Γράφει ο Βασίλης Διαμαντάκης*
Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών έχει ανοίξει η ατζέντα των θεμάτων του ΟΣΕ και κυρίως αυτών που άπτονται της ασφάλειας της Κυκλοφορίας.
Έγινε πολύς λόγος για το ενδεχόμενο η σύγκρουση να γινόταν βορειότερα μέσα στη Σήραγγα των Τεμπών (μήκους 5,5 χιλ.) και για τα αποτελέσματα που αυτή θα είχε ; (ούτε να το σκεφτόμαστε).
Mε την ευκαιρία αυτή θα πρέπει να τεθούν τα παρακάτω ερωτήματα και να δοθούν οι απαντήσεις (αν υπάρχουν;).
Η κατασκευή των 2 Σιδηροδρομικών Σηράγγων Τεμπών και Πλαταμώνα ολοκληρώθηκε και δόθηκαν σε κυκλοφορία την διετία 2000 – 2002.
Στην κατασκευή τους μεταξύ των άλλων περιλαμβάνονταν και Σύγχρονα Συστήματα Ασφάλειας για την περίπτωση Ατυχήματος όπως, Σύστημα Πυρόσβεσης, Σύστημα Εξαερισμού, Σύστημα παρακολούθησής τους με κάμερες, Εφεδρικό Σύστημα φωτισμού, Σήραγγες Διαφυγής Επιβατών και Κίνησης Ασθενοφόρων, Συμπληρωματικό Οδικό Δίκτυο κλπ.
Οι αρχικές Συμβάσεις προέβλεπαν την υποχρέωση των Εργολάβων να εκπαιδεύσουν προσωπικό του ΟΣΕ για την Συντήρηση όλων αυτών των Συστημάτων, πράγμα που δεν έγινε ποτέ, για τον απλούστατο λόγο ότι ο ΟΣΕ δεν διέθετε προσωπικό για να το διαθέσει γι αυτές τις συντηρήσεις.
Εξ όσων γνωρίζω (και μακάρι να γνωρίζω λάθος) όλα αυτά τα χρόνια ούτε έχει ανατεθεί κάποια εργολαβία Συντήρησης σε εξειδικευμένες Εταιρείες.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται , και η απάντηση που ζητείται είναι:
Σήμερα 20 χρόνια μετά την τοποθέτησή τους τα Συστήματα αυτά είναι λειτουργικά, έτσι ώστε σε περίπτωση ενός νέου ατυχήματος, ακόμη και πολύ μικρότερης κλίμακας από το πρόσφατο που ζήσαμε, να διασφαλίσουν την ασφαλή απομάκρυνση των επιβατών και την πρόσβαση ασθενοφόρων και πυροβεστικών ;;
Τα ερωτήματα αυτά δεν τίθενται με διάθεση κριτικής αλλά με διάθεση υπενθύμισης για την λήψη άμεσων μέτρων, στην περίπτωση που τα πράγματα είναι όπως υποψιαζόμαστε.
Κάθε απάντηση των αρμοδίων θα είναι ευπρόσδεκτη.
*Βασίλης Διαμαντάκης
Πρώην Επιθεωρητής Μηχανικός του Ομίλου ΟΣΕ.
sidirodromikanea.blogspot.com