Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

Η τραγωδία στα Τέμπη ξυπνά μνήμες από το παρελθόν

Ο δημοσιογράφος Φώτης Κουτσαμπάρης έγραφε το 2007 στην εφημερίδα Μακεδονία με τίτλο «Η ασφάλεια των τρένων κρέμεται από μία κλωστή» και με αφορμή την σύγκρουση τρένων στην περιοχή Τρεις Γέφυρες της Αθήνας

Προβληματική η τηλεδιοίκηση σε μεγάλα τμήματα του δικτύου

Τα σιδηροδρομικά ατυχήματα των τελευταίων μηνών δείχνουν πως η ασφάλεια των τρένων κρέμεται σε μία κλωστή.

Η εφαρμογή της τηλεδιοίκησης σε μεγάλα τμήματα του δικτύου αποδεικνύεται προβληματική. Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης είναι απρόβλεπτες. Η διοίκηση του ΟΣΕ αποδίδει τα περισσότερα ατυχήματα σε ανθρώπινο λάθος, χωρίς να εξετάζει τα πραγματικά δεδομένα των υποδομών.

Σε ανθρώπινο λάθος αποδόθηκε και η μετωπική σύγκρουση τρένου προαστιακού με εμπορική αμαξοστοιχία χθες περί τις 7.30 το πρωί στην περιοχή Τρεις Γέφυρες της Αθήνας, που είχε σαν αποτέλεσμα να τραυματιστούν 53 επιβάτες. Ο προαστιακός κατευθυνόταν προς τον Πειραιά, ενώ η εμπορική αμαξοστοιχία προς Διυλιστήρια. Στο τμήμα της γραμμής όπου επήλθε η σύγκρουση δεν λειτουργεί η φωτοσήμανση λόγω έργων και η συνεννόηση μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών γίνεται με ενδοεπικοινωνία. Εκτιμάται ότι κάποια λάθος συνεννόηση οδήγησε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.

Ο μηχανοδηγός του προαστιακού, βλέποντας ότι η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη, άφησε το χειριστήριο και ζήτησε από τους επιβάτες του πρώτου βαγονιού να περάσουν στα πίσω βαγόνια. Ακολούθησε η σύγκρουση και τα τρένα ακινητοποιήθηκαν, χωρίς να εκτροχιαστούν.

Στο σημείο έσπευσαν αμέσως ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, που μετέφεραν τους τραυματίες στα νοσοκομεία Ερυθρός Σταυρός, Ευαγγελισμός, ΚΑΤ, Γενικό Κρατικό Νίκαιας και Θριάσιο. Οι περισσότεροι έφεραν ελαφρά τραύματα, ενώ μια γυναίκα υπέστη κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

Ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχάλης Λιάπης επισκέφτηκε το μεσημέρι ορισμένους τραυματίες στα νοσοκομεία "Ευαγγελισμός" και "Ερυθρός Σταυρός". Ευχήθηκε ταχεία ανάρρωση και ενημερώθηκε από το ιατρικό προσωπικό για την κατάσταση της υγείας των ασθενών.

Τη λύπη του για το ατύχημα εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ εξέφρασε ο αρμόδιος τομεάρχης Ντίνος Ρόβλιας, κατηγορώντας παράλληλα την κυβέρνηση ότι έχει εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο.

"Μετά τους 15 εκτροχιασμούς τρένων των τελευταίων μηνών και τον εμπρησμό εξ αμελείας έξω από τη Λαμία, ακολούθησε σήμερα και το μεγάλο ατύχημα της σύγκρουσης των τρένων. Το ΠΑΣΟΚ έχει κατ' επανάληψη αναφερθεί στη διοικητική αποδιάρθρωση του ΟΣΕ, στην έλλειψη σχεδίου, στην παράλειψη επαρκών ελέγχων και ικανής συντήρησης των γραμμών και των τρένων, στις ελλείψεις προσωπικού και στο γνωστό παραδιοικητικό μηχανισμό της 'παράγκας'. Μέσα σε αυτά θα πρέπει να αναζητηθούν τα αίτια του σημερινού ατυχήματος. Οι πολιτικές ευθύνες είναι προφανείς", τόνισε ο κ. Ρόβλιας.

Η προβληματική τηλεδιοίκηση

Με αφορμή το χθεσινό ατύχημα, εργαζόμενοι στον ΟΣΕ επισημαίνουν ότι η επικοινωνία μεταξύ μηχανοδηγών και του κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορίας είναι αρκετές φορές προβληματική, λόγω της κακής λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στα τμήματα του δικτύου, όπου αυτή εφαρμόζεται.

Το πρόβλημα είναι εντονότερο στη Βόρεια Ελλάδα, όπου η τηλεδιοίκηση βρίσκεται σε κακή κατάσταση.

Το δίκτυο της φωτοσήμανσης, του πράσινου και κόκκινου σηματοδότη είτε δεν λειτουργεί είτε είναι κολλημένο σ' ένα χρώμα. Έτσι οι μηχανοδηγοί γνωρίζουν με τηλεγραφήματα σε ποιες περιπτώσεις είναι ελεύθερη η γραμμή για να κινηθούν ή πού πρέπει να σταματήσουν. Καθώς όμως οι ραδιοτηλέγραφοι - ραδιοτηλέφωνα των τρένων βρίσκονται συνήθως εκτός δικτύου, η επικοινωνία του κέντρου με τους μηχανοδηγούς γίνεται μέσω των κινητών τους τηλεφώνων, κάτι που δεν προβλέπεται από τον κανονισμό του ΟΣΕ. Συχνά μάλιστα τα ηλεκτροκίνητα τρένα διέρχονται από περιοχές όπου δεν υπάρχει επαρκές σήμα κινητής τηλεφωνίας και ως εκ τούτου δεν υπάρχει επικοινωνία του κέντρου με τους μηχανοδηγούς, που κινούνται στα τυφλά.

Η ανάγκη βελτίωσης των επικοινωνιών, με εγκατάσταση αναμεταδοτών κατά μήκος της γραμμής και η αποκατάσταση των σημάνσεων, είναι επιτακτική, σύμφωνα με μηχανοδηγούς.

Σήμερα η τηλεδιοίκηση εφαρμόζεται στα τμήματα του δικτύου του ΟΣΕ Θεσσαλονίκη - Στρυμόνας, Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, Θεσσαλονίκη - Πλατύ, ενώ μέχρι το φθινόπωρο θα εφαρμοστεί και στη γραμμή Θεσσαλονίκης - Λάρισας. Το κέντρο τηλεδιοίκησης βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και υπάρχουν περιπτώσεις που οι σταθμάρχες του έχουν να διεκπεραιώσουν ταυτόχρονα διασταυρώσεις σε περισσότερους από δύο σταθμούς. Έτσι, είναι πιθανό να σημειωθεί κάποιο λάθος με απρόβλεπτες συνέπειες.

sidirodromikanea.blogspot.com