλευε. Δεν υπήρχε επίσης καμία αμφιβολία ότι ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε. Μέχρι εκεί γνωρίζουμε».

Η κοινωνία, τόνισε, «θέλει να είναι ενωμένη και πιστεύω ότι ενοχλείται βαθύτατα από την πολιτικοποίηση του συμβάντος αυτού, από επικοινωνιακά σόου και αυτό το οποίο έγινε από τον κ. Τσίπρα στη Λάρισα ήταν επικοινωνιακό σόου. Πήγε σε έναν άλλο χώρο. Δεν πήγε καν στο χώρο του σταθμού της Λάρισας να δει ότι ο πίνακας δουλεύει. Δε νομίζω ότι χρειαζόμαστε αυτό. Νομίζω ότι προσβάλουμε όχι τη νοημοσύνη, τις απαιτήσεις των πολιτών από τα πολιτικά κόμματα για το τι πρέπει να γίνει».

Ο πρωθυπουργός αποκάλυψε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ξανά ένα αυτόνομο Υπουργείο Μεταφορών και να σπάσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα δύο, ενώ τάχθηκε αναφανδόν υπέρ της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου παντού στο Δημόσιο. «Η εντολή που έδωσα στον Υπουργό Εργασίας είναι:
 ‘’Θα επιταχύνουμε το έργο της ψηφιακής κάρτας παντού στο Δημόσιο’’».

Παράλληλα, αναγνώρισε ότι «πρέπει να δώσουμε πολλή μεγαλύτερη προσοχή στον σιδηρόδρομο. Στην αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε -θα μετακινήσουμε πόρους για να εξασφαλίσουμε περισσότερους πόρους- για το δίκτυο αλλά και για τη συντήρηση των κρίσιμων υποδομών μας. Είναι μία κριτική αυτή, την οποία ακούω με πολύ προσοχή και πρέπει να απαντήσουμε σε αυτούς οι οποίοι λένε ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς τα αφήσαμε λίγο στην τύχη τους».

«Προσωρινή καρέκλα»

«Η καρέκλα είναι προσωρινή», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Δεν είναι μία μόνιμη θέση αυτή και αυτό είναι κάτι το οποίο φροντίζω να το θυμίζω στον εαυτό μου σε κάθε ευκαιρία. Προφανώς και είμαστε, μπαίνουμε σε προεκλογική περίοδο. Φιλοδοξώ να ξανακερδίσω εκλογές και πιστεύω ότι τελικά θα τα καταφέρουμε. Όμως αυτό δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γεννήσει αισθήματα σιγουριάς και αλαζονείας», σημείωσε.

Στην ερώτηση αν σκέφτηκε να παραιτηθεί μετά την τραγωδία, απάντησε αρνητικά. «Δεν έχω μάθει να τα παρατάω στις δυσκολίες και γιατί οι πολιτικοί τελικά κρίνονται από τον λαό και σίγουρα όταν έρχεται η ώρα της κρίσης υπάρχει ένα συνολικό ισοζύγιο. Και οι πολίτες θα μας χρεώσουν το γεγονός ότι δε μπορέσαμε να εξασφαλίσουμε ότι τα τρένα μας είναι ασφαλή στο βαθμό που εκείνοι θα κρίνουν».

euro2day.gr
sidirodromikanea.blogspot.com