Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

Τραγωδία Τέμπη: Το διαχρονικό πρόβλημα μετα συστήματα ασφάλειας κυκλοφορίας. Δείτε δημοσίευμα του 2007

Η τηλεδιοίκηση βλάπτει τη σιδηροδρομική… υγεία
15/05/2007 


Σε κίνδυνο βρίσκεται η ασφάλεια των ηλεκτροκίνητων αλλά και των άλλων τρένων, λόγω της κακής λειτουργίας της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ στο τμήμα του δικτύου που εφαρμόζεται και της προβληματικής επικοινωνίας μεταξύ των μηχανοδηγών και του κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορία.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗΣ

Το δίκτυο της φωτοσήμανσης, του πράσινου και κόκκινου σηματοδότη, είτε δεν λειτουργεί, είτε είναι κολλημένο σε ένα χρώμα. Έτσι, οι μηχανοδηγοί γνωρίζουν με τηλεγραφήματα σε ποιες περιπτώσεις είναι ελεύθερη η γραμμή για να κινηθούν ή πού πρέπει να σταματήσουν. Καθώς όμως οι ραδιοτηλέγραφοι - ραδιοτηλέφωνα των τρένων βρίσκονται συνήθως εκτός δικτύου, η επικοινωνία του κέντρου με τους μηχανοδηγούς γίνεται μέσω των κινητών τους τηλεφώνων, κάτι που δεν προβλέπεται από τον κανονισμό του ΟΣΕ. Συχνά μάλιστα τα ηλεκτροκίνητα τρένα διέρχονται από περιοχές όπου δεν υπάρχει επαρκές σήμα κινητής τηλεφωνίας, και ως εκ τούτου δεν υπάρχει επικοινωνία του κέντρου με τους μηχανοδηγούς, που κινούνται "τυφλά".

Ένα μέρος του προβλήματος

Ο εκτροχιασμός και η ανάφλεξη της εμπορικής αμαξοστοιχίας 45214, που μετέφερε καύσιμα, έξω από το Άσπρο Κιλκίς, το βράδυ της προηγούμενης Τρίτης, ο οποίος αποδόθηκε σε κακή συνεννόηση μηχανοδηγού - κέντρου, θεωρείται από εργαζόμενους και μηχανοδηγούς του ΟΣΕ ως ένα μέρος του συνολικού προβλήματος της ελλιπούς τηλεδιοίκησης. Κατά την εκτίμησή τους, εάν δεν γίνει ουσιαστική παρέμβαση στο δίκτυο τηλεδιοίκησης, πιθανόν στο μέλλον να συμβαίνουν επαναλαμβανόμενα ατυχήματα. 
"Ακολουθούμε μια πορεία και δεν ξέρουμε πού κινούμαστε. Τα φανάρια άλλοτε είναι κολλημένα στο κόκκινο, άλλοτε είναι εκτός λειτουργίας. Περιμένουμε τηλεγράφημα από το κέντρο για να μάθουμε εάν θα κινηθούμε ευθεία, εάν θα μπούμε σε παρακαμπτήριο, εάν θα γίνει διασταύρωση. Άλλες φορές μιλάμε από το κινητό μας τηλέφωνο, διότι το ραδιοτηλέφωνο χάνει το σήμα", περιγράφει μηχανοδηγός, προσθέτοντας ότι "οι εμπορικές αμαξοστοιχίες που κινούνται με δύο μηχανοδηγούς, χωρίς συνοδό, όπως προβλέπεται, δεν έχουν φορητά ραδιοτηλέφωνα, για να επικοινωνεί ο μηχανοδηγός που είναι μπροστά στη μηχανή με το μηχανοδηγό που είναι πίσω στη δεύτερη μηχανή". 
Η ανάγκη βελτίωσης των επικοινωνιών, με εγκατάσταση αναμεταδοτών κατά μήκος της γραμμής και η αποκατάσταση των σημάνσεων, είναι επιτακτική, σύμφωνα με μηχανοδηγούς.

