Η συζήτηση για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου κρατά μερικές δεκαετίες. Παρά ταύτα το τρένο δεν σφύριξε στην ώρα του… Έτσι η συζήτηση συνεχίζεται με τους περισσότερους από όσους μετέχουν να αναγνωρίζουν ότι πρόκειται για μία μάταιη συζήτηση ή απλά να επιμένουν σε αυτή για λόγους μικροπολιτικούς! Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ακόμη και βουλευτές αρέσκονται σε…
βαρυσήμαντες δηλώσεις αλλά μόνο όταν στην αντιπολίτευση! Το ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου με το οποίο ζητά από το Υπουργείο Υποδομών να εντάξει την σιδηροδρομική Εγνατία στα έργα της νέας προγραμματικής περιόδου έδωσε την αφορμή για έναν νέο γύρο συζητήσεων!!!
Και παρεμβάσεων…
Η τελευταία από την βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στο Νομό Ιωαννίνων Μερόπη Τζούφη η οποία έρχεται «να ενώσει τη φωνή της με τους πολίτες και τους θεσμικούς φορείς της Ηπείρου και στηρίζουμε το ομόφωνο αίτημα του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου προς το υπουργείο Υποδομών, για σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής μας».
Φυσικά στα πέντε χρόνια διιακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ δεν μπήκε ούτε λιθαράκι για την προώθηση των μελετών του έργου, παρά τις κατά καιρούς ανακοινώσεις.
Μάλιστα ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης σε δηλώσεις που είχε κάνει στην Ήπειρο είχε παραπέμψει το έργο στο μακρινό μέλλον «όταν η χώρα θα έχει βγει από την κρίση και τα οικονομικά της μεγέθη θα μπορούν να υποστηρίξουν μια τόσο μεγάλη υποδομή».
«Η σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με σιδηροδρομική γραμμή είναι έργο πολύ δαπανηρό και μη βιώσιμο. Δεν λέμε ψέματα στον κόσμο. Δεν είμαστε σε εποχή που μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε τέτοια έργα. Ούτε καν την μελέτη του… Αυτό θα το κάνουν άλλοι μελλοντικά κι όταν η χώρα θα βγει από την κρίση», ήταν η δήλωση του Υπουργού.
Σχεδόν πανομοιότυπη ήταν και η άποψη που είχε εκφράσει στο παρελθόν και ο σημερινός υπουργός Κώστας Καραμανλής, ο οποίος μιλούσε για φαραωνικό έργο!
«Από την πρώτη στιγμή υπογραμμίσαμε ότι η «Σιδηροδρομική Εγνατία» είναι ένα «φαραωνικού» τύπου έργο, που δεν συνοδεύεται από καμία μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας», ήταν η δήλωση του Υπουργού όταν κατείχε τη θέση του τομεάρχη υποδομών στη Νέα Δημοκρατία.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά κατά καιρούς το κόστος της σιδηροδρομικής Εγνατίας εκτιμάται στα 6,5 δις.. Κόστος δυσθεώρητο που ακόμη και η Ευρωπαική Επιτροπή συνέχιζε να χρηματοδοτεί έργα υποδομών δεν θα επαρκούσε μία προγραμματική περίοδος!
Πέραν αυτού όμως και παρά τις επί σειρά ετών συζητήσεις, μέχρι στιγμής δεν έχουν εκπονηθεί ούτε καν οι μελέτες.
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείο Υποδομών με προεκτιμόμενο κόστος και σύμφωνα με τις οικονομοτεχνικές μελέτες – και όχι τεχνικές μελέτες – που ακόμη δεν έχουν ανατεθεί τα προβλεπόμενα έργα, έχουν ως εξής:
Έργο | Εκτιμώμενο Κόστος (εκ ευρώ) | Έτος ολοκλήρωσης |
Αναβάθμιση στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (σύνορα Ελλάδας/Βουλγαρίας) | 160 | 2023 |
Κατασκευή γραμμής Καβάλα – Τοξότες | 250 | 2023 |
Ηλεκτροδότηση και σηματοδότηση στο διασυνοριακό τμήμα Ορμένιο (Ελλάδα) – Σβίλεγκραντ (Βουλγαρία) | 6 | 2023 |
Έργα ανάπτυξης στους λιμένες της Ελλάδας | 100 | 2025 |
Κατασκευή νέας γραμμής υψηλών ταχυτήτων Θεσσαλονίκη – Καβάλα | 1.000 | 2030 |
Στον πίνακα δεν υφίσταται καμία εκτίμηση για το δυτικό τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας.
2020 λοιπόν και συζητούμε για ένα έργο το οποίο δεν έχει καμία μελέτη. Αν αναλογιστούμε ότι δώδεκα χρόνια δεν ήταν αρκετά για να ολοκληρωθεί η μελέτη κατασκευής ενός οδικού έργου 40 χιλιομέτρων όπως είναι αυτό των Ιωαννίνων- Κακαβιάς, τότε μπορούμε να υπολογίσουμε πόσες δεκαετίες θα χρειαστούν για την σιδηροδρομική Εγνατία…
Κι αυτό όταν το νέο ΕΣΠΑ έρχεται και στην Ήπειρο συνεχίζουμε να συζητούμε… για τρένα που φύγαν!
epiruspost.gr
sidirodromikanea.blogspot.com
Για όσους ξεχνάνε...