Η µεγάλη εικόνα είναι αναµφίβολα η λειτουργία του συστήµατος τηλεδιοίκησης ύστερα από εννέα χρόνων καθυστέρηση και προς αυτή την κατεύθυνση ξεκίνησαν ήδη να γίνονται οι σχετικές εργασίες.
Δημήτρης Γιαννακόπουλος
Η µικρή όµως, εκείνη που αντικρίζουν συνήθως οι ευρισκόµενοι πλησίον του σιδηροδροµικού δικτύου, δεν είναι απλώς απογοητευτική, αλλά πρωτόγονη, αφού η πρόσβαση στη γραµµή είναι ανεξέλεγκτη και αφύλακτη σε πολλαπλά σηµεία.
Απροστάτευτες διαβάσεις χωρίς φύλακα ή µπάρα προστασίας, µπάρες που κατεβαίνουν αφήνοντας µεγάλο κενό στον δρόµο, µε αποτέλεσµα πεζοί και οχήµατα να συνεχίζουν τη διέλευσή τους, και παρατηµένα φυλάκια είναι µερικά από τα σοβαρά χρόνια προβλήµατα των σιδηροδροµικών γραµµών της Αθήνας, που στο παρελθόν έχουν κοστίσει ανθρώπινες ζωές και έχουν προκαλέσει αρκετά ατυχήµατα.
Από αυτοψία που πραγµατοποίησαν τα «Π» στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, στο ύψος της Ιεράς Οδού, στην Ανδροµάχης, στην Ιωαννίνων, στη Λένορµαν, στο Γκάζι και στη Λιοσίων, χιλιάδες πολίτες ρισκάρουν κυριολεκτικά τη ζωή τους διασχίζοντας τις διαβάσεις του σιδηροδρόµου, αφού εκλείπει οποιαδήποτε σήµανση. Ιδια κατάσταση, ίδια εικόνα σε όλες τις διαβάσεις. Ενα «STOP» γραµµένο στην άσφαλτο, που υποδεικνύει στους περαστικούς να σταµατούν και να τσεκάρουν µήπως εκείνη τη στιγµή περνά κάποιο τρένο.
Τα φυλάκιαΣτις γωνιές παρατηµένα και µισογκρεµισµένα φυλάκια. Κάποια χρησιµοποιούνται απ’ όσους υπαλλήλους έχουν αποµείνει. Τα προστατευτικά κιγκλιδώµατα, που έχουν τοποθετηθεί ακριβώς πάνω στα πεζοδρόµια για την προστασία των πολιτών, είναι είτε σπασµένα είτε πολύ λεπτά και κοντά. Σε περίπτωση, δηλαδή, εκτροχιασµού, δεν θα µπορέσουν να «κρατήσουν» την αµαξοστοιχία.
ΧειροκίνηταΕπίσης, σκουριασµένα σίδερα και χειροκίνητες µανιβέλες είναι µερικά από τα αντικείµενα που αντικρίζει κανείς όταν πλησιάζει. Στη συµβολή των οδών Κωνσταντινουπόλεως και Παναγή Τσαλδάρη, στην περιοχή του Ταύρου, όπου διέρχονται πεζοί και οχήµατα, οι µπάρες ανεβαίνουν χειροκίνητα. ∆ύο χρόνια νωρίτερα, το 2021, δύο άνθρωποι, µία γυναίκα και ένας άνδρας, έχασαν τη ζωή τους όταν παρασύρθηκαν από τρένο. Συγκεκριµένα, στις 23 Νοεµβρίου 2021, σε αφύλακτη διάβαση στη Λεωφόρο Κωνσταντινουπόλεως, η γυναίκα παρασύρθηκε από τρένο και στη συνέχεια κατέληξε.
Τρεις ηµέρες µετά, στις 26 Νοεµβρίου, άνδρας παρασύρθηκε επίσης από τρένο σε αφύλακτη διάβαση στη Λεωφόρο Κωνσταντινουπόλεως και αποκεφαλίστηκε. Φυσικά, το πρόβληµα δεν περιορίζεται στην πρωτεύουσα, υπάρχει και σε µεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας, όπως η Λάρισα. Σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία που περιλαµβάνονται στην Εκθεση Ασφαλείας της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ), οι ισόπεδες διαβάσεις κατά µήκος του εθνικού σιδηροδροµικού δικτύου των 2.500 χιλιοµέτρων είναι 1.236. Από αυτές, οι 684 είναι ενεργητικές, δηλαδή είτε φυλάσσονται από φύλακα είτε διαθέτουν ηχοφωτεινά σήµατα και µπάρες ή και τα δύο, ενώ οι 552 είναι παθητικές, δηλαδή παντελώς αφύλακτες.
Οι διαβάσειςΠρακτικά, στην Ελλάδα αντιστοιχεί µία σιδηροδροµική διάβαση ανά 1,36 χλµ δικτύου, ενώ ο ευρωπαϊκός µέσος όρος υπολογίζεται σε µία ανά 2,2 χλµ. Παρόλο, δε, που τα σιδηροδροµικά ατυχήµατα αποτελούν µόλις το 2% των τροχαίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ευθύνονται για τουλάχιστον το 30% των θανάτων, σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το πρόβληµα αναδεικνύεται συνεχώς και από τους µηχανοδηγούς, επί σειρά ετών, µε αλλεπάλληλες επιστολές προς τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών. Βασικό τους αίτηµα είναι η περίφραξη των γραµµών. Επισηµαίνουν, ωστόσο, ότι έτσι όπως είναι φτιαγµένες οι πεζοδιαβάσεις, συχνά δίνουν την αίσθηση ότι µπορείς να περάσεις ακίνδυνα.
«Χρειάζονται πεζογέφυρες» «Κάθε 200 µέτρα βρίσκει κανείς πέρασµα. Χρειάζονται κάποιες πεζογέφυρες σε κοµβικά σηµεία και το υπόλοιπο τµήµα των γραµµών να περιφραχτεί. Αλλιώς θα χάνουµε κόσµο συνέχεια. Είναι κάτι που οι µηχανοδηγοί παλεύουµε χρόνια. ∆υστυχώς, όλοι θεωρούν φυσιολογικό να µη διασχίζουν τις γραµµές του ηλεκτρικού, αλλά ο σιδηρόδροµος δίνει την εντύπωση ότι είναι ακίνδυνος και ξέφραγο αµπέλι και µπορεί να περνά ο καθένας ανά πάσα στιγµή από οπουδήποτε», λέει ο πρόεδρος των µηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας. Τονίζει, µάλιστα, ότι θύµατα είναι και οι µηχανοδηγοί, καθώς δεν έχουν τον χρόνο να αντιδράσουν όταν ξαφνικά µπροστά τους βλέπουν άνθρωπο. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο αρκετοί χρειάζονται ψυχολογική υποστήριξη ύστερα από θανατηφόρα συµβάντα.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 11 Μαρτίου 2023.
parapolitika.gr
sidirodromikanea.blogspot.com