Στα 25.000 βολτ χωρίς προφυλάξεις

Σοβαρό είναι για τους μηχανοδηγούς των ηλεκτραμαξών και το ζήτημα της προσωπικής τους ασφάλειας από τον κίνδυνο ηλεκτροπληξίας. Σύμφωνα με τις περιγραφές, δεν λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα κατά την κίνηση των ηλεκτροκίνητων αμαξοστοιχιών. "Οι μηχανοδηγοί πρέπει να φορούν ειδικά παπούτσια, γάντια και καπέλα, που να μονώνουν, διότι το δίκτυο της ηλεκτροκίνησης έχει ισχύ 25.000 βόλτ", τονίζει μηχανοδηγός. 
Σήμερα η τηλεδιοίκηση εφαρμόζεται στα τμήματα του δικτύου του ΟΣΕ Θεσσαλονίκη - Στρυμόνας, Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, Θεσσαλονίκη - Πλατύ, ενώ μέχρι το φθινόπωρο θα εφαρμοστεί και στη γραμμή Θεσσαλονίκης - Λάρισας. Το Κέντρο Τηλεδιοίκησης βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και υπάρχουν περιπτώσεις που οι σταθμάρχες του έχουν να διεκπεραιώσουν ταυτόχρονα διασταυρώσεις σε περισσότερους από δύο σταθμούς. Έτσι, είναι ενδεχόμενο να σημειωθεί κάποιο λάθος με απρόβλεπτες συνέπειες.

Λάθη λόγω κόπωσης;

Ανθρώπινα λάθη, όπως επισημαίνεται από εργαζόμενους του ΟΣΕ, μπορούν να συμβούν και λόγω της κόπωσης των μηχανοδηγών, οι οποίοι εργάζονται ακόμη και δεκαέξι ώρες την ημέρα και για εννέα ημέρες συνεχόμενα, χωρίς να παίρνουν τις προβλεπόμενες αναπαύσεις. Στη Θεσσαλονίκη υπηρετούν σήμερα περίπου 140 μηχανοδηγοί, εκ των οποίων οι 115 κινούν τις αμαξοστοιχίες, τη στιγμή που υπάρχει αναγκαιότητα για ύπαρξη 180 ατόμων. Στις επικείμενες προσλήψεις που θα γίνουν στον ΟΣΕ, 307 στο σύνολο, προβλέπονται μόνο 20 μηχανοδηγοί στη Θεσσαλονίκη ενώ θα συνταξιοδοτηθούν δέκα. 

Περιμένουν να "μιλήσει" το μαύρο κουτί

Το "μαύρο κουτί" του Κέντρου Τηλεδιοίκησης Θεσσαλονίκης, στο οποίο καταγράφονται όλες οι συνομιλίες του κέντρου με τους μηχανοδηγούς, θα δώσει στοιχεία για τα αίτια του εκτροχιασμού της εμπορικής αμαξοστοιχίας  45214, το βράδυ της περασμένης Τρίτης 8 Μαΐου, στο Άσπρο του Κιλκίς. Η συσκευή εξετάζεται από επιτροπή εμπειρογνωμόνων του ΟΣΕ η οποία θα αποφανθεί για τις συνθήκες του εκτροχιασμού.  Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η φωτοσήμανση λίγο πριν το σταθμό του Άσπρου ήταν την ημέρα του ατυχήματος κολλημένη στο κόκκινο σηματοδότη. Η επικοινωνία του κέντρου με τον μηχανοδηγό και η μετάδοση τηλεγραφημάτων (οδηγιών) έγινε μέσω κινητού τηλεφώνου λόγω των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Το "μαύρο κουτί" ωστόσο καταγράφει όλες τις συνομιλίες του κέντρου από τις τηλεφωνικές συσκευές.  Όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα στοιχεία, η αμαξοστοιχία, που κινούνταν στον άξονα Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, προβλεπόταν να κάνει διασταύρωση στο πρώην σταθμό του Άσπρου Κιλκίς. Έτσι, η τηλεδιοίκηση γύρισε νωρίς τα "ψαλίδια" στην παρακαμπτήριο του Άσπρου για να εισέλθει η αμαξοστοιχία. Καθώς όμως η εμπορική αμαξοστοιχία είχε αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα από την προβλεπόμενη, που είναι 80 χλμ. ανά ώρα, θα διερχόταν νωρίτερα από το σημείο της διασταύρωσης. Για το λόγο αυτό, κατά τη διαδρομή, αποφασίστηκε τελικά η διασταύρωση να γίνει στον επόμενο σταθμό του Πολυκάστρου και επετράπη στον μηχανοδηγό να κινηθεί ευθεία και να μην μπει στην παρακαμπτήριο.

Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις, η τηλεδιοίκηση δεν πρόλαβε να επαναφέρει τα "ψαλίδια" στην ευθεία γραμμή. Η αμαξοστοιχία εισήλθε στην παρακαμπτήριο με την ταχύτητα που είχε, περί τα 110 χλμ. την ώρα, με αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό της.

makthes.gr
sidirodromikanea.blogspot.com