Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

Η πολιτική μεταφορών της Γερμανίας παίρνει λάθος τροπή;


Ο Γερμανός ομοσπονδιακός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing στέλνει ανάμεικτα μηνύματα στη βιομηχανία. Αφενός, φαίνεται να έχει μια νέα ιδέα ανακαίνισης των σιδηροδρόμων που θα ολοκληρωθεί έως το 2030. Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Μεταφορών μοιράζεται προβλέψεις που δείχνουν ότι η οδική κυκλοφορία θα αυξηθεί σημαντικά έως το 2051, υποδεικνύοντας την ανάγκη για περισσότερες επενδύσεις σε οδικές υποδομές . 

Νίκος Παπατόλιος


Ο τομέας των μεταφορών, εμπορευματικών και επιβατικών, είναι μπερδεμένος και φοβάται περαιτέρω επιδείνωση των σιδηροδρόμων στη χώρα.
Μια συζήτηση στη Γερμανία σχετικά με το εάν η χώρα πρέπει να επενδύσει περισσότερα σε αυτοκινητόδρομους αντί για σιδηρόδρομους τα επόμενα χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη από τα τέλη Ιανουαρίου. Προς έκπληξη του γερμανικού σιδηροδρομικού τομέα, ο υπουργός Μεταφορών Wissing υπήρξε ένας από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της χρηματοδότησης οδικών υποδομών.
Στις αρχές Μαρτίου, μια έκθεση που ανέθεσε το υπουργείο Μεταφορών έδειξε ότι οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές στη Γερμανία θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια και ότι οι σιδηρόδρομοι φθάνουν στην πλήρη χωρητικότητα μεταφοράς φορτίου. Για πολλούς, αυτή η έκθεση θα χρησιμεύσει ως δικαιολογία για να χυθούν περισσότερα χρήματα στους δρόμους και να παραμεριστούν οι σιδηρόδρομοι.

«Νέο σχέδιο» για τους σιδηροδρόμους

Λίγο αργότερα, ο Wissing είπε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων dpa ότι «η Γερμανία έχει παραμελήσει τη σιδηροδρομική της υποδομή για δεκαετίες» και ότι η χωρητικότητα δεν μπορεί να καλύψει την υψηλή ζήτηση. Γι' αυτό στοχεύει να αναλάβει ένα τεράστιο έργο εκσυγχρονισμού των σημαντικότερων σιδηροδρομικών γραμμών έως το 2030.

Ταυτόχρονα, μπορεί κανείς να αναρωτηθεί αν πρόκειται όντως για ένα νέο σχέδιο. Η DB, για παράδειγμα, έχει ανακοινώσει μια σειρά έργων υποδομής για να αναβαθμίσει σε μεγάλο βαθμό το σιδηροδρομικό δίκτυο τα επόμενα χρόνια, ενώ το Γενικό Σχέδιο Σιδηροδρόμων της Γερμανίας έχει παρόμοιους στόχους για το 2030. Το υπουργείο έχει σχέδια να αυξήσει το μερίδιο της αγοράς σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών σε 25 ανά σεντ και να επιτύχουν τους στόχους της Deutschlandtakt .

Οι σιδηρόδρομοι παραμελήθηκαν, αλλά οι δρόμοι χρηματοδοτήθηκαν;

Το ερώτημα δεν είναι μόνο εάν το σχέδιο του Wissing είναι όντως «νέο», αλλά επίσης γιατί το υπουργείο θέλει να επενδύσει περισσότερα σε δρόμους; Το ότι η οδική κυκλοφορία θα αυξηθεί έως το 2051 και ότι τα φορτηγά θα μεταφέρουν φορτία που θα πρέπει να μετακινούνται σιδηροδρομικώς δεν αποτελεί δικαιολογία για να χρηματοδοτηθούν περισσότερο οι οδικές υποδομές. Αντίθετα, θα πρέπει να είναι ένα ανησυχητικό εύρημα που δείχνει ότι οι σιδηρόδρομοι χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις.

«Οι προβλέψεις δεν είναι γεγονότα. Οι υπουργοί που κρύβονται πίσω από προβλέψεις για να περιμένουν την καθυστερημένη αλλαγή στην πολιτική μεταφορών έχουν προβληματική επαγγελματική κατανόηση», αναφέρει η ένωση σιδηροδρόμων Allianz pro Schiene. Μια άλλη ένωση, η Die Güterbahnen, ισχυρίστηκε ότι η πρόβλεψη του υπουργείου ότι η οδική εμπορευματική κίνηση θα αυξηθεί δυσανάλογα έως το 2051 δείχνει επίσης ότι η σιδηροδρομική εμπορευματική κίνηση θα μειωθεί σημαντικά.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Die Güterbahnen, Peter Westenberger, επέκρινε την κυβέρνηση ότι εμμένει σε απαρχαιωμένα σχέδια μεταφορών που δεν πληρούν τις υποσχέσεις των τελευταίων ετών. Επιπρόσθετα, είπε ότι η προβλεπόμενη πτώση των μεριδίων σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα πρέπει να αποτελέσει μοχλό για περισσότερες σιδηροδρομικές επενδύσεις αντί για επενδύσεις για τη διευκόλυνση της πιθανώς αυξημένης οδικής κυκλοφορίας.

Κρίσιμο σταυροδρόμι

Η Γερμανία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι αυτή τη στιγμή. Παρά τις υποσχέσεις ανάπτυξης και πιθανώς το πιο εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, οι σιδηροδρομικές μεταφορές διακυβεύονται. Εκτός από τις σιδηροδρομικές μεταφορές, τίθεται σε κίνδυνο και η πράσινη μετάβαση. Λαμβάνοντας υπόψη και την αντίθεση της Γερμανίας στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035, μεταξύ άλλων, φαίνεται ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί για πολύ καιρό.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